17/4–31/12/2020
„Moje
architektura vůbec není koncipována v plánech, nýbrž v prostorech. Nenavrhuji
žádné půdorysy, fasády, řezy. Navrhuji prostory. U mne jde pouze o související
kontinuální prostory.“
Výstava připomíná stopadesáté výročí narození
jednoho z nejvýznamnějších světových architektů 20. století Adolfa Loose a
hledá v tvorbě tohoto českého rodáka motivy, které přesahují do
současnosti a jejichž prizmatem můžeme Loosovu tvorbu interpretovat i
z jiného úhlu pohledu.
Výstava připravovaná ve spolupráci s předními
českými i zahraničními institucemi a experty navozuje atmosféru diskuze o
tvorbě architektonického prostoru s odkazem na prostorový plán, který
formuloval Adolf Loos. A to i s tím rizikem, jak ostatně poznamenal sám Loos,
že architektonický prostor je možno vnímat pouze fyzickým prožitkem. Takže i
tato online podoba výstavy je pouze latentní náhražkou. Další rovinou výstavy je hledání odezvy
či obdoby koncepce Loosova prostorového plánu v současné architektonické
tvorbě. V rámci průzkumu jsme zaznamenali, že jeho myšlenky se
v různých modifikacích uplatňují velmi často v současné japonské
architektuře. Koncepce je však kurátorskou ideou hledání možných souvislostí. Představuje
tedy soubor šesti Loosových vil, na nichž můžeme nejlépe pochopit základní
principy autorových architektonických struktur. Umožňuje to projekt tokijského
profesora architektury Yoshia Sakuraie, který se svými studenty vytvořil modely
28 domů, jež byly v roce 2019 vystaveny ve smíchovské Winternitzově vile.
Tím došlo i k dalšímu propojení s japonskou architekturou.
Protože bylo nutné kvůli
pandemii covid-19 přesunout výstavu z kamenné instituce do virtuální
roviny, proměnili jsme její strukturu a rozšířili jsme ji o další teoretické informace
včetně odkazů na zdroje, kde lze získat další podrobné informace. Tím
naplňujeme další rovinu projektu – doprovodný program. Ve spolupráci
s Muzeem hlavního města Prahy se připravovaná debata expertů Marie
Szadkowske, Jana Sapáka, Jana Tabora a Jindřicha Vybírala uskuteční snad v druhé
polovině roku, stejně jako soubor přednášek (Yoshia Sakuraie, Hermanna Czecha,
Adama Štěcha či Zdeňka Lukeše), křest nové publikace Christophera Longa Poslední domy, kterou vydává
nakladatelství Kant, a divadelně-literární večer Kabaret Loos ve Winternitzově
vile (divadelní spolek Sektor pro hosty).
Výstavou se pokoušíme znovu otevřít téma tvorby
architektonického prostoru, jež i v české architektuře a teoretické rovině
rezonuje od konce minulého tisíciletí (např. výstava v GJF Prostorový dům v roce 2000
– historik architektury Rostislav Švácha a architekti Petr Hájek, Jan
Šépka, Tomáš Hradečný a Petr Burian; kolokvium Prostor a architektonický
prostor v Müllerově vile v roce 2003, konference Prostor
v architektuře a Brněnská škola dějin umění na FF MU v Brně v roce 2017).
Díky Muzeu umění v Olomouci můžeme uveřejnit
několik fotografií a plánů vily Vladimíra Müllera od absolventa Loosovy
stavební školy Paula Engelmanna. Historik umění Christopher Long, přední
světový odborník na dílo a život Adolfa Loose, nám umožnil publikovat jeho stať
„The House as Path and Place: Spatial Planning in Josef
Frank’s Villa Beer, 1928–1930” a tím prezentovat vývoj Raumplanu v
díle dalšího významného vídeňského architekta, Josefa Franka. Další významná
osobnost vídeňské architektury, dosud aktivní architekt Hermann Czech, nám
poskytl svůj esej a rovněž prezentujeme jeho House M, který můžeme vnímat i
jako odkaz k dílu Adolfa Loose.
V jarních
měsících v roce 1991 se v Galerii Jaroslava Fragnera uskutečnila
repríza výstavy Raumplan
versus Plan Libre, Adolf Loos a Le Corbusier. Stejnojmenná publikace nizozemského architekta a teoretika Maxe Risselady
a jeho kolegů byla také jedním z důležitých zdrojů informací pro virtuální
koncept výstavy. Adolf Loos se představí návštěvníkům GJF znovu po téměř
třiceti letech, pomyslný kruh se uzavírá.
www.gjf.cz/aktualne/raumplan-a-soucasna-architektura-online-vystava/
koncepce výstavy/ Filip Šenk, Dan Merta, Klára Pučerová
videoprezentace/ Jan Stolín, Ivo Louda
3D modely/ Ivo Louda
podklady
k modelům staveb/ Yoshio Sakurai (Adolf Loos)
Atelier Bow-Wow, Sou Fujimoto Architects, Alberto Campo de Baeza, Pezo von
Ellrichshausen
grafika/ Jiří Příhoda
texty/ Adolf Loos (cit. z Navzdory, Řeči do prázdna)
Hermann Czech
Christopher Long
Dan Merta
Yoshio Sakurai
Maria Szadkowska
Filip Šenk
Adam Štěch
Johan van de Beek, Max Risselada (cit. z Raumplan versus Plan Libre)
poděkování/ Hermann Czech, Sou Fujimoto Architects, Atelier Bow-Wow, Pezo von
Ellrichshausen, Alberto Campo de Baeza, Christopher Long & JSAH / Journal of the Society of Architectural
Historian, Yoshio Sakurai, N. Suzuki, Architekturzentrum
Wien, Karel Kerlický, David a Kristina Cysařovi, Iwan Baan Photography, Javier Callejas, Gabriela Kaiser, Martina Mertová, Markéta Lehečková, Zdeněk Sodoma
tisková zpráva
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…