Stávající budova řešovské filharmonie byla navržena skupinou varšavských architektů známých jako „Tygři“ (Waclaw Kryszewski, Jerzy MokrzyÅ?ski a Eugemuis Wierzbicki) a pochází z konce 60. let 20. stol. Největší předností budovy byla její akustika a její zachování bylo i jedním z hlavních cílů generální rekonstrukce. Také proto byly všechny závěsné stropy a příčky nového sálu osazeny akustickými panely vyráběnými na bázi sádrovláknitých desek FERMACELL. Díky použití současných technologií byla původní řešení modernizována při zachování atmosféry funkcionalistického modernismu.
Realizace: Rekonstrukce budovy Filharmonie Artura Malawskiého v Řešově
Projekt: KKM KozieÅ? Architekci
Datum realizace: 2010
Investor: Filharmonie Artura Malawskiého v Řešově
Celková plocha: 7573 m²
Generální dodavatel: Budimex Dromex SA
Suchá výstavba interiérů: stropy a stěny osazené speciální akustickou úpravou provedenou na bázi sádrovláknitých desek FERMACELL
Město Řešov leží v jihovýchodním Polsku a se zhruba 180 000 obyvateli je metropolí Podkarpatského vojvodství. Historie řešovské filharmonie Artura Malawskieho (polský skladatel, žil v letech 1904–1957) se datuje do roku 1954, současná budova, ve které filharmonie koncertuje, vznikala v letech 1967–1973. Budova filharmonie je dvoupodlažní, částečně podsklepená, s rovnou střechou. V objektu se nachází koncertní sál s kapacitou 777 posluchačů, komorní sál pro 206 osob, obslužná zóna pro diváky, s halou, foyer, šatnami a toaletami, zázemí s šatnami pro hudebníky a dále administrativní a technické prostory.
Analýza instalačního vybavení prokázala jeho špatný technický stav a nutnost výměny. Použití těžkých železobetonových desek a k nim zavěšeného, vhodně upraveného akustického stropu se osvědčilo, avšak požadavky na nové funkce, technologie a především požární předpisy si vynutily částečnou modernizaci těchto řešení. Akustické prvky v obou sálech vůbec neodpovídaly současným polským předpisům o protipožární ochraně budov. Navíc se ukázalo, že nahrazení zastaralé a nefunkční techniky neuvolnilo dodatečný prostor, ba naopak – vyžadovalo zvětšit plochu. Rozměry nových centrál byly spojeny s navržením vyšších místností za účelem obsluhy zařízení a zaručení příslušné akustické izolace. Pro zajištění komfortu užívání objektu bylo nezbytné získat dodatečnou plochu především v prostorách zázemí (místnosti pro umělce a scénické sklady). Také jediné existující sociální zařízení pro diváky nesplňovalo současné nároky – nebylo např. přizpůsobeno pro handicapované osoby s omezenou pohyblivostí.
Projekt tak zahrnoval rekonstrukci a opravu budovy samotné, dále pak výstavbu nového technického objektu a podzemního parkoviště. Veškeré kroky byly podřízeny stávajícímu, výraznému urbanistickému uspořádání. Cílem bylo zachovat věrnost úpravám, jaké zvolili jejich tvůrci, a pouze konzervátorskými zásahy a nepostřehnutelným přidáním prvků současné techniky ovlivnit komfort užívání tohoto krásného objektu. V průběhu rekonstrukce byla zateplena fasáda i střecha filharmonie, vyměněna byla střešní krytina a plastové díly na průčelí za hliníkové, opravou prošly vstupní schody, zábradlí, okenní mříže a prvky dveří. Kompletní obměnou prošla veškerá technika (elektroinstalace, vzduchotechnika) a interiéry koncertního a komorního sálu.
Rekonstrukce stála 36 mil. PLN (cca 200 mil. Kč), z toho 85 % spolufinancovala EU v rámci ROP. Budova filharmonie byla rok uzavřena – rekonstrukční týmy strhaly její interiér na holý beton a poté jej budovaly od začátku. Riziko generální rekonstrukce bylo velké. Doslova v každé fázi prací bylo možné pokazit největší přednost filharmonie – jednu z nejlepších akustik v Polsku. Dosažení minimálně takové akustiky jako před rekonstrukcí bylo prioritou. Interiér lze kdykoliv změnit, ale akustika už tak snadno vylepšit nejde. Specialisté z Krakova proto vytvořili akustický model sálu a poté v každé fázi prací prováděli průzkumy. V bezozvěnové komoře zkoumali dokonce stará křesla a poté různé modely křesel nových, aby bylo možné zvolit ta ideální. Všechny závěsné stropy a příčky nového sálu byly osazeny akustickými panely vyráběnými na bázi sádrovláknitých desek FERMACELL. Ty musely splňovat nároky nejen na prvotřídní akustiku, ale i požadavky současné protipožární ochrany. Použité akustické panely v sobě spojují akustické, protipožární a estetické vlastnosti a díky tomu je lze použít v prostorách, jako jsou koncertní sály, divadla, kina a hotely.
