Z posledních projektů, na kterých se podílela významná britská
architekta iráckého původu Zaha Hadid, byl mezi prvními dokončen Port
House v Antverpách. Vertikální nástavba s renovací a přeměnou bývalé
požární stanice v moderní hlavní sídlo úřadu antverpského přístavu
spojuje staré s novým a je dalece viditelným symbolem budoucnosti
námořního obchodu.
Z pozice druhého největšího komerčního přístavu v Evropě mají
Antverpy významnou roli v mezinárodním námořním i vnitrostátním obchodě.
Přístav, který vytváří nespočet pracovních míst nejen v Antverpách, ale
díky obchodním partnerům i celosvětově, si tak žádá reprezentativní
prostory, udržitelné a odolné do budoucna. Motivem výzvy v roce 2007
bylo vybudovat nové úřední sídlo v antverpském přístavu, které bude
zastávat hodnoty firmy jak interně pro 500 zaměstnanců z oblasti
techniky a administrativy, tak externě na lokálním i mezinárodním trhu.
Potřeba nové kancelářské budovy pro přístavní úřad a přání udržet
památkově chráněnou hanzovní budovu bývalé hasičské stanice na Mexico
Island v antverpském Kattendijk doku vedly k veřejnému příslibu ze
strany vlámského stavebního úřadu a antverpského přístavního úřadu, že
výchozím zadáním soutěže bude ponechat původní objekt a transformovat
ho.
Společnost Zaha Hadid Architects se spolu s poradenskou firmou pro
kulturní dědictví Origin intenzivně zabývala historií místa i samotné
budovy. Rozhodnutí přiklonit se k vyvýšené nástavbě stávajícího objektu
namísto sousedící přístavby vyplynulo z historické analýzy. Návrh
odkazuje na věž, původně zamýšlenou k budově v hanzovním stylu, která
měla být jejím významným a z dálky viditelným znakem či orientačním
bodem. K čemu tehdy nedošlo, bylo nyní naplněno skrze moderní nástavbu.
Její signální efekt je referencí pro Antverpy jako „město diamantů“ a
její tvar, podobající se trupu lodi, symbolizuje námořní obchod v
antverpském přístavu. Stejně důležité pro návrh a zásadní pro rozhodnutí
k vertikálnímu rozšíření byla podoba fasády staré hasičské stanice,
kterou tvoří čtyři rovné stěny. Horizontální přístavba by tak bývala
zablokovala minimálně jednu stranu objektu a ovlivnila hierarchii
fasády. Nová budova působí dojmem, jakoby plula nad tou původní.
Střízlivá hranatá solidnost stávajícího objektu kontrastuje s dynamikou
zakřiveného pláště nové budovy, reprezentující princip samostatné
plovoucí fasády jako organického objektu.
S citlivým odkazem na existující budovu a samotnou lokalitu nová
struktura dokazuje, že není pouhou ikonickou dominantou, avšak že dokáže
zapadnout do širšího kontextu. Umístěná na pomezí mezi městem a
přístavem, působí nová nástavba jako příď lodi směřující k Šeldě, čímž
celý objekt propojuje s řekou, na které byly Antverpy založeny. Také
vnitřní prostory novostavby svou dynamikou připomínají loď. Četné
výhledy na přístav, město a řeku se naskýtají ze světlých místností s
prosklenou panoramatickou fasádou.
V obklopení vodou, prosklená fasáda nástavby vytváří dojem
pohyblivých vln a reflektuje měnící se mraky a barvy na obloze.
Výsledkem společné práce architektů, projektantů a techniků firmy Schüco
je speciální konstrukce sestavená z trojhranných segmentů, která skrze
ploché skleněné desky vytváří zdánlivě hladké křivky. Většina
trojúhelníkových prvků je transparentní, některé neprůhledné. Jejich
precizní kombinace zajišťuje dostatečný přísun denního světla do objektu
bez přebytečného slunečního záření. Směs prosklených a neprůhledných
fasádních jednotek opticky zkresluje objem nové nástavby a
zprostředkovává exkluzivní výhledy do okolí. Bouřlivý zvlněný vzhled
zdůrazňují ploché fasádní spoje na jižní straně, které postupně
přecházejí v 3D ztvárnění na severu. Novostavba působí jako
transparentní celek, jehož povrch se mění s intenzitou denního světla.
