„Podle
studie se nedá nic realizovat:“ To vám řekne asi každý architekt a skoro vždy
je to pravda. Někdy, ve zcela výjimečných případech, to ovšem možné je. Musíte
ale splnit tři podmínky: 1) Místo stavby musí být do deseti minut chůze od
vašeho ateliéru. 2) Musíte mít štěstí na dodavatele, kteří namísto kreativity
upřednostňují komunikativnost – když neví, nevymýšlejí, ale zavolají. 3) Klientem
musí být člověk pracující v logistice.
Rekonstrukce
bytu v historickém domě byl právě tento případ. Investor a jeho přítelkyně nás
oslovili hned po koupi bytu, který předchozí majitel opustil uprostřed
rozdělané rekonstrukce – byt byl fakticky ve stavu hrubé stavby. Bydlet chtěli
do tří měsíců. Diplomaticky jsme se jim snažili sdělit, že je to zhola nemožné,
a i když to byla pravda, stěhovali se (do ne úplně vybaveného bytu) jen o málo
později. Studie zmíněná v úvodu nikdy nevznikla. Po odsouhlasení konceptu a
vyzkoušení několika variant dispozičního řešení se