Porota složená
z předních českých a slovenských architektů se 12. a 13. března setkala
přímo na místě, které soutěžící zpracovávali v zadání – v prostorách Czech
Photo Centre na uměleckém bulváru, jehož novou dominantu v podobě Dream
Tower měli adepti architektury navrhnout.
První místo obsadila dvojice studentů pražské architektury ve složení
Norbert Lichý a Jiří Formánek. Cenu za druhé a třetí místo získaly studentky
bratislavské a pražské fakulty, což je v soutěži poměrně nová tendence. V předchozích
ročnících mezi vítězi převažovali muži.
Porota se nejprve seznámila s celým kontextem řešené lokality, na nějž měli
soutěžící navázat. Přivítala je zde ředitelka Czech Photo Centre Veronika
Souralová, která členům poroty vysvětlila koncepci stávajícího urbanistického prostoru
i vizi budoucího vývoje této části Butovic. Původní předměstské sídliště se vyvíjí v živé
a moderní centrum, kde se setkává prostor pro bydlení, samosprávu, obchod, služby
i kulturu. Bulvár se pak stává zajímavým městským prostorem díky uměleckým a
architektonickým počinům. Jednoznačně je zde čitelný rukopis Davida Černého,
autora sochy Trifota a spoluautora technologického centra s první
tuzemskou robotickou vinárnou Cyberdog. Tato stavba je dílem atelieru Black n´
Arch, v němž David Černý pracuje společně s architektem Tomášem
Císařem, který byl rovněž členem poroty.
Umělecký bulvár studenti
doplnili o svou vizi Dream Tower
Celý prostor bulváru, který měli studenti dotvořit svou představou stometrové
budovy, si pak porotci prošli s autorem zadání Pavlem Jiroudkem. Urbanistické
okolí podle něj nyní vykazuje několik limitů – mezi původní a novou bytovou
zástavbou je umístěna nová radnice a kostel, ani jedno se však mezi výškovými
budovami nemohlo stát adekvátní dominantou tohoto prostoru. Spíše než nově
zbudované Sluneční náměstí se tedy organickou tepnou stává bulvár spojující dvě
zastávky metra, jehož logickým završením by byl nový výškový objekt u stanice Nové
Butovice. Ten by se mohl stát ikonicky známou stavbou, viditelnou
z výpadovky na Plzeň i Pražského okruhu. Po stránce využití měli studenti
navrhnout multifunkční objekt, v němž se nacházejí kvalitní kancelářské
prostory doplněné zázemím pro aktivní odpočinek, byty pro krátkodobé pronájmy a
vyhlídková restaurace. Ve vícepodlažním parteru měl být zahrnut minimálně dvojpodlažní
multifunkční prostor pro pořádání výstav a významných doprovodných
společenských akcí.
Vyhrál návrh
představující pražská „dvojčata“
Celková úroveň letošních prací byla podle všech porotců vysoká a tento
názor vyjádřil i letošní předseda poroty Peter Moravčík: „Téma věže je
architektonicky velmi přitažlivé, i v podmínkách profesionální praxe svádí ke
kdejaké tvarové ekvilibristice. S tichou obavou jsem očekával, že právě tento
přístup zláká mnoho soutěžících. Je velmi potěšující, že aktuální ročník Studentské
soutěže Xella přinesl vysoké procento kvalitních návrhů, které se právě od
zbytečného výtvarného balastu osvobodily a pracovaly s podstatným fenoménem
síly konceptu, krásy vertikálního rozměru a latentního výtvarna. Skvělá zpráva
z akademické půdy.“
Atraktivitu tohoto zadání potvrzují i slova samotných vítězů Norberta
Lichého a Jiřího Formánka: „K práci na soutěži nás v prvé řadě motivovalo
zadání. V současnosti je tendence města zahušťovat a stometrové domy se na
západě stávají běžnou typologii (např. Berlín, Vídeň, Rotterdam), tudíž bylo
skvělou příležitostí si takový projekt vyzkoušet. Dalším důvodem byla práce ve
dvou. Na škole probíhá výuka převážně samostatně, chtěli jsme zjistit, jaké to
je přijímat kompromisy a hledat společné řešení,“ konstatovali ke své účasti
oba autoři. K samotnému návrhu a jeho koncepci pak uvedli: „Měřítko
lokality je drobnější než jedna věž, která by měla předepsaný objem, nám přišla
příliš velká. Snažili jsme se proto uchopit zadání jiným způsobem. Rozdělením jedné věže
do dvou a pravoúhlou kompozicí jsme reagovali na urbanismus místa. Střídmý
výraz domů je statickým zakončením pohledové osy bulváru,“ vysvětlují svůj návrh.