Podobně jako rozbouřené vody okolního přístavu, odráží fasáda proměnlivé
světelné podmínky.
Vnitřní nádvoří hasičské stanice bylo opatřeno prosklenou střechou a
přeměněno na recepci objektu Port House. Z tohoto centrálního atria
mohou návštěvníci vstoupit do veřejné čítárny a knihovny, umístěné v
dřívější hale s hasičskou technikou, která byla pečlivě obnovena a
transformována. Panoramatické výtahy poskytují přímý vstup do nové
nástavby skrze vnější betonový most mezi původní zástavbou a rozšířením a
nabízejí výhledy na město i přístav. Požadavek přístavního úřadu na
kanceláře s vysokou komunikační hodnotou byl naplněn prostřednictvím
společenských prostor typu restaurace, konferenčních místností a
auditoria, které se nacházejí uprostřed horního podlaží stávajícího
objektu a ve spodním podlaží novostavby.
S využitím energetického poradenství firmy Ingenium vyvinuli
architekti společnosti Zaha Hadid Architects udržitelný a energeticky
efektivní design, který v rámci environmentální certifikace BREEAM
získal hodnocení „velmi dobrý“. Navzdory výzvám k integraci nové budovy k
památkově chráněnému objektu bylo, díky implementaci účinných strategií
v každé fázi výstavby, možné dosáhnout udržitelného designu ve vysokém
standardu. Geotermální systém čerpání vody z 80 m pod zemí do více než
100 lokací v budově slouží k topení i chlazení. V původní budově je
použit systém chladících nosníků a u novostavby pak chladících stropů.
Tlakové splachovače a detektory pohybu na toaletách snižují spotřebu
vody, systémy automatizace a optimalizace sluneční kontroly zase
minimalizují potřebu umělého světla. Pozice u řeky rovněž napomohla k
udržitelné výstavbě, neboť bylo možné přepravovat materiál a stavební
komponenty po vodě přímo na staveniště.
Nový Port House v Antverpách je příkladem citlivého zpracování
historického odkazu a potřeb dané lokality ve spravedlivém měřítku.
Zároveň sebevědomě ukazuje směrem do budoucnosti, a to svou formou,
udržitelností, konceptem i výrobními postupy. Je to třpytivý maják,
viditelný pro celý svět.
Port House
Místo: Antverpy, Belgie
Klient: Úřad antverpského přístavu, Belgie
Architekt: Zaha Hadid Architects (ZHA), London UK
Design: Zaha Hadid, Patrik Schumacher
ZHA project director: Joris Pauwels
ZHA project manager: Jinmi Lee
ZHA employees responsible for implementation: Florian Goscheff, Monica Noguero, Kristof Crolla, Naomi Fritz, Sandra Riess, Muriel Boselli, Susanne Lettau
ZHA competition employees:
Kristof Crolla, Sebastien Delagrange,
Paulo Flores, Jimena Araiza,
Sofia Daniilidou, Andres Schenker, Evan Erlebacher, Lulu Aldihani
Stavbyvedoucí: Bureau Bouwtechniek, Antwerp, Belgium
Strukturální plánování: Studieburo Mouton Bvba, Ghent, Belgium
Energetická technika: Ingenium Nv Acoustic, Bruges, Belgium
Akustika: Daidalos Peutz, Leuven, Belgium
Restaurátorské poradenství: Origin, Brussels, Belgium
Fasádní konstrukce: Groven+, Liège, Belgium
Plochy: stávající objekt: 6600 m², novostavba: 6200 m²
Výzva/soutěž: 2007
Dokončení: 2016
Systémy Schüco: Speciální hliníková fasádní konstrukce
podle podkladů společnosti Schüco CZ
zdroj foto Schüco International KG a Zaha Hadid Architects
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.