Projekt ze šuplíku 1934

Fotogalerie ke článku (1)

Brno - Hlavní nádraží (zdroj: www.brno.cz)

Brno - Hlavní nádraží (zdroj: www.brno.cz)
Celá fotogalerie (1)

V Brně začala výstava, jak nádraží chtěli řešit ve 30. letech:
Projekt "Návrh přestavby nádraží v Brně" od drážního rady Ing. F. Sklenáře Brna z roku 1935 a tomu předcházející výsledky soutěže na dopravně - komunikační plán města Brna z roku 1934 vystavuje od 2. prosince Urban centrum na Staré radnici v Brně.

Brno 9. prosince (ČTK) - V brněnském Urban centru si lidé mohou prohlédnout, jak chtěli polohu brněnského vlakového nádraží vyřešit projektanti ve 30. letech minulého století. Vystavuje výkresy a další materiály z tehdejší architektonické soutěže. První cenu tehdy správní rada Spolčenosti brněnských elektrických drah nevyhlásila. Za druhou si odnesl projekční tým 58 000 korun, přečtou si lidé na panelech.

Dokumenty z architektonické soutěže z roku 1934 měli dlouho magistrátní úředníci za zničené. Archiv v Pozořicích, kam byly odvezeny, na konci druhé světové války vyhořel. Letos však našli úředníci desky s podklady o výsledcích soutěže včetně větší části dokumentace na odboru územního plánování a rozvoje.

Podle primátorova náměstka Olivera Pospíšila (ČSSD) je výstava příležitostí ohlédnout se za minulostí města. "Uvědomit si jisté historické paralely a to, že problémy, které momentálně řešíme, rozhodně nejsou nové a že už naši dávní předchůdci se jimi intenzivně zabývali," řekl na tiskové konferenci k výstavě. Označil ji za "bonbonek pro fajnšmekry", kteří se zabývají vývojem dopravní infrastruktury, i příležitost pro laickou veřejnost.

Novou podobu brněnské železnice začali projektanti v Brně řešit na začátku 20. století. První úvahy o potřebě vybudovat nové nádraží se objevily v roce 1911, snahy k vypsání architektonické soutěže o 15 let později. Předcházela živelná výstavba kolejí především v 19. století. V roce 1839 byla do Brna přivedena první jednokolejná trať z Břeclavi, která znamenala propojení s Vídní. Končila v prostoru dnešního pátého nástupiště. Od roku 1849 vznikala trať Brno-Česká Třebová, která končila na dnešním hlavním nádraží. Brno tak získalo spojení s Prahou.

V dalších letech postupně přibývaly tratě od Střelic, Přerova, Veselí nad Moravou i Tišnova. Později následovaly stavby dalších propojek.

Uzel železnic v centru Brna má zčásti pomoci odstranit chystaná přestavba, která má odsunout hlavní nádraží o 800 metrů na jih. Část Brňanů bojuje za zachování nádraží v centru.

Doplněno Stavbaweb:
Urban centrum
Mečová 5, Stará radnice, 602 00 Brno,
úterý až pátek 10-18, v sobotu 13-16 hodin
http://www.urbancentrum.brno.cz/

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*