Radnice: Plán je nekonkrétní, ale zase chrání charakter čtvrti
(ČTK) – Návrh Metropolitního plánu je podle pražských radnic
nekonkrétní, nedostatečně ochraňuje drobné zelené plochy a výšková
regulace zástavby je nevyvážená. Naopak kladem je rozdělení města dle
charakteru území či vymezení veřejných prostranství. Vyplývá to z ankety
ČTK mezi radnicemi, které se chystají k plánu podávat připomínky jak
vlastní, tak od občanů. S plánem se detailněji většina oslovených radnic
zatím stále seznamuje.
Nový plán, který určí zásady pro zástavbu v celé Praze, koncem
června vstoupí do fáze projednávání, kdy budou moci svoje připomínky
podávat i občané. Územní plán má začít platit od roku 2023.
Praha 6 se s podobou návrhu průběžně seznamovala. „Obecně si
myslím, že problém Metropolitního plánu je, že je nekonkrétní a vyžaduje
zpracování většího množství regulačních plánů tam, kde se očekává
nějaký rozvoj,“ uvedl místostarosta Martina Polácha (ANO). Jako
nejzásadnější problém na Praze 6 vidí návrh na zástavbu podél severní
strany Evropské ulice směrem do Šárky s navrženou výškou až osm podlaží.
„Toto budeme rozporovat v první řadě,“ uvedl. Naopak za přínos návrhu
považuje, že jej tvořili architekti a urbanisté s důrazem na kvalitu
veřejných prostor.
Slabinou plánu je podle místostarosty Prahy 9 Marka Doležala (TOP
09) ochrana drobných zelených ploch. „Chápeme, že návrh řeší koncepci
rozvoje celé Prahy, nikoliv detaily jednotlivých parcel, ale chybí v něm
nástroj, který by obecně chránil před zastavěním i menší zelené plochy,
které jsou využívány jako parčíky nebo zelené relaxační zóny,“ uvedl
Doležal s tím, že radnice chce zajistit, aby plochy nebyly zastavěny.
Nutné je podle něj začít pracovat na tzv. regulačních plánech, které
detailněji rozpracují jednotlivé městské části.
Nad návrhem bude Praha 9 diskutovat s občany, jejichž názory
zahrne mezi ty radniční. „Už dnes mohu říci, že budeme požadovat
například přesné vymezení ploch pro infrastrukturu, nebo změnu ploch
podél ulice Freyovy ve Vysočanech na zeleň,“ sdělil Doležal.
Radní Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 Sobě) ocenila, že návrh
umožňuje vznik tzv. města krátkých vzdáleností, kdy lidé nemusí dojíždět
auty, zabraňuje stavbě výškových budov ve vilových čtvrtích nebo
umožňuje rozvoj břehů Vltavy. „V případě Prahy 7 už víme, že budeme
připomínkovat rozsah individuální protipovodňové ochrany, aby v
ohrožených územích nebylo možné stavět více, než je už povoleno, dále
budeme připomínkovat ochranu velkých parkových ploch, aby se v nich bez
problémů daly postavit drobné pavilónové stavby jako třeba altány,“
uvedla.
Vedení Prahy 14 se na plánu nelíbí, že prý uzavírá rozvoj
okrajových částí Prahy. „Pro Prahu 14 znamená zakonzervování současného
nevyhovujícího stavu, kdy v některých čtvrtích chybí občanská vybavenost
nebo není dořešena dopravní infrastruktura právě kvůli chybějící
návaznosti na nutný rozvoj,“ uvedl starosta Prahy 14 Radek Vondra (TOP
09). Naopak kladem plánu je, že přináší nový pohled na klasifikaci území
a lépe vystihuje potřeby územního rozvoje, než tomu je u platného
plánu.
Za nejzásadnější považuje umožnit dotvořit území Kyje Hutě tak,
aby ze současné živelné výstavby vznikla plnohodnotná městská čtvrť. „A
také stabilizaci průmyslového území mezi ulicí Objízdná a Malešickou
spalovnou s cílem přetvořit jej v prostor pro sport, rekreaci a zeleň,“
dodal.
Praha 3 považuje za klad rozdělení území do lokalit podle
struktury zástavby a vymezení důležitých veřejných prostranství.
„Bohužel ale na to nenavazuje regulace podle funkčního využití, jak
požaduje stavební zákon. Tento zásadní nedostatek se nejcitelněji
projevuje v absenci plošné ochrany území pro veřejnou vybavenost a
technickou infrastrukturu,“ uvedla mluvčí Michaela Luňáčková.
Starosta Prahy-Libuše Jiří Koubek (TOP 09) řekl, že radnice bude
požadovat změnu plánu v okolí budoucí stanice metra D Depo Písnice.
„Naplánováno je tam nezastavitelné území. Jenže to bude znamenat, že se
lidé ke stanici nedostanou, v cestě jim bude bránit pole. Stanici budou
mít na dohled, ale nedostanou se tam,“ řekl Koubek. V daném území by
podle něj neměla vzniknou výšková sídlištní zástavba, ale měla by tu být
nová živá část městské čtvrti.
Vedení Prahy 13 se musí s návrhem plánu teprve detailně seznámit,
stejně jako Praha 2. Ta chce návrh a připomínky projednat na zasedání
zastupitelstva. „Pro Prahu 2 a její obyvatele bude ústředním tématem
řešení dopravy, jako je magistrála a její kolmé propojení na Jiráskův
most,“ uvedl místostarosta Václav Vondrášek (ODS). Jaké konkrétní
připomínky radnice podá, bude jasné až po zasedání zastupitelstva.
Jednání zastupitelů plánuje i Praha 12, kde za přítomnosti
veřejnosti návrh prodiskutují. Uskuteční se v červnu, nebo červenci.
„Určitě se budeme chtít vyjádřit k návrhu, který mimo jiné poprvé
stanovuje výškovou regulaci zástavby. Podle našeho názoru ale její
nastavení není dobře vyvážené. Za hodně zásadní považujeme také řešení
otázky občanské vybavenosti a služeb,“ starosta Prahy 12 Milan Maruštík
(ANO).
Související články:
Seznamte se s Metropolitním plánem 3.5.2018
Pohled odborníků na Metropolitní plán 26.4.2018
Návrh Metropolitního plánu je připraven k prvnímu kolu veřejného projednání 17.4.2018
Více…
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…