První místo 24. Studentské soutěže Xella získala „dvojčata“

Porota složená z předních českých a slovenských architektů se 12. a 13. března setkala přímo na místě, které soutěžící zpracovávali v zadání – v prostorách Czech Photo Centre na uměleckém bulváru, jehož novou dominantu v podobě Dream Tower měli adepti architektury navrhnout.  První místo obsadila dvojice studentů pražské architektury ve složení Norbert Lichý a Jiří Formánek. Cenu za druhé a třetí místo získaly studentky bratislavské a pražské fakulty, což je v soutěži poměrně nová tendence. V předchozích ročnících mezi vítězi převažovali muži.

Porota se nejprve seznámila s celým kontextem řešené lokality, na nějž měli soutěžící navázat. Přivítala je zde ředitelka Czech Photo Centre Veronika Souralová, která členům poroty vysvětlila koncepci stávajícího urbanistického prostoru i vizi budoucího vývoje této části Butovic.  Původní předměstské sídliště se vyvíjí v živé a moderní centrum, kde se setkává prostor pro bydlení, samosprávu, obchod, služby i kulturu. Bulvár se pak stává zajímavým městským prostorem díky uměleckým a architektonickým počinům. Jednoznačně je zde čitelný rukopis Davida Černého, autora sochy Trifota a spoluautora technologického centra s první tuzemskou robotickou vinárnou Cyberdog. Tato stavba je dílem atelieru Black n´ Arch, v němž David Černý pracuje společně s architektem Tomášem Císařem, který byl rovněž členem poroty.

Umělecký bulvár studenti doplnili o svou vizi Dream Tower
Celý prostor bulváru, který měli studenti dotvořit svou představou stometrové budovy, si pak porotci prošli s autorem zadání Pavlem Jiroudkem. Urbanistické okolí podle něj nyní vykazuje několik limitů – mezi původní a novou bytovou zástavbou je umístěna nová radnice a kostel, ani jedno se však mezi výškovými budovami nemohlo stát adekvátní dominantou tohoto prostoru. Spíše než nově zbudované Sluneční náměstí se tedy organickou tepnou stává bulvár spojující dvě zastávky metra, jehož logickým završením by byl nový výškový objekt u stanice Nové Butovice. Ten by se mohl stát ikonicky známou stavbou, viditelnou z výpadovky na Plzeň i Pražského okruhu. Po stránce využití měli studenti navrhnout multifunkční objekt, v němž se nacházejí kvalitní kancelářské prostory doplněné zázemím pro aktivní odpočinek, byty pro krátkodobé pronájmy a vyhlídková restaurace. Ve vícepodlažním parteru měl být zahrnut minimálně dvojpodlažní multifunkční prostor pro pořádání výstav a významných doprovodných společenských akcí.

Vyhrál návrh představující pražská „dvojčata“
Celková úroveň letošních prací byla podle všech porotců vysoká a tento názor vyjádřil i letošní předseda poroty Peter Moravčík: „Téma věže je architektonicky velmi přitažlivé, i v podmínkách profesionální praxe svádí ke kdejaké tvarové ekvilibristice. S tichou obavou jsem očekával, že právě tento přístup zláká mnoho soutěžících. Je velmi potěšující, že aktuální ročník Studentské soutěže Xella přinesl vysoké procento kvalitních návrhů, které se právě od zbytečného výtvarného balastu osvobodily a pracovaly s podstatným fenoménem síly konceptu, krásy vertikálního rozměru a latentního výtvarna. Skvělá zpráva z akademické půdy.“

Atraktivitu tohoto zadání potvrzují i slova samotných vítězů Norberta Lichého a Jiřího Formánka: „K práci na soutěži nás v prvé řadě motivovalo zadání. V současnosti je tendence města zahušťovat a stometrové domy se na západě stávají běžnou typologii (např. Berlín, Vídeň, Rotterdam), tudíž bylo skvělou příležitostí si takový projekt vyzkoušet. Dalším důvodem byla práce ve dvou. Na škole probíhá výuka převážně samostatně, chtěli jsme zjistit, jaké to je přijímat kompromisy a hledat společné řešení,“ konstatovali ke své účasti oba autoři. K samotnému návrhu a jeho koncepci pak uvedli: „Měřítko lokality je drobnější než jedna věž, která by měla předepsaný objem, nám přišla příliš velká. Snažili jsme se proto uchopit zadání jiným způsobem. Rozdělením jedné věže do dvou a pravoúhlou kompozicí jsme reagovali na urbanismus místa. Střídmý výraz domů je statickým zakončením pohledové osy bulváru,“ vysvětlují svůj návrh.

