Rada hlavního města tak rozhodla kvůli dopadu krize na developery a neshodám s urbanisty.
Praha 13. října (ČTK) - Praha odkládá změny územního plánu, které se týkaly kritizovaných projektů, jako jsou přestavba Masarykova nádraží, nádraží Praha - Smíchov, nákladového nádraží Žižkov nebo lokality Bubny - Zátory. Rozhodla o tom dnes rada hlavního města, která kvůli dopadu krize na developery a neshodám s urbanisty odložila jejich další projednávání. Projekty plánované v těchto lokalitách by si vyžádaly investice v řádech desítek až stovek miliard korun.
Mnohé z těchto projektů vyvolaly nesouhlas veřejnosti, proti se v některých případech stavěli i památkáři. Nejsledovanější byla zřejmě chystaná výstavba na místě dnešních kolejí na Masarykově nádraží. Některé středočeské obce se obávaly toho, že by nádraží mohlo být zrušeno a spojení středních Čech s hlavním městem by se zkomplikovalo. Zeleným zastupitelům z Prahy 3 zase vadila plánovaná přestavba nákladového nádraží Žižkov.
Pražský magistrát tvrdí, že se změny územního plánu nezastavují definitivně. "Některé se jen nestihly projednat do takového stadia, aby mohly být schváleny," řekl ČTK mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Podle radního Martina Langmajera byly některé přerušeny také do té doby, dokud se nevyjasní představy jednotlivých městských částí o dalším využití těchto území.
"Jedná se o velká rozvojová území, která na svůj rozvoj musí v tuto chvíli počkat. (...) Město se ale může ke změnám kdykoliv vrátit. Není to problém, prodloužení časových limitů může této situaci prospět," konstatoval Langmajer.
Zastavení těchto změn územního plánu uvítali někteří opoziční politici. "Územní plánování se musí dělat s rozvahou. I proto se teď připravuje nový územní plán. Jsem proto rád, že rada nepodlehla tlaku developerů a některé změny přerušila," poznamenal zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).
Mluvčí společnosti Sekyra Group Radek Polák, který plánuje projekty na žižkovském a smíchovském nádraží ČTK řekl, že dnešní rozhodnutí z hlediska příprav nic nezmění. "Jsou to projekty, které vznikají v řádu deseti až 15 let. Jsou to území, která dřív nebo později stejně budou potřebovat revitalizaci," poznamenal. Projekty jsou podle něj v současnosti ve stadiu urbanistické studie.
Vedení města dnes také poslalo některé celoměstsky významné změny do dalšího kola. Radní souhlasili například se změnou, která umožní další obytnou výstavbu v Uhříněvsi, výstavbu železničního koridoru Praha - Beroun, výstavbu u metra Roztyly nebo vytvoření rekreační zóny Radotínská jezera.
Výběr návrhů změn územního plánu, které dnes vedení města odložilo:
lokalita | navrhovaná změna |
Masarykovo nádraží - Florenc | revitalizace území a začlenění do městské infrastruktury v souvislosti s uvolněním ploch Masarykova nádraží v důsledku nového řešení železniční infrastruktury a omezení ploch Ústředního autobusového nádraží Florenc |
Nákladové nádraží Žižkov a areál Vackov a. s. | vymístění železniční dopravy, začlenění území do městské struktury |
Smíchov - jih, mezi ulicemi Ostrovského, Nádražní, Dobříšská, Radlická a nadjezdem v ulici Na Zlíchově | revitalizace území v souvislosti s plánovanou přestavbou železniční stanice, polyfunkční a bytová zástavba |
Bubny - Zátory | revitalizace území |
Hagibor | dokončení urbanizace území se zachováním sportu a vznikem náměstí, realizace druhého vestibulu stanice Želivského |
Bohdalec - Slatiny | urychlení urbanizace území, dopravní napojení, založení městského parku, vznik obytné čtvrti v návaznosti na stávající zástavbu |
Výběr návrhů změn územního plánu, s jejichž dalším projednáním dnes Praha souhlasila:
lokalita | návrh |
Nové Město, před starou budovou muzea hlavního města | výstavba výstavně provozní budovy Muzea hlavního města Prahy a parku s moderní úpravou, podzemního parkoviště a propojení mezi starou a novou budovou muzea |
stará vršovická radnice při ulici Moskevská | rekonstrukce a rozšíření objektu pro potřeby městského centra, tj. obřadní síň, prostory pro kulturní akce, restaurace s hotelem, fitness centrum, bazén, menší obchody |
Břevnov | výstavba objektu Centrální dopravní ústředny a Stanoviště záchranných složek integrovaného záchranného systému |
Kbely, historické jádro | zrušení vymezení historického jádra obce, vybudování moderního centra |
Sedlec, areál bývalých mrazíren | zklidnění území, vybudování obytné zástavby |
okolí železničního podjezdu Průběžná - Švehlova | vybudování přestupního uzlu Zahradní Město |
okolí stanice metra Roztyly | výstavba administrativních, polyfunkčních a bytových domů, hotelu, sportovně relaxačního centra, parkoviště, vytvoření parkové plochy - bulváru a volnočasového parku |
Radotín - U Čekanu | vytvoření rekreační zóny Radotínská jezera |
celé území hlavního města | metodika výškové regulace zástavby |
Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy
Zroj: Zpráva ČTK z 13. 10. 2009
Související články:
Praha už nepočítá s Masarykovým nádražím
O pražská nádraží je zájem; důležitá si již developeři rozebrali
Část areálu nádraží Praha Bubny přišla o památkovou ochranu
Projekt pro Nákladové nádraží Žižkov
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…