Rada hl. m. Prahy v úterý 2. října 2018 odsouhlasila vítězný návrh Dvoreckého mostu,
který by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Kromě
zlepšení automobilového provozu by měl nový most pomoci také tramvajové
dopravě mezi Prahou 4 a Prahou 5. Podle předpokladů by měl stát
přibližně miliardu korun.
Ze sedmi návrhů, které postoupily do druhého kola výběru, vyhodnotila
komise jako nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6. Nový
Dvorecký most by měl ulehčit dopravě v okolí nábřeží a Radlické ulice,
zároveň by spojil oba břehy Vltavy novou tramvajovou tratí.
„Sama jsem byla členkou hodnotící komise, a proto mohu říct, že
výběr nebyl vůbec snadný. Sešly se velmi kvalitní návrhy, přesto ale
myslím, že se nám podařilo zvolit dobře. Ze sedmi návrhů jsme
vyhodnotili nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6, který
se snaží respektovat tradiční pražské obloukové mosty a kubistické prvky
v okolí. Věřím, že uleví nejen dopravě, ale také obohatí pražskou
architekturu,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová.
Součástí řešení musel být i návrh nové tramvajové a autobusové
zastávky Dvorecký most, která by byla umístěna na smíchovské straně
mostu. Zastávka Dvorecký most by zároveň měla umožnit přestup mezi
autobusy jedoucími přes most a tramvajemi jedoucími po Podolském
nábřeží.
Celkově by měl most podle předběžných nákladů stát asi jednu miliardu
korun. Předpokládaná výše nákladů zahrnuje i obě předmostí a kompletní
technické a dopravní vybavení stavby. „Je to velký krok pro lepší
propojení Prahy 4 a Prahy 5, který zároveň zajistí nové možnosti
dopravní obslužnosti celé lokality. Dnešní výběr vítězného návrhu je
výsledkem dlouhé řady odborných i politických jednání a práce spousty
lidí. Nyní bude potřeba most co nejrychleji postavit, aby mohl sloužit
lidem,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.
Komise zároveň ocenila to, že návrh odkazuje na tradici pražských
obloukových mostů bez konstrukce nad mostovkou a na existenci blízkých
kubistických staveb. Tvarově by měl být most jako bílá brána do města.
Termín zahájení stavby bude záležet na dalším jednání s vítězem soutěže a
následném zpracování projektové dokumentace.
„Dvorecký most bude mít velký význam pro tramvajovou dopravu,
protože umožní propojení Prahy 4 a Prahy 5. Bude zárodkem sledované
takzvané jižní tramvajové tangenty, propojí významné tramvajové tratě od
Barrandova a od Modřan a umožní v systému veřejné dopravy realizaci
některých vztahů mimo centrální dopravně přetíženou oblast města, což je
pro Prahu pozitivní,“ doplnil na závěr architekt Roman Koucký z Institutu plánování a rozvoje Prahy, který byl zároveň členem poroty.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Magistrát podle náměstka Dolínka do konce listopadu zadá vítězným ateliérům podle návrhu zpracovat kompletní projektovou dokumentaci.
Hlavním účelem stavby je zlepšit dopravní propojení obou břehů Vltavy. „Potřebujeme vytvářet paralelní dopravní propojení, která nám umožní převážet lidi jinudy než přeplněnými úseky v centru,“ uvedl Dolínek. Dodal, že roli hraje i plánovaná výstavba na bývalém smíchovském nákladovém nádraží.
Most bude určen pro tramvaje, pěší a cyklisty, podle náměstka je možné umožnit průjezd i autobusům MHD. Automobilová doprava po něm jezdit nebude. Počítá se s tím, že na most budou moci hasiči nebo záchranná služba.
Východní vyústění mostu bude umístěno u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní pak povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Odhadovaná cena zahrnuje obě předmostí a další doplňující technické a dopravní stavby.
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Vznikl jako součást tunelového komplexu Blanka a nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl slavnostně ukončen 7. října 2013 jízdou muzejní tramvaje. Loni v prosinci se zřítila lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Řada dalších mostů v Praze je ve špatném stavu a město chystá jejich opravy, připravuje také stavby několika nových mostů a lávek.
(zdroj: ČTK)
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Nelíbí se mi. Mosty jsou krásné tím, že přiznávají krásu konstrukčních prvků. Toto řešení nepřiznává. Je prvoplánově archotektonické a poplatné svému obchodnímu komentáři k architektonické soutěži.
Jak má tento most pomoci zlepšení automobilového provozu, když na něj auta nebudou smět?