Důvody, proč právě jejich koncepce zvítězila, pak shrnuje opět předseda poroty
Peter Moravčík: „Návrh artikuloval téma vertikály velmi
kultivovaným způsobem – jednoznačností a čistotou urbanistického konceptu.
Zaujal logickým rozdělením i rozlišením administrativní funkce a bydlení.
Přesvědčila nás idea dvou autonomních věží s různým vztahem k světovým stranám
i neformální prací s tektonikou fasády. Předsazený celoobvodový lodžiový systém
obytné věže je tektonicky stejný jako u věže kancelářské. Avšak v reálném
výrazu hlubokého stínu je působení úplně jiné, což z dvojčat dělá zajímavě a
logicky odlišené sourozence. Koncept dvou věží by obstál i v drsné ekonomické
realitě. Obě figury navzdory dostatku podlažních ploch zůstávají štíhlé a
společně krásně ve vzájemném kontrapostu.“
Zadavatel chystá
slavnostní vyhlášení a přemýšlí o jubilejním 25. ročníku
Všechny vystavené práce si bude možné prohlédnout 20. května na slavnostním
vyhlášení opět v Czech Photo Centre. Zároveň zadavatel soutěže, společnost
Xella, již začíná připravovat další ročník: „Atmosféra na zasedání poroty je
každoročně velmi přátelská a tvůrčí. Obdivuji, s jakým zaujetím se snaží
architekti pomoct nastupující generaci k tomu, aby její návrhy byly nejen
originální, ale zejména životaschopné v reálné stavební praxi. Těší nás,
že mezi porotci nyní vídáme už i bývalé vítěze našich předchozích ročníků.
Proto už nyní přemýšlíme nad dalším zadáním, kvalitní příprava je skutečně
otázkou téměř roku. Zatím můžu prozradit, že se opět podíváme na Slovensko,“
uvedl jednatel společnosti Peter Markovič.
Seznam
vítězů
1. MÍSTO
JIŘÍ FORMÁNEK
NORBERT LICHÝ
FA ČVUT
v Praze
Architektura a
urbanismusPDF
Hodnocení poroty: „Velice působivý návrh podpořený brilantním
černobílým grafickým zpracováním. Velmi dobré urbanistické řešení, které
je založeno na principu dvou věží vzájemně otočených o 90 °. Toto
řešení umožňuje jednak téměř dokonalé využití daného pozemku stavby
a jednak vytvoření dynamicky působivé dominanty. Východní část pěší
zóny, kde se uplatňuje především štíhlý štít „západní“ věže. Nenásilné
a vtipné zapojení zeleně umístěné na horní terasu parteru stavby. Tato
zeleň oživuje jinak strohou křižovatku dvou městských ulic. Architekturu
fasád obou věží sjednocuje výrazné čtvercové rastrování, které je jemně
odlišné u obou z věží. Objekty mají jednoduchou a přehlednou dispozici.
Návrh umístila na 1. místo většina porotců.“
Vítězové pak ke sému prjektu uvádějí: „K
práci na soutěži nás v prvé řadě motivovalo zadání. V současnosti je
tendence města zahušťovat a stometrové domy se na západě stávají běžnou
typologii (např. Berlín, Vídeň, Rotterdam), tudíž bylo skvělou
příležitostí si takový projekt vyzkoušet. Dalším důvodem byla práce ve
dvou. Na škole probíhá výuka převážně samostatně, chtěli jsme zjistit,
jaké to je přijímat kompromisy a hledat společné řešení. Měřítko
lokality je drobnější. Jedna věž, která by měla předepsaný objem, nám
přišla příliš velká. Snažili jsme se proto uchopit zadání jiným
způsobem. Rozdělením jedné věže do dvou a pravoúhlou kompozicí jsme
reagovali na urbanismus místa. Střídmý výraz domů je statickým
zakončením pohledové osy bulváru.