Důvody, proč právě jejich koncepce zvítězila, pak shrnuje opět předseda poroty Peter Moravčík: „Návrh artikuloval téma vertikály velmi kultivovaným způsobem – jednoznačností a čistotou urbanistického konceptu. Zaujal logickým rozdělením i rozlišením administrativní funkce a bydlení. Přesvědčila nás idea dvou autonomních věží s různým vztahem k světovým stranám i neformální prací s tektonikou fasády. Předsazený celoobvodový lodžiový systém obytné věže je tektonicky stejný jako u věže kancelářské. Avšak v reálném výrazu hlubokého stínu je působení úplně jiné, což z dvojčat dělá zajímavě a logicky odlišené sourozence. Koncept dvou věží by obstál i v drsné ekonomické realitě. Obě figury navzdory dostatku podlažních ploch zůstávají štíhlé a společně krásně ve vzájemném kontrapostu.“

Zadavatel chystá slavnostní vyhlášení a přemýšlí o jubilejním 25. ročníku
Všechny vystavené práce si bude možné prohlédnout 20. května na slavnostním vyhlášení opět v Czech Photo Centre. Zároveň zadavatel soutěže, společnost Xella, již začíná připravovat další ročník: „Atmosféra na zasedání poroty je každoročně velmi přátelská a tvůrčí. Obdivuji, s jakým zaujetím se snaží architekti pomoct nastupující generaci k tomu, aby její návrhy byly nejen originální, ale zejména životaschopné v reálné stavební praxi. Těší nás, že mezi porotci nyní vídáme už i bývalé vítěze našich předchozích ročníků. Proto už nyní přemýšlíme nad dalším zadáním, kvalitní příprava je skutečně otázkou téměř roku. Zatím můžu prozradit, že se opět podíváme na Slovensko,“ uvedl jednatel společnosti Peter Markovič.

Seznam vítězů  
1. MÍSTO

JIŘÍ FORMÁNEK
NORBERT LICHÝ
FA ČVUT v Praze
Architektura a urbanismusPDF

Hodnocení poroty: „Velice působivý návrh podpořený brilantním černobílým grafickým zpracováním. Velmi dobré urbanistické řešení, které je založeno na principu dvou věží vzájemně otočených o 90 °. Toto řešení umožňuje jednak téměř dokonalé využití daného pozemku stavby a jednak vytvoření dynamicky působivé dominanty. Východní část pěší zóny, kde se uplatňuje především štíhlý štít „západní“ věže. Nenásilné a vtipné zapojení zeleně umístěné na horní terasu parteru stavby. Tato zeleň oživuje jinak strohou křižovatku dvou městských ulic. Architekturu fasád obou věží sjednocuje výrazné čtvercové rastrování, které je jemně odlišné u obou z věží. Objekty mají jednoduchou a přehlednou dispozici. Návrh umístila na 1. místo většina porotců.“
Vítězové pak ke sému prjektu uvádějí: „K práci na soutěži nás v prvé řadě motivovalo zadání. V současnosti je tendence města zahušťovat a stometrové domy se na západě stávají běžnou typologii (např. Berlín, Vídeň, Rotterdam), tudíž bylo skvělou příležitostí si takový projekt vyzkoušet. Dalším důvodem byla práce ve dvou. Na škole probíhá výuka převážně samostatně, chtěli jsme zjistit, jaké to je přijímat kompromisy a hledat společné řešení. Měřítko lokality je drobnější. Jedna věž, která by měla předepsaný objem, nám přišla příliš velká. Snažili jsme se proto uchopit zadání jiným způsobem. Rozdělením jedné věže do dvou a pravoúhlou kompozicí jsme reagovali na urbanismus místa. Střídmý výraz domů je statickým zakončením pohledové osy bulváru. 
PDF

