Praha má návod na to, jak a kde umisťovat umělecká díla

Praha má nová pravidla, jejichž cílem je ukázat, jak koncepčně přistupovat k umisťování uměleckých děl ve městě. Unikátní dokument navazuje na Manuál tvorby veřejných prostranství z roku 2014. Autorem obou dokumentů je Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Manuál tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy se postupně rozrůstá o dílčí metodiky – tzv. plug-iny, které se jednotlivým tématům věnují do větší hloubky. Prvním je právě dokument Umělecká díla na veřejných prostranstvích hl. m. Prahy, který se zabývá problematikou realizace výtvarných objektů ve městě.

„Umísťování výtvarných objektů do veřejného prostoru je nejen v Praze dlouhodobým tématem. Na jedné straně nedostávají dostatek příležitosti hodnotná díla, na straně druhé je veřejný prostor často lehkomyslně věnován dílům nekvalitním. Věřím, že máme v ruce skvělý nástroj, který pomůže zvýšit kulturní kapitál města i veřejných prostranství jako takových,“ vysvětluje Hana Třeštíková, radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu.

Jednou z příčin nekvalitních realizací je právě proces pořizování děl. Dokument proto určuje správné nastavení transparentního procesu pořizování díla, rozhodování o umístění díla, jeho realizaci a následnou správnou údržbu.

„Nechceme dávat návod umělcům, jak vytvořit dobrou sochu. Nyní ale víme, které kroky lze začít podnikat, chceme-li kvalitní a veřejně dostupné umění podporovat, rozšiřovat a propagovat. Umělecká díla by neměla vznikat nahodile a svým umístěním by měla konkrétní prostor povýšit,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Dokument se věnuje pomníkům, interaktivním dílům, umělecky ztvárněným prvkům architektury a městského designu, ale i dočasným intervencím a festivalům. Zvláště pomníky a jiná tzv. komemorativní díla vyžadují důsledný přístup ke kontextu, kvalitnímu zpracování i odolnosti.

Na vytvoření dokumentu spolupracovala s Kanceláří veřejného prostoru IPR skupina složená z praktických odborníků v oblasti výtvarného umění a architektury – galerií a vysokých škol, nezávislých kurátorů, teoretiků, výtvarníků, architektů a dalších souvisejících profesí.

Plug-in by měl být, stejně jako Manuál, jedním z klíčových podkladů pro město, městské části a další aktéry procesu umísťování uměleckých děl na veřejných prostranstvích. Je volně ke stažení na webových stránkách Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy: http://manual.iprpraha.cz

tisková zpráva

Související články:
Umělecká díla ve veřejném prostoru  9.1.2019

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Podstatná jsou povinná 2% z investičních nákladů na výtvarná díla =tj. stav před r. 1989.
    Upřesnění díla nejlépe posoudí architekt, autor prostoru či stavby s přihlédnutím k názoru městské části, investora, příp. jiných.
    Centrální celopražská Metodika, když mnohde veřejná prostranství nejsou známa, je další příklad, kdy by např. bylo možné zredukovat počet členů IPR.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Každý má své kruhy a nic jiného není ochoten přijmout. Eviduji absenci mých autorů v publikaci;Jaroslava Róny, Michala Gabriela, Davida Černého a Karla Nepraše. Umění a svoboda jsou často Geldgebrům cizí…

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    Jako obvykle, co je otiskem naší české doby……mnoho keců, mnoho utraceného času a peněz….. ale výsledek žádný, Něco jako všeobecné podmínky při smlouvách jakéhoko-li charakteru, kdy člověk na páté straně zapomene co bylo myšleno první stranou – HRŮZA!

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*