Berlín 27. listopadu (zpravodaj ČTK) – Stavba kontroverzního vlakového nádraží ve Stuttgartu bude pokračovat. V referendu v německé spolkové zemi Bádensku-Württembersku ji podpořilo 58,8 procent účastníků hlasování. Oznámila to podle agentury DPA vedoucí hlasovací komise. Projekt za více než čtyři miliardy eur (104 miliard Kč) provázejí od počátku budování bouřlivé protesty a křesťanské demokraty (CDU) kancléřky Angely Merkelové stál ztrátu vlády nad touto zemí na jihozápadě Německa.
Autory projektu jsou Ingenhoven Architects (doplněno Stabaweb).
Ještě před zveřejněním oficiálních výsledků uznali svou porážku kritici projektu, včetně bádensko-württemberského premiéra za Zelené Winfrieda Kretschmanna. "Budeme toto rozhodnutí akceptovat," prohlásil Kretschmann a přislíbil, že umožní pokračování stavby.
Pro odstoupení tamní zemské vlády od spolufinancování projektu z názvem Stuttgart 21 se v referendu vyslovilo jen 41,2 procenta hlasujících. K urnám dnes přišlo 48,3 procenta voličů.
I přes svou porážku nechtějí někteří odpůrci projektu od protestů ustoupit. "Naše aktivity ukončíme teprve tehdy, až bude ukončen Stuttgart 21," řekl podle DPA mluvčí jedné ze skupin nespokojenců Matthias von Herrmann.
Podle kritiků představuje plánovaný moderní podzemní nádražní komplex, který má v roce 2019 nahradit stávající vlakové nádraží, zbytečně vyhozené peníze. Navíc se obávají dalšího prodražování stavby. Podle německých drah má nové nádraží přijít na 4,1 miliardy eur, odpůrci však varují, že se náklady vyšplhají nejméně na šest miliard eur.
Proti stavbě se od jejího zahájení v loňském roce konají pravidelně v okolí nádraží demonstrace, které několikrát přerostly v potyčky s policií. Zastánci tohoto projektu argumentují ulehčením dopravy v centru Stuttgartu a zrychlením mezinárodních spojů, neboť nové nádraží má být napojeno na chystanou trať pro expresy ICE.
Spory se promítly i do letošních zemských voleb v Bádensku-Württembersku, které ukončily téměř šedesátiletou vládu CDU v této spolkové zemi. Jedním z důvodů neúspěchu kancléřčiny strany byla i obhajoba kontroverzního projektu nádraží.
Ve vedení země po volbách stanuli jeho velcí kritici Zelení, jejichž hlavním volebním heslem byl konec Stuttgartu 21. Kvůli nesouhlasu koaličních partnerů ze sociální demokracie (SPD) se bádensko-württemberská vláda nakonec rozhodla nechat o osudu nového nádraží rozhodnout občany v referendu.
Související články:
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…