2. MÍSTO
Bc. Patricia Kelebercová
FA STU Bratislava
Konzultant: Ing.arch. Branislav Puškár, Ph.D.

Hodnocení poroty: „Veža snov, sen o veži. Autorka na základe urbanistického rozboru zložitého a zároveň ambiciózneho územia predkladá svoj racionálny sen o vežiach, ktoré môžu konfiguráciou, výškou a proporciou naplniť ambície vizuálneho uzáveru pešej zóny medzi dvoma stanicami metra. Pomerne racionálnymi prostriedkami kreuje koncept súvežia prepojeného parterovým objektom galérie, ktorá je kultúrnym punktom s styku s peším pohybom hlavnej trasy. Hlavná administratívna veža má príjemné prepojenie a uveriteľný racionálny pôdorys. V polovici výšky je prerušená ‚zeleným‘ oddychovým podlažím, ktoré prináša nielen vizuálny, ale najmä utilitný bonus prevádzky. Celý koncept je podaný jasnou zrozumiteľnou grafikou. Kultivovanosť prejavu, tolerancia ku kontextu a zároveň kreatívnosť je dôvodom vysokého hodnotenia poroty. Návrh si to zaslúži.“
PDF

3. MÍSTO

• Bc. Mária Gogaľová
FA STU Bratislava
Konzultant: Ing.arch. Stanislav Majcher, Ph.D.

Hodnocení poroty: „Návrh na jednej strane rešpektuje urbanistický kontext lokality pri krížení dopravných trás tvarovo a funkčne štruktúrovanou podnožou a na strane druhej vnáša doň silný akcent v podobe jednoznačnej prakticky monolitickej vertikálnej hmoty. Radenie funkčných celkov vo vertikálnom smere je prehľadné a logické. V celkovom architektonickom výzore sa uplatňujú skosené i oblé línie, ktoré ho oživujú, zmäkčujú a zároveň prispievajú k presvedčivému identifikačnému efektu urbanistickej dominanty. Priestorová hra s konvexnými a konkávnymi plochami v rámci jednotlivých podlaží vytvára zaujímavý plastický výtvarný efekt, ktorý však nie je samoúčelný. V preliačeniach a vyloženiach podlaží sú situované loggie a terasy s možnosťou zazelenenia a ‚vtiahnutia‘ prípadného prvku vežového kubusu. Vysoko možno hodnotiť aj grafické spracovanie návrhu s použitím makety, ktorá výtvarne dokumentuje zakomponovanie do prostredia i jeho vnímanie v širšom urbanistickom kontexte. Vecné rozdiely a nepresnosti medzi maketou a grafickým vyjadrením vyplývajú pravdepodobne z rôznych štádií spracovania.“
PDF

• Michaela Jandeková
FA ČVUT v Praze, Architektura a urbanismus

Hodnocení poroty: „Na graficky přehledných plakátech vidíme zachycený předevšim svébytný autorský způsob uvažování nad návrhem, který je založen na soběstačnosi a udržitelnosti provozování tak velkého domu. Rozvíjí například myšlenky získávání energie ze slunce, pěstování potravin ve vertikálních zahradách, recyklaci odpadů; jednotlivé funkce domu se organický prolínají. Architektonická forma je pak druhotným výsledkem takového uvažování, projevuje se v kontrastu mezi hladkým opláštěním budovy navenek, otočeným k přilehlým silničním komunikacím a zelenou vegetací pokrytými terasami otevřenými do pěší zóny. Výsledný tvar uprostřed stávajících komerčních budov pak může evokovat zneklidňující postapokalyptickou strukturu v rozpadu nebo naopak výsledek evolučního spojení umělé vertikální krajiny a lidského stavitelství. Podobný přístup k odpovědnému navrhování je v soutěži poměrně ojedinělý a zasluhuje podporu, jakkoli by případná realizace záměru vyžadovala osvíceného investora, náročný technologický vývoj a především podporu a pochopení od celé společnosti.“
PDF

Podrobné informace o soutěži a všechny oceněné projekty najdete ZDE
podle podkladů pořadatele

Související články:
Dream Tower v Praze  16.10.2018


Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    ..návrh nezaměnitelný a plný kreativity, hodný studentů.., když toto je místo první, pak co ta ostatní…

Napsat komentář: Čtenář Stavbawebu Cancel

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*