(ČTK) – Vedení hlavního města nechce kupovat a opravovat celý objekt
Nákladového nádraží Žižkov. Bude usilovat o takovou dohodu s dalšími
zainteresovanými stranami, která by zajistila, že magistrát nebude sám
platit miliardové investice za opravu kulturní památky. ČTK to dne 11. března 2019 řekl
radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Minulé vedení schválilo nákup
nemovitosti od Českých drah za 662 milionů korun, odhady nákladů na
rekonstrukce se odhadují mezi 1,5 a 2,5 miliardy korun.
Podle
Chabra stále platí, že ministerstvo kultury chce část rozsáhlého areálu
využít pro sídlo Národního filmového archivu. Mohl by tam zřídit kina a
další kulturní aktivity, ideální je však podle radního víceúčelové
využití. Ministerstvo již jedná o odkupu části nemovitosti s Českými
drahami.
Radní dále uvedl, že ideální řešení by bylo, aby Praha
koupila pouze část areálu a zbytek se rozdělil mezi ministerstvo a
nejlépe i developerské firmy, které se v oblasti chystají stavět. Pro
tisíce nových obyvatel bude nutné vybudovat lokální centrum, které by
mohlo vzniknout právě v bývalém nádraží, míní radní. Ze stejného důvodu
Praha 3 také požaduje stavbu velké školy, čemuž se vedení magistrátu
nebrání.
Chabr dodal, že s ohledem na množství problémů, které
musí Praha řešit, pro něj není akceptovatelné investovat přes dvě
miliardy do jedné nemovitosti. Před dalším rozvojem bývalého nádraží
bude nutné dosáhnout dohody.
České dráhy v minulosti
s developerskou firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov
Station Development, která má na budovu nádraží předkupní právo. Podle
dřívějších informací společnost podmiňuje svoji spolupráci tím, že se
v budoucnu zapojí do rekonstrukce budovy a vybuduje tam bytové a
nebytové prostory.
Severně od nádraží plánuje postavit novou
čtvrť firma Central Group, která v roce 2016 pozemky i s projektem
koupila od britské firmy Discovery Group. Zatímco Britové chtěli stavět
obchodní a kancelářské centrum, projekt Central Group za zhruba devět
miliard korun má zahrnovat 2100 až 2600 bytů, park a školku. Začít
stavět by společnost chtěla v roce 2020.
Osud prvorepublikové
funkcionalistické budovy nádraží se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla
ustoupit výstavbě, po tlaku místních aktivistů však z demolice sešlo.
Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou. Stavba z 30. let 20. století
patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak
z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.
Doplněno Stavbaweb:
Nákladové nádraží Praha-Žižkov je hlavové nákladové nádraží na Žižkově
na adrese Jana Želivského 2200/2 na konci jednokolejné nákladní
železniční trati, která za nákladovým nádražím Praha-Malešice a před
vrchem Tábor odbočuje doleva od nákladní trati Praha-Vršovice –
Praha-Libeň. Nádraží je kombinováno s patrovými skladišti. Osa nádraží
navazuje na linii Olšanské ulice u ulice Jana Želivského,
která je k nim kolmá. Vybudováno bylo v roce 1936, běžný provoz byl
ukončen v roce 2002 a ukončení železniční dopravy bylo avizováno na
konec roku 2010, provoz ke kontejnerovému překladišti však pokračuje.
Jde o největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbu v Praze.
V letech 2005–2013 proběhl úřední, politický a ekonomický boj o
zachování jejích budov, hlavní objekty byly prohlášeny kulturní památkou
poprvé 3. prosince 2010, po několika kolech odvolání a nových
rozhodnutí nakonec ochrana hlavní budovy nabyla účinnosti 12. března
2013. V lokalitě je plánováno vybudování sídelního a administrativního komplexu pro 15 tisíc obyvatel.
Více na Wikipedii ZDE.
Související články:
Parková čtvrť 22.3.2018
Studie nákladového nádraží má zahrnout i okolní území 24.2.2017
Central Group chce v Parkové čtvrti na Žižkově postavit až 2600 bytů 21.10.2016
Central Group získal severní část nákladového nádraží Žižkov 7.6.2016
Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž 18.2.2016
Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž 17.2.2016
Ministerstvo kultury bude znovu řešit stavbu na nádraží Žižkov 7.12.2015
Další související články najdete ZDE.
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
Nějak by tak stačilo, kdyby se zde nevytvářela dopředu Klinika 2. Řeči o tom, jak je to vzácný objekt slýcháváme u každé dřevěné boudy, která stojí víc jak čtyřicet let a ve skutečnosti nemá hodnotu ani architektonickou, ani neplní svůj účel (viz. pseudokauza zimák na Štvanici). Náplň nulová a co je nejhorší, Praha 3 a potažmo celé město prošvihlo díky tomu možnost skutečně z gruntu přeřešit dopravní situaci na novém Žižkově a ona zástavba vytlačená směrem k Basilejskému náměstí mohla tvořit naopak zástavbu podél severní strany prodloužené Olšanské ulice v návaznosti v trase mrtvé železniční trati, která původně nákladové nádraží obsluhovala. Bohužel, na podobně koncepční přístup onen slavný pražský |plánovací| úřad zjevně nemá mentálně a nebo se bojí oněch řvounů, kteří ječí o |úžasné| památce a chtějí tam umisťovat workshopy, ateliery a podobná všeobecně užitečná a jinak důležitá zařízení…