Dr. Ing. Tadeusz KamisiÅ?ski, vedoucí Laboratoře technické akustiky při katedře mechaniky a vibroakustiky Hornicko-hutnické akademie v Krakově, který byl zvukovým konzultantem při rekonstrukci budovy filharmonie, vysvětluje důvody použití akustických desek na bázi sádrovláknitých desek FERMACELL: „Hlavním akustickým systémem byl materiál obložení vyrobený ze sádrovláknitých desek FERMACELL, potažených dýhou. Na většině ploch byly použity plné prvky, zatímco perforované na části zadní stěny a ve dveřních výklencích. Strop tvoří trojúhelníkové plochy s délkou strany 3 m. Byly zkonstruovány podle vzoru ploch použitých před rekonstrukcí, avšak vyrobeny z nehořlavých, sádrovláknitých desek s dvojitou tloušťkou pro zvýšení plošné hmotnosti systému. Značná velikost jednotlivých stropních dílů zajišťuje rozptyl a přenos zvuku v širokém frekvenčním pásmu.“
Jedním z problémů akustiky hlavního sálu před rekonstrukcí byla nevyváženost akustického pole, což způsobovalo špatnou slyšitelnost smyčcové sekce na jedné straně prostoru. I tento problém se podle Tadeusze Kamisiňkého podařilo vyřešit: „Nevyváženost charakteristiky intervalu ozvěny způsobovala narušení jasnosti zvuku. V místech hlediště s dobrým odposlechem převažoval přímý zvuk. Po modernizaci sálu se charakteristika intervalu ozvěny vyvážila a to vedlo ke zlepšení parametru jasnosti. Potvrdilo to pozitivní sluchové hodnocení hudebníků i milovníků hudby.“
Generální rekonstrukce umožnila přístup ke všem prvkům elektrické, teletechnické a technologické instalace, tj. k digitálním projektorům či svítidlům scénického osvětlení. Podle plánů investora bylo pódium uzpůsobeno pro pořádání různých akcí: koncertů, hudebních představení, konferencí a příležitostných filmových projekcí. Jeho plocha zajišťuje pohodlný prostor pro symfonický orchestr v kompletním složení (tedy asi pro 110 osob) a sbory (asi 100 osob). Z tohoto důvodu byla podlaha pódia vybavena systémem korekčních plošin, což zaručuje možnost volných úprav jejího vertikálního profilu. V přední části je možné snížit úroveň jeviště na úroveň hlediště – pódium se tak zkrátí (výborné řešení pro komorní koncerty) a hlediště lze zvětšit přistavěním dodatečných řad. Úroveň jeviště lze také přizpůsobit potřebám konference a jednoúrovňové uspořádání umožňuje pořádání představení povahy tanečně-baletní, operní apod. Jeviště je navíc vybaveno prohlubní pro orchestr – bylo navrženo dvojdílné propadliště s možností změny jeho konfigurace, např. snížením z úrovně pódia na úroveň první řady hlediště, což zároveň umožňuje dopravu mobilního vybavení.
Nad plochou jeviště je instalován systém splňující současné požadavky na prvky jevištní mechaniky (linkové a bodové zdviže), dále pak světelné rampy a závěsné systémy, na nichž jsou instalována zařízení pro ozvučení sálu. Systém umožňuje pořádat akce s parascénografickými prvky a zavěšovat vizuální identifikační prvky sponzorů a partnerů realizovaných projektů. Pódium je vybaveno roztahovací oponou a filmovým plátnem.
Generální rekonstrukce umožnila přístup ke všem prvkům elektrické, teletechnické a technologické instalace, tj. k digitálním projektorům či svítidlům scénického osvětlení. Podle plánů investora bylo pódium uzpůsobeno pro pořádání různých akcí: koncertů, hudebních představení, konferencí a příležitostných filmových projekcí. Jeho plocha zajišťuje pohodlný prostor pro symfonický orchestr v kompletním složení (tedy asi pro 110 osob) a sbory (asi 100 osob). Z tohoto důvodu byla podlaha pódia vybavena systémem korekčních plošin, což zaručuje možnost volných úprav jejího vertikálního profilu. V přední části je možné snížit úroveň jeviště na úroveň hlediště – pódium se tak zkrátí (výborné řešení pro komorní koncerty) a hlediště lze zvětšit přistavěním dodatečných řad. Úroveň jeviště lze také přizpůsobit potřebám konference a jednoúrovňové uspořádání umožňuje pořádání představení povahy tanečně-baletní, operní apod. Jeviště je navíc vybaveno prohlubní pro orchestr – bylo navrženo dvojdílné propadliště s možností změny jeho konfigurace, např. snížením z úrovně pódia na úroveň první řady hlediště, což zároveň umožňuje dopravu mobilního vybavení.
Nad plochou jeviště je instalován systém splňující současné požadavky na prvky jevištní mechaniky (linkové a bodové zdviže), dále pak světelné rampy a závěsné systémy, na nichž jsou instalována zařízení pro ozvučení sálu. Systém umožňuje pořádat akce s parascénografickými prvky a zavěšovat vizuální identifikační prvky sponzorů a partnerů realizovaných projektů. Pódium je vybaveno roztahovací oponou a filmovým plátnem.
V komorním sále byla navržena úplná změna uspořádání a vzhledu interiéru. Hlediště bylo řešeno jako kruhová výseč a nad ním byl vytvořen vějíř akustických prvků, který se rozvíjí směrem od jeviště. Tímto způsobem byly výrazně zlepšeny akustické podmínky interiéru. Tento postup navíc zdůraznil komorní povahu prostoru. V administrativních prostorách byly provedeny korekce funkčního uspořádání a změněn jejich vzhled.
podle podkladů společnosti Fermacell
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…