Praha má nová pravidla, jejichž cílem je ukázat,
jak koncepčně přistupovat k umisťování uměleckých děl ve městě. Unikátní dokument
navazuje na Manuál tvorby veřejných prostranství z roku 2014. Autorem obou
dokumentů je Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Manuál tvorby veřejných
prostranství hl. m. Prahy se postupně rozrůstá o dílčí metodiky – tzv.
plug-iny, které se jednotlivým tématům věnují do větší hloubky. Prvním je právě
dokument Umělecká díla na veřejných prostranstvích hl. m. Prahy, který se
zabývá problematikou realizace výtvarných objektů ve městě.
„Umísťování
výtvarných objektů do veřejného prostoru je nejen v Praze dlouhodobým tématem.
Na jedné straně nedostávají dostatek příležitosti hodnotná díla, na straně
druhé je veřejný prostor často lehkomyslně věnován dílům nekvalitním. Věřím, že
máme v ruce skvělý nástroj, který pomůže zvýšit kulturní kapitál města i
veřejných prostranství jako takových,“ vysvětluje
Hana Třeštíková, radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a
cestovního ruchu.
Jednou z příčin
nekvalitních realizací je právě proces pořizování děl. Dokument proto určuje
správné nastavení transparentního procesu pořizování díla, rozhodování o
umístění díla, jeho realizaci a následnou správnou údržbu.
„Nechceme
dávat návod umělcům, jak vytvořit dobrou sochu. Nyní ale víme, které kroky lze
začít podnikat, chceme-li kvalitní a veřejně dostupné umění podporovat,
rozšiřovat a propagovat. Umělecká díla by neměla vznikat nahodile a svým
umístěním by měla konkrétní prostor povýšit,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR.
Dokument se věnuje pomníkům,
interaktivním dílům, umělecky ztvárněným prvkům architektury a městského
designu, ale i dočasným intervencím a festivalům. Zvláště pomníky a jiná tzv. komemorativní
díla vyžadují důsledný přístup ke kontextu, kvalitnímu zpracování i odolnosti.
Na vytvoření dokumentu
spolupracovala s Kanceláří veřejného prostoru IPR skupina složená z praktických
odborníků v oblasti výtvarného umění a architektury – galerií a vysokých škol,
nezávislých kurátorů, teoretiků, výtvarníků, architektů a dalších souvisejících
profesí.
Plug-in by měl být, stejně
jako Manuál, jedním z klíčových podkladů pro město, městské části a další
aktéry procesu umísťování uměleckých děl na veřejných prostranstvích. Je volně
ke stažení na webových stránkách Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m.
Prahy: http://manual.iprpraha.cz
tisková zpráva
Související články:
Umělecká díla ve veřejném prostoru 9.1.2019
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Podstatná jsou povinná 2% z investičních nákladů na výtvarná díla =tj. stav před r. 1989.
Upřesnění díla nejlépe posoudí architekt, autor prostoru či stavby s přihlédnutím k názoru městské části, investora, příp. jiných.
Centrální celopražská Metodika, když mnohde veřejná prostranství nejsou známa, je další příklad, kdy by např. bylo možné zredukovat počet členů IPR.
Každý má své kruhy a nic jiného není ochoten přijmout. Eviduji absenci mých autorů v publikaci;Jaroslava Róny, Michala Gabriela, Davida Černého a Karla Nepraše. Umění a svoboda jsou často Geldgebrům cizí…
Jako obvykle, co je otiskem naší české doby……mnoho keců, mnoho utraceného času a peněz….. ale výsledek žádný, Něco jako všeobecné podmínky při smlouvách jakéhoko-li charakteru, kdy člověk na páté straně zapomene co bylo myšleno první stranou – HRŮZA!