Praha hledá novou podobu
zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na
novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města
je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by
měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím
orientaci a mít atraktivní design. Řízení vyhlašuje Institut plánování a
rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci se
mohou hlásit do poloviny dubna.
„Jsem
ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství
v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme
nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až
2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový
design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“
říká Adriana Krnáčová, pražská primátorka.
Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana
před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá
údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další
požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna
stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného
setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná.
„Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou
výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“
vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od
klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní
odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh
zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení
kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje. Řízení má celkem
tři fáze: první fáze je vyhlášení, do druhé fáze postoupí nejlepších 3 – 6 návrhů.
Ve třetí fázi, která je naplánovaná na listopad tohoto roku, bychom měli znát
vítěze.
Pro více informací navštivte: www.iprpraha.cz/mobiliarzastavka
tisková zpráva
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Design zastávek, zábradlí by měl vždy zohlednit specifický prostor a místo. Pokus o návrh -typu pro celou Prahu je nesprávný.
Jde o další mlžení neschopnosti řešit podstatné problémy Prahy, tj. doprava. K tomu jsou cca 20 let varianty vnějšího okruhu aj.
Super, tváří tvář kolapsu na Husitské v souvislosti se zcela nezvládnuou přípravou rekonstrukce, komediím s libeňským mostem a prohlášení oné madam Krnáčové, jak jsou pražáci zpovykovaní a nic jim není vhod a jak je všechno v Praze super, se musím smát, zejména když mně někdo sdělí, že zastávka slouží k ochraně před nepříznivým počasím. Ještě že budou na podzim volby.