Desetitisícová
Litomyšl je už bezmála třicet let pokládána za město, kde se dělá nejlepší
architektura v Česku, a to ať už ve smyslu organizace veřejných prostranství,
rekonstrukce památek, či podpory vzniku kvalitních novostaveb. Ve světle těchto
nesporných úspěchů se ale jaksi pozapomíná, že má dlouhodobý problém se silnicí
I35, která ji – jemně řečeno – hyzdí, navíc představuje ekologickou zátěž,
neboť denně ji využívá více než dvacet tisíc automobilů, z toho je
čtvrtina nákladních. Průtah Litomyšlí patří k exemplárním příkladům necitlivého
řešení, které město rozčlenilo na historickou část okolo Smetanova náměstí
(původní cesta na Svitavy, potažmo Olomouc, vedla právě přes ně) a na
část, kde se nacházejí litomyšlské školy, ale také nemocnice či městský úřad.
Komunikace, která
měla rychleji spojovat vzdálená města, se stala bariérou fyzicky, vizuálně
i mentálně vzdalující velmi blízké lokality. Oddělilo se razantně staré
a nové město, které se začalo formovat na počátku 20. let 20. století, kdy
byla postavena velkorysá budova gymnázia jako urbanistická protiváha návrší
s dominantním renesančním zámkem. Připomeňme si, že průtah se začal budovat
v roce 1978 a dokončen byl v roce 1983, přičemž jedním z jeho nejvíce
problematických míst je hluboký koridor s čtyřproudovou komunikací
Kapitána Jaroše. Jde o svého druhu industriální kaňon, umělou urbánní krajinu
s ostrou morfologií, která nepřestává udivovat svou nepatřičností. Na
konci 70. let nad ním byl zkonstruován nadchod, protože jinak by chodci neměli
možnost dostat se nejkratší cestou bezpečně k obecnímu úřadu a vzdělávacím
institucím.
Náhrada
zchátralého nadchodu novou lávkou, která byla pojmenována po Bedřichu
Smetanovi, nejvýznamnějším litomyšlském rodáku, potvrzuje, že město nechce
slevit ze svých vysokých standardů. Jedná se o zdařilý pokus kultivovat
prostředí, které jinak člověk překonává s jistým sebezapřením, pokud možno
co nejrychleji: ať už to mám za sebou a jsem na druhém břehu. Návrh architektů
Lukáše Ehla a Tomáše Koumara, spolupracujících se statiky Ladislavem Dvořákem a
Ladislavem Šaškem, komplexně vyřešil zdejší neutěšenou situaci, doplnil
chybějícího genia loci a přidal novou vrstvu.
Lávka
místo nově definuje, pomáhá mu nalézt vlastní identitu, osobitý výraz. Dostala
přesné měřítko. Setkává se v ní horizontála a vertikála, dochází
k vizuálnímu překřížení. Vzniklo monumentální a zároveň komorní dílo,
které si uchovalo geometrickou přehlednost, vycházející z estetiky nosné konstrukce založené na
Vierendeelových ocelových nosnících1 podpíraných dvěma pilíři z
pohledového železobetonu. Důmyslná konstrukce umožnila lávku po celé
délce zastřešit, což pro uživatele znamená pohodlí i v případě
nepříznivých povětrnostních podmínek: je lhostejno, jestli prší, sněží nebo
panuje vedro. Je to jeden z faktorů umožňujících zvolnit v chůzi,
chodec díky němu získává jistotu, pocit bezpečí, jehož se pod otevřeným nebem
v takové míře nedostává. Po soumraku se navíc lávka rozsvítí a dá se
vnímat v odlišných konturách.
Snoubí
se v ní inženýrství s architekturou, ale také s urbanismem a fenoménem
městotvornosti, jehož role je z hlediska rozvoje kdysi přehlížených
lokalit nedocenitelná. Lávka navazuje na Ropkovu ulici, důležitou tepnu
vycházející ze Smetanova náměstí. Hlavní pylon, v němž je ukryta výtahová
šachta (výtah je z bezpečnostních důvodů v provozu od pěti do
dvaadvaceti hodin), výškou reaguje na věž staré radnice, která je bezprostředně
na dohled. Je nutné také ocenit, jak se architektům podařilo plynule navázat na
původní schodiště, propojit je se schodištěm středního pilíře a doplnit novými
prvky, kupříkladu zvlněnými betonovými obrubami. Dá se hovořit o harmonii, o
splývání minulého se současným, o nenásilném oživení paměti. Konec lávky směřující
do středu města je pojat jako předsazená vyhlídka, odkud se lze zorientovat po
městě, potěšit se kontaktem s blízkými korunami stromů, ale také
s hladinou říčky Loučné, jejíž nábřeží prošlo pozitivními změnami
v souvislosti s úpravami Josefa Pleskota a na ně navazujícími zásahy
Martina Rusiny a Martina Freie. Lávka získává na přidané hodnotě. Není těžké si
představit, že právě tady, na jejím konci, si lidé dávají schůzky.2
Pro
Lukáše Ehla a Tomáše Koumara nešlo o první počin tohoto druhu, ještě spolu
s Alenou Šrámkovou (v rámci ateliéru Šrámková architekti, s. r. o.)
v roce 2012 uskutečnili kritikou oceňovaný Tyršův most přes řeku Bečvu,
který byl výjimečný v tom, že do „mostní tematiky“ vrátil sochy. Konkrétně
se jednalo o bronzové skulptury zubra, ptáka a betonové stromy od sochařky Ivany
Šrámkové. Spojení výtvarné tvorby a ryze utilitární architektury (z hlediska kategorizace
jsou mosty, lávky nebo nadchody dopravními stavbami) zopakovali také
v Litomyšli, i když v odlišném provedení.
Vzhledem
k tomu, že lávka je sama o sobě sochařským objektem, Ivana Šrámková tentokrát
uplatnila dvourozměrný princip a pomocí stylizovaných abstraktních motivů
ozvláštnila vstupy do výtahu a vnitřní stěnu pylonu, které spontánním pojetím
změkčují pravoúhlou architekturu lávky. Z podhledu (jak lávku vnímají
především řidiči automobilů) je dobře patrný nápis Smetana 200, který byl
proveden v kovu podle návrhu Studia Najbrt: zatímco starý nadchod sloužil
jako nosič reklamních panelů, nový připomíná duchovní podstatu města. Je to
přímo symbolický rozdíl. Neboli jak poznamenal Ludwig Mies van der Rohe: „Bůh
je v detailech.“
Petr Volf
Poznámky:
1.
Vierendeelův nosník se používá nejenom při konstrukčním řešení mostů, ale také
jako součást architektury budov. Nejznámějším příkladem je nástavba Federálního
shromáždění nad objektem někdejší plodinové burzy od architektů Karla Pragera,
Jiřího Kadeřábka a Jiřího Albrechta.
2.
Není bez zajímavosti, že lávku jako vyhlídkovou cestu navrhovali studenti letní
školy architektury pořádané v roce 2015 pod názvem Litomyšl bez průtahu.
V jejich futuristickém pojetí však překonávala nejenom silnici I35, ale
také říčku Loučnou, Smetanovo náměstí a končila na Zámeckém návrší v Klášterních
zahradách. https://www.akademiearchitektury.cz/skoly/litomysl/index.html
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
Z překlenovaného průtahu stávající silnice I/35 městem odpadne už brzy podstatná část zátěže z tranzitní dopravy po zprovoznění dálnice D 35. I tak je ale dobře, že se dá překonat mimoúrovňově.