(ČTK) – Pražský magistrát plánuje odkoupit chátrající nádraží Vyšehrad. V budově by po rekonstrukci mohla být umístěna Slovanská epopej. O výkupní ceně bývalého nádraží se nyní jedná, ve hře je i vyvlastnění památky. Jednání potrvají do poloviny roku. Novinářům to 26. února 2020 řekl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).
Zda je místo vhodným objektem pro umístění Slovanské epopeje, nyní posuzují architekti z Institutu plánovaní a rozvoje Prahy (IPR). Rozhodnou během jednoho či dvou měsíců. Pro výstavu cyklu dvaceti velkoformátových obrazů Alfonse Muchy by vyšehradské nádraží mohlo být doplněno přístavbami. „Architekti posuzují, zda by to bylo možné provést tak, abychom udrželi památkovou ochranu, kterou ta budova má,“ řekl radní. Pokud objekt vhodný nebude, mohlo by být bývalé nádraží přestaveno na byty či kanceláře.
Opětovné využití budovy jakožto železniční zastávky IPR vyloučil. Mluvčí institutu Marek Vácha pro ČTK uvedl, že nynější systém železnic již tento typ nádražních budov nepotřebuje. „Nahradit by ji měla spíše zastávka na pražské Výtoni. Ta má nejenom lepší přestupní vazby, ale i bližší docházkovou vzdálenost například na Karlovo náměstí, Vyšehrad, úřady i v okolí, ale také je to blíže do VFN či na univerzitní kampus,“ doplnil Vácha.
Jestli město secesní budovu koupí a za kolik to bude, se nyní jedná. Zahraniční vlastník památkově chráněné budovy za ni požaduje 117 milionů korun, magistrát je ochotný za historické nádraží zaplatit asi 67 milionů korun. „Město může vykupovat pouze za cenu v místě obvyklou. Nemůžeme vykoupit jakoukoliv nemovitost v Praze za jakoukoliv cenu. Musíme se držet znaleckých posudků,“ doplnil Chabr.
Diskutuje se i o možnosti vyvlastnění. K tomu by mohlo dojít v případě, že se Praha nedohodne na ceně s majitelem nemovitosti. Důvodem k vyvlastnění je podle radních to, že se současný majitel o památku nestará. O případném vyvlastnění se však v pražské magistrátní koalici Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) bude podle Chabra jednat až tehdy, bude-li jednání s vlastníkem budovy neúspěšné. Zatímco podle Chabra je vlastnické právo nedotknutelné a vyvlastnění památky by nyní spíše nepodpořil, předseda zastupitelů Spojených sil a europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09) je opačného názoru. „Jsem přesvědčený, že politické řešení není koukat dalších dvacet let na padající nádraží. Vyvlastnění je ve veřejném zájmu,“ sdělil ČTK Pospíšil.
Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Budova je v desolátním stavu.
Doplněno Stavbaweb:
(ČTK 16.7.2019) – Praha se za stávajících podmínek nechystá kupovat chátrající
nádraží Vyšehrad, protože cena, kterou za ni vlastník požaduje, je
příliš vysoká. O tom, že je secesní nádraží na prodej, informoval deník E15.
Radnice Prahy 2 nedávno uvedla, že by v nádraží, respektive v nově
vzniklé přístavbě, ráda vytvořila výstavní prostory pro Slovanskou
epopej Alfonse Muchy. Městská část se dlouhodobě snaží objekt dostat do
svého majetku.
Provoz nádraží zde byl zastaven kolem roku 1960 a jeho obnovu neumožňují
normy, kdy stanice nesmí být v oblouku. V okolí měly být postaveny nové
domy, o jejich případné stavbě nebylo dosud rozhodnuto. V soukromých
rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku,
od roku 2007.
(ČTK 9.5.2019) – Radnice Prahy 2 chce vytvořit výstavní prostory pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy v chátrajícím nádraží Vyšehrad. Praha 2 se dlouhodobě snaží, aby získala secesní nádražní budovu
do svého majetku. Vedení Prahy má zároveň vytipovány tři objekty
v majetku hlavního města, kam by mohla být Muchova epopej umístěna a
rovněž jedná s majiteli zámku na Zbraslavi.
Cyklus obrazů tvoří 20 velkých pláten, která Mucha maloval od roku 1910
dalších 18 let a věnoval je Praze. Nyní jsou umístěna v depozitáři.
Obrazy inspirované slovanskou mytologií a dějinami českého národa jsou
od roku 2010 zařazeny na seznam kulturních památek.
Wikipedie: Nádraží Praha–Vyšehrad
Související články:
Nádraží Vyšehrad směřuje k opravě, investor má územní rozhodnutí 10.12.2013
Praha 2 se dohodla s investorem na přestavbě nádraží Vyšehrad 9.2.2012
Přestavba nádraží Vyšehrad 15.2.2011
Nádraží Vyšehrad se možná brzy dočká rekonstrukce 3.4.2008
Šéf pražských památkářů: S nádražím Vyšehrad je to na dobré cestě 27.3.2008
Praha má připravené změny, které se týkají přestavby tří nádraží 9.2.2012
Kniha připomíná zaniklá pražská nádraží 14.9.2009
Z Vyšehradu zmizel bez povolení památkově chráněný objekt 28.2.2008
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Zajímavé řešení s využitím kombinace cihel a hliníku, které nejen dobře vypadá, ale i plní praktické funkce, jako je regulace…
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!