(ČTK) – Ve velké obrození architektury, které musí v příštích letech
přijít, věří architekt a známý tvůrce dřevostaveb Martin Rajniš. Bez
kvalitní architektury podle něj nemůže rozumná a šťastná společnost
existovat. A že lidstvo ke štěstí přeci jen postupně dospěje, v to věří
dvaasedmdesátiletý tvůrce stejně pevně. O své téměř padesátileté tvorbě
nyní vydává dvě knížky. A v uplynulém týdnu byla v Praze otevřena jako
součást centra DOX stavba v podobě vzducholodi podle jeho návrhu.
„Architektura je to nejlepší, co na světě existuje. Je to teď
trošku pokleslé, žijeme mezi dvěma architektonickýma epochami, jsme v
údolí, ale když jsi dole, čeká tě jen cesta nahoru,“ řekl Rajniš v
rozhovoru s ČTK. Jak popisuje i v knize Pětadvacet tisíc dnů vzpomínek, k
architektuře ho přivedl otec, kterého prý tehdy jinak moc neposlouchal.
„Na střední škole jsem paralelně maloval a chodil na fyzikální
olympiády a obojí mi docela odsejpalo. Otec přišel a řekl mi: Spojením
matematiky a umění je architektura. Dělej architekturu. Už jsem o tom
dál nepřemýšlel, kupodivu, vzal jsem to jako bernou minci. A měl
naprostou pravdu, zaplaťpánbu, že jsem ho poslechl,“ říká dnes po téměř
60 letech.
Martin Rajniš vystudoval ČVUT a AVU. V 70. letech pracoval v
ateliéru SIAL vedeném Karlem Hubáčkem. Spolu s Johnem Eislerem a
Miroslavem Masákem postavili pražský obchodní dům Máj, po revoluci byl v
ateliéru, jehož nejrozsáhlejším dílem je stavba obchodního centra v
Praze na Smíchově. Později, trochu i v reakci na jím zmiňovaný úpadek
architektury, se začal věnovat komornějším objektům hlavně ze dřeva.
Jeho nejznámější stavbou je nová Poštovna na Sněžce.
Před dvěma lety získal mezinárodní Cenu za udržitelnou
architekturu a byl čtyřikrát nominován na prestižní cenu Miese van der
Roheho. Jeho tématem je experiment a vztah architektury k přírodě a
lidské společnosti.
Jak ale říká, jeho dřívější stavby a ty současné mají mnoho
společného. „Jsem jako ponorná řeka, vypadá, že je vyschlá, ale někde
vždycky vyvěrá.“ I dnes, kdy staví dřevěné rozhledny, má rád často
zatracovaný Máj. „Je to dítě své doby, ale jako jeden z mála není
trapnej,“ míní.
„Obchodní dům je bedna, ve které se vyměňuje zboží za peníze – z
tohohle hlediska to žádná sláva není,“ říká k možnostem, které pro
architekty tento druh zakázky nabízí. Nešťastné podle něj bylo „narvat
tuhle bednu na roh a nechat ji čnít“, v historických centrech mají
takové stavby podle něj být součástí bloku – jak se o to později sám
pokusil v případě centra Nový Smíchov. Není ani nadšen z toho, že Máj se
stal památkou, stavby tohoto typu by se podle něj mohly nahrazovat
novými.
A z čeho pramení jeho optimismus v obrodu architektury? „Rozumná a
spokojená společnost nemůže existovat bez pořádné architektury, to
prostě není možné. A protože společnost najde cestu, jak být konečně
aspoň trochu šťastná, tak s námi v objetí půjde nádherná architektura. O
tom jsem hluboce přesvědčený, tak to bude, jedno bez druhého
neexistuje,“ řekl.
„Nevím, jak rychle to bude, 50 let, 100 let, 200 let? Ale nastane
to. Bude nás v té době už jen tři miliardy, povládnou nám ženský,
nebudou rodiny, budou klany, budeme žít v malých přírodních
společenstvích, přestaneme pracovat pro prachy – všechno tohle bude, k
tomu se to lehce sune. Učitelé, fízlové a vláda nám v tom brání – tak
půjdou do hajzlu,“ nastiňuje svou představu budoucnosti.
Doplněno Stavbaweb:
Huť architektury Martin Rajniš
Životopis Martina Rajniše
Související články:
Vzducholoď na střeše DOXu 9.12.2016
Dvě knihy architekta Martina Rajniše 1.12.2016
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Jeden z nejlepších současných architektů, bohužel ve srovnáním s různými těmi pleskoty a šrámkovými s minimálním PR a vazbami na politické špičky. I z tohoto krátkého rozhovoru vyplývá a jak kvalitního architekta a přemýšlivého člověka jde. Jeho stanovisko k obchodnímu domu Máj jako by bylo ukázkou velikosti člověka, kterému je zcela cizí ješitnost a velikášství a který dokáže vlastní profesi hodnotit z dostatečného odstupu. Jeho stavba v podobě vzducholodě je něco úplně jiného než pozérství za každou cenu, jako byl například Kaplického Blob…..je strašně příjemné, když člověk, kterého si stojí za to vážit dokazuje pořád a pořád, že na to má.