Fotogalerie ke článku (1)
Brno - Hlavní nádraží (zdroj: www.brno.cz)
V Brně začala výstava, jak nádraží chtěli řešit ve 30. letech:
Projekt "Návrh přestavby nádraží v Brně" od drážního rady Ing. F. Sklenáře Brna z roku 1935 a tomu předcházející výsledky soutěže na dopravně - komunikační plán města Brna z roku 1934 vystavuje od 2. prosince Urban centrum na Staré radnici v Brně.
Brno 9. prosince (ČTK) - V brněnském Urban centru si lidé mohou prohlédnout, jak chtěli polohu brněnského vlakového nádraží vyřešit projektanti ve 30. letech minulého století. Vystavuje výkresy a další materiály z tehdejší architektonické soutěže. První cenu tehdy správní rada Spolčenosti brněnských elektrických drah nevyhlásila. Za druhou si odnesl projekční tým 58 000 korun, přečtou si lidé na panelech.
Dokumenty z architektonické soutěže z roku 1934 měli dlouho magistrátní úředníci za zničené. Archiv v Pozořicích, kam byly odvezeny, na konci druhé světové války vyhořel. Letos však našli úředníci desky s podklady o výsledcích soutěže včetně větší části dokumentace na odboru územního plánování a rozvoje.
Podle primátorova náměstka Olivera Pospíšila (ČSSD) je výstava příležitostí ohlédnout se za minulostí města. "Uvědomit si jisté historické paralely a to, že problémy, které momentálně řešíme, rozhodně nejsou nové a že už naši dávní předchůdci se jimi intenzivně zabývali," řekl na tiskové konferenci k výstavě. Označil ji za "bonbonek pro fajnšmekry", kteří se zabývají vývojem dopravní infrastruktury, i příležitost pro laickou veřejnost.
Novou podobu brněnské železnice začali projektanti v Brně řešit na začátku 20. století. První úvahy o potřebě vybudovat nové nádraží se objevily v roce 1911, snahy k vypsání architektonické soutěže o 15 let později. Předcházela živelná výstavba kolejí především v 19. století. V roce 1839 byla do Brna přivedena první jednokolejná trať z Břeclavi, která znamenala propojení s Vídní. Končila v prostoru dnešního pátého nástupiště. Od roku 1849 vznikala trať Brno-Česká Třebová, která končila na dnešním hlavním nádraží. Brno tak získalo spojení s Prahou.
V dalších letech postupně přibývaly tratě od Střelic, Přerova, Veselí nad Moravou i Tišnova. Později následovaly stavby dalších propojek.
Uzel železnic v centru Brna má zčásti pomoci odstranit chystaná přestavba, která má odsunout hlavní nádraží o 800 metrů na jih. Část Brňanů bojuje za zachování nádraží v centru.
Doplněno Stavbaweb:
Urban centrum
Mečová 5, Stará radnice, 602 00 Brno,
úterý až pátek 10-18, v sobotu 13-16 hodin
http://www.urbancentrum.brno.cz/
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.