(ČTK) – Nové vedení hlavního města se nebrání spolupráci se soukromým
sektorem při rozvoji okolí stanic plánované linky metra D, na projekt
předchozí rady o spolupráci se společností Penta nicméně navazovat
nehodlá. V rozhovoru s ČTK to uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam
Scheinherr (Praha Sobě). Při přípravě spolupráce nyní podle něj nebude
prioritou rychlejší výkup pozemků, kterým argumentovalo předchozí
vedení, ale v první řadě rozvoj okolí stanic. Vyjádření Penty ČTK
zjišťuje.
Podle Scheinherra je v pořádku, aby město
zajistilo lepší rozvoj nových stanic metra tak, aby kolem nich cestující
při výstupu z MHD nalezli i další služby. „Takže naším cíle je do budoucna spolupracovat s privátním sektorem,“ uvedl náměstek.
Dodal,
že město musí zajistit dobrou návaznost na MHD, cyklostezky či
automobilovou dopravu prostřednictvím záchytných P+R parkovišť. Na
ostatní služby je podle něj vhodná právě spolupráce se soukromým
sektorem, ale v rozumných mezích, aby cestující z metra nevystoupili
uprostřed obchodního centra.
To je případ, který by podle
náměstka mohl nastat v situaci, kdy by město navázalo spolupráci se
skupinou Penta. Podle původního plánu měla mít společnost ve společném
podniku většinový podíl 51 procent. Uváděným důvodem byl fakt, že by tak
podnik mohl přistupovat k výkupu stovek nutných pozemků jako soukromá
firma a nemusel by dodržovat pravidla veřejných subjektů, kterými je
vázán magistrát i dopravní podnik. Podle kritiků navržené uspořádání
nebylo dostatečně transparentní a nezaručovalo, že Praha z podniku
nevyjde se ztrátou, což vedení dopravního podniku i Penta odmítly.
Podle
Scheinherra plánuje stávající vedení města původní projekt zcela
opustit a začít znovu. Zatím tak není jasné, na jakém formátu by
spolupráce se soukromníkem měla fungovat. Na rozdíl od předchozího plánu
nicméně už nebudou hlavním cílem výkupy pozemků, ale kvalitní rozvoj
stanic, řekl náměstek. Výkupy podle něj město zvládá samo.
Nová
rada minulý týden na svém zasedání obměnila dozorčí radu dopravního
podniku a spekuluje se i o výměnách v jeho managementu. Scheinherr dnes
pouze uvedl, že nová dozorčí rada, která se sejde 19. prosince,
přinejmenším zvolí dva nyní chybějící členy představenstva.
Metro
D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem.
V první fázi výstavby má vzniknout úsek Pankrác – Olbrachtova. Následně
bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do
konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D
také z Pankráce na náměstí Míru. Na nové lince budou jezdit vlaky bez
řidiče.
Doplněno Stavbaweb:
Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trasa D
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Velmi dobře, snad to nikdo s pozemky nebude blokovat, jako v Ostravě Rudnou.
Metro je třeba trvale podporovat, to má budoucnost. Pozemní doprava už dnes nestihá. A bude stále hůř.
Něco se musí změnit a obávám se, že na to Praha mentálně nemá, protože na to nemá dost dobrých odborníků, tak jako nemá ministerstvo dopravy na to, aby zvládlo potřebu i rozvoj silniční sítě a hlavně její kvalitní údržbu. Hlava smrdí od hlavy, vždycky to bude ministr dopravy. Má o tom Babiš tušení, jak je doprava klíčová pro ekonomiku? Odpověď mám . Nemá tušení, on pružnou dopravu nepotřebuje, má všude přednost. Naše elity celkově nemají potřebný rozhled, kde by ho vzali, že? Ti nejlepší experti do politiky nechodí.