PDF
2. MÍSTO
Bc. Patricia
Kelebercová
FA STU
Bratislava
Konzultant:
Ing.arch. Branislav Puškár, Ph.D.
Hodnocení poroty: „Veža snov, sen o veži. Autorka na základe
urbanistického rozboru zložitého a zároveň ambiciózneho územia predkladá
svoj racionálny sen o vežiach, ktoré môžu konfiguráciou, výškou
a proporciou naplniť ambície vizuálneho uzáveru pešej zóny medzi dvoma
stanicami metra. Pomerne racionálnymi prostriedkami kreuje koncept
súvežia prepojeného parterovým objektom galérie, ktorá je kultúrnym
punktom s styku s peším pohybom hlavnej trasy. Hlavná administratívna
veža má príjemné prepojenie a uveriteľný racionálny pôdorys. V polovici
výšky je prerušená ‚zeleným‘ oddychovým podlažím, ktoré prináša nielen
vizuálny, ale najmä utilitný bonus prevádzky. Celý koncept je podaný
jasnou zrozumiteľnou grafikou. Kultivovanosť prejavu, tolerancia ku
kontextu a zároveň kreatívnosť je dôvodom vysokého hodnotenia poroty.
Návrh si to zaslúži.“
PDF
3. MÍSTO
• Bc. Mária
Gogaľová
FA STU Bratislava
Konzultant:
Ing.arch. Stanislav Majcher, Ph.D.
Hodnocení poroty: „Návrh na jednej strane rešpektuje urbanistický
kontext lokality pri krížení dopravných trás tvarovo a funkčne
štruktúrovanou podnožou a na strane druhej vnáša doň silný akcent
v podobe jednoznačnej prakticky monolitickej vertikálnej hmoty. Radenie
funkčných celkov vo vertikálnom smere je prehľadné a logické. V celkovom
architektonickom výzore sa uplatňujú skosené i oblé línie, ktoré ho
oživujú, zmäkčujú a zároveň prispievajú k presvedčivému identifikačnému
efektu urbanistickej dominanty. Priestorová hra s konvexnými
a konkávnymi plochami v rámci jednotlivých podlaží vytvára zaujímavý
plastický výtvarný efekt, ktorý však nie je samoúčelný. V preliačeniach
a vyloženiach podlaží sú situované loggie a terasy s možnosťou
zazelenenia a ‚vtiahnutia‘ prípadného prvku vežového kubusu. Vysoko
možno hodnotiť aj grafické spracovanie návrhu s použitím makety, ktorá
výtvarne dokumentuje zakomponovanie do prostredia i jeho vnímanie
v širšom urbanistickom kontexte. Vecné rozdiely a nepresnosti medzi
maketou a grafickým vyjadrením vyplývajú pravdepodobne z rôznych štádií
spracovania.“
PDF
• Michaela
Jandeková
FA ČVUT v Praze,
Architektura a urbanismus
Hodnocení poroty: „Na graficky přehledných plakátech vidíme zachycený
předevšim svébytný autorský způsob uvažování nad návrhem, který je
založen na soběstačnosi a udržitelnosti provozování tak velkého domu.
Rozvíjí například myšlenky získávání energie ze slunce, pěstování
potravin ve vertikálních zahradách, recyklaci odpadů; jednotlivé funkce
domu se organický prolínají. Architektonická forma je pak druhotným
výsledkem takového uvažování, projevuje se v kontrastu mezi hladkým
opláštěním budovy navenek, otočeným k přilehlým silničním komunikacím
a zelenou vegetací pokrytými terasami otevřenými do pěší zóny. Výsledný
tvar uprostřed stávajících komerčních budov pak může evokovat
zneklidňující postapokalyptickou strukturu v rozpadu nebo naopak
výsledek evolučního spojení umělé vertikální krajiny a lidského
stavitelství. Podobný přístup k odpovědnému navrhování je v soutěži
poměrně ojedinělý a zasluhuje podporu, jakkoli by případná realizace
záměru vyžadovala osvíceného investora, náročný technologický vývoj
a především podporu a pochopení od celé společnosti.“
PDF
Podrobné informace o soutěži a všechny oceněné projekty najdete ZDE.
podle podkladů pořadatele
Související články:
Dream Tower v Praze 16.10.2018
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
..návrh nezaměnitelný a plný kreativity, hodný studentů.., když toto je místo první, pak co ta ostatní…