KDY: 14. 12. 2017 – 4. 3. 2018
KDE: DOX Centrum současného umění
Ateliér Projektil
architekti vešel ve známost cenami za Národní technickou knihovnu v pražských Dejvicích, Studijní a vědeckou knihovnu v Hradci Králové či
ekocentrum Sluňákov a rovněž svým trvalým zájmem o veřejný prostor. Pro
jeho způsob práce je charakteristická otevřená spolupráce napříč mnoha obory. Pro svůj nejnovější výstavní projekt tak
architekti oslovili kurátora Michala Nanoru. Výsledkem je výstava,
na které představí své vnímání architektury jedenáct předních českých fotografů
a výtvarníků. V pražském Centru současného umění DOX bude otevřena do 4. 3.
2018.
Architektura byla vůbec prvním námětem fotografie – především
proto, že dům nikam neuteče. Od dob, kdy Nicéphore Niépce v roce 1826
vyfotil dvůr na statku v Le Gras, se ale fotografie proměnila stejně dramaticky jako vnímání
architektury. Fotografie je teď schopná zaznamenat mnohem složitější děje a od
architektury se chce mnohem víc než stavby.
Oba obory se ale stále
vyvíjejí v nejtěsnější souvislosti. Minimálně počínaje modernismem architekti začínají navrhovat už s myšlenkou na fotografickou prezentaci a podobně veřejnost
se ve většině s architekturou coby tématem setkává prostřednictvím
fotoaparátu. A pokud zkušenost
s architekturou už nelze oddělit od zážitku z jejích fotografií, je zřejmé, že
potřebujeme jak osvícenou architektonickou fotografii, tak především schopnost
vnímat její zatíženosti a meze. Výstavní
projekt Projektil33 na
jedenácti realizacích testuje způsoby zobrazování architektury, jejich
dnešní adekvátnost i potřebu.
Ateliér Projektil vešel ve známost cenami za
Národní technickou knihovnu v pražských Dejvicích, Studijní a vědeckou knihovnu
v Hradci Králové či ekocentrum Sluňákov. Je také známý
svým trvalým zájmem o veřejný
prostor, pro jeho způsob práce je charakteristická otevřená spolupráce napříč
mnoha obory.
Fotografové, kteří byli přizváni ke spolupráci na projektu, se ve své užité či volné tvorbě primárně nezabývají architekturou. Realizace Projektilu měli zachytit nikoli jako objekty-sochy,
nýbrž jako předpoklady definující podobu života v blízkém i vzdálenějším okolí. Jejich přístup měl zpochybnit rozšířené konvence žánru architektonické fotografie, které protežují efektní prázdné formy pro časopisy a slideshows.
Otevřeně deklarovanou zkreslenost a korekci samotného fotografického jazyka pak
představují nevyfotografovatelné obrazy všech jedenácti realizací vytvořené
umělci, profesí, se kterou ateliér často spolupracuje.
Trivium doplňují texty o jednotlivých realizacích,
defaultní způsob popisu, který ale zbavený obrazu získává na abstraktnosti.
Autorem je Michal Nanoru.
Fotografové
Tereza Havlínková www.terezahavlinkova.com,
Jiří Hroník www.hronik.com,
Libuše Jarcovjáková www.jarcovjakova.com,
Václav Jirásek www.vjirasek.com,
Hana Knížová www.hanaknizova.com,
Vendula Knopová
vendulaknopova.tumblr.com,
Michal Šeba
michalseba.com,
Jiří Thýn jirithyn.cz,
Dušan Tománek,
Václav Tvarůžka vaclavtvaruzka.net,
Vojtěch Veškrna www.veskrna.cz.
UmĚlci
Josef Bolf,
Anežka Hošková www.works.io/anezka-hoskova,
Jakub Jansa jakubjansa.com,
Eva Koťátková,
David Krňanský davidkrnansky.tumblr.com,
Martin Kubát,
Martin Lacko
martinlacko.blogspot.cz,
Eva Maceková,
Jakub Matuška aka Masker www.masker1.net,
Jarmila
Mitríková & Dávid Demjanovič daviddemjanovic.blogspot.cz,
Michal Pěchouček
Realizace ateliéru Projektil architekti vybrané pro výstavu
ZŠ a ZUŠ, Líbeznice
Centrum ekologických aktivit Sluňákov, Horka
nad Moravou
Muzeum barokních soch, Chrudim
Lesopark Belveder, Praha-Zbraslav
ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/lesopark-belveder
Vzdělávací a poradenské centrum Otevřená
zahrada, Brno
Vida! science centrum, Brno
Národní technická knihovna, Praha
Studijní a vědecká knihovna, Hradec Králové
Nábřeží Maxipsa Fíka, Kadaň ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2016/revitalizace-nabrezi-maxipsa-fika
Ateliér Malátova, Praha
Městská knihovna a kulturní centrum Vozovna,
Praha
Michal Nanoru
Bývalý šéfredaktor českého kultovního časopisu Živel, společně s
Martinou Overstreet napsal dvě knihy mapující kulturní fenomény české
společnosti: v roce 2010 Zde jsou psi o vizuální kultuře české nezávislé hudební scény a v roce
2013 obrazové dějiny českého předrevolučního skateboardingu Prkýnka
na maso jsme uřízli. V roce 2014 kurátoroval výstavu sledující vliv amatérského
stylu na umělecké fotografy Only the Good Ones: The Snapshot Aesthetic
Revisited (Galerie Rudolfinum) a v roce
2016 výstavu americké umělkyně Taryn Simon (Galerie Rudolfinum a Albertinum, Drážďany).
Projektil architekti
Studio založili v roce 2002 architekti Roman
Brychta (AVU), Adam Halíř (FA ČVUT), Ondřej Hofmeister
(FSt ČVUT) a Petr Lešek (FA ČVUT). Jejich první velkou společnou realizací byl
Sluňákov – Centrum ekologických aktivit v Horce nad Moravou u Olomouce, za
který získali Grand Prix architektů za rok 2007
a cenu ministra životního prostředí ČR v
roce 2007. Zásadním formujícím momentem pro ateliér bylo projektování Národní
technické knihovny v Praze-Dejvicích, kterou začali navrhovat ještě ve
spolupráci
s Václavem Králíčkem jako AK Architekti. V roce 2000 návrh zvítězil v anonymní
architektonicko-urbanistické soutěži. Trvalo bezmála deset let, než došlo k
jejímu dokončení (2009). Dnes je NTK plnohodnotnou součástí dejvického
vysokoškolského kampusu a Projektil za ni obdržel Národní cenu za architekturu
– Grand Prix architektů 2010, cenu Klubu za starou Prahou za novostavbu v
historickém prostředí a cenu Státního fondu životního prostředí 2009. Knihovna
také byla Českou komorou architektů nominována do prestižní soutěžní přehlídky
nejlepších evropských realizací Mies van der Rohe Award 2011. Kvality
Projektilu potvrdilo vítězství v soutěži na další veřejnou stavbu – Studijní a
vědeckou knihovnu v Hradci Králové. Následná realizace získala hlavní cenu v
kategorii novostavba Grand Prix architektů 2009. Důležitým aspektem tvorby
ateliéru je častá spolupráce s designéry, grafiky, výtvarníky i teoretiky
současného umění. / www.projektil.cz
Grafický design výstavy: Petr
Babák a Jaromír Skácel (Laboratoř)
Výstava je otevřena denně kromě úterý: Po 10–18, Út zavřeno,
St a Pá 11–19, Čt 11 – 21, So–Ne 10–18
DOPROVODNÉ AKCE
14. 1. 2018 — 15:00 – 17:30 DÍLNA
PRO DĚTI
18. 1. 2018 — 19:00 KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA S AUTORY A KURÁTOREM
18. 2. 2018 — 16:00
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA S AUTORY A KURÁTOREM
tisková zpráva
Výstava ukazuje architekturu očima fotografů i umělců
(ČTK) – Jedenáct staveb českého architektonického studia Projektil
očima 22 českých současných umělců a fotografů představuje centrum
současného umění DOX. Podle kurátora Michala Nanoru chce testovat, jak
je možné zobrazovat architekturu na realizacích ateliéru, který vešel ve
známost cenami za Národní technickou knihovnu v Praze, vědeckou
knihovnu v Hradci Králové nebo ekocentrum Sluňákov. Tvůrci ze studia
Projektil jsou známí i trvalým zájmem o veřejný prostor a otevřenou
spolupráci napříč obory.
Výběr současných umělců a fotografů, kteří se ve své tvorbě
běžně nezabývají architekturou, dokumentuje vzdělávací zařízení, muzea
nebo parky Projektilu různorodě. Společně se ale snaží odstranit
konvence architektonické fotografie prezentující efektní prázdné formy.
Svůj pohled na domy studia Projektil představují třeba Jiří Thýn a
Anežka Hošková (Centrum ekologických aktivit Sluňákov), Václav Tvarůžka a
Michal Pěchouček (Městská knihovna a kulturní centrum Vozovna Praha),
Libuše Jarcovjáková a David Krňanský (Národní technická knihovna) nebo
Hana Knížová a Eva Koťátková (ZŠ a ZUŠ Líbeznice).
Ateliér Projektil architekti založili v roce 2002 mladí
architekti Roman Brychta, Adam Halíř, Ondřej Hofmeister a Petr Lešek.
Projektil tvoří úspornou, vstřícnou a svěží architekturu znalou tradice,
inovativní typologie a technologie. Razí spojení současného umění,
designu, architektury a krajiny. Ke spolupráci zvou zkušené i mladé
tvůrce.
Ateliér je nositelem několik významných cen. Studijní a vědecká
knihovna v Hradci Králové dostala ceny v soutěži Grand prix architektů
2009 a Stavba roku 2009, Národní technická knihovna v Praze dostala o
rok později hlavní cenu Grand prix architektů a mimo jiné také ocenění
Klubu za starou Prahu za nejlepší novostavbu v historickém prostředí.
Oceňované je i Centrum ekologických aktivit v Horce nad Moravou u
Olomouce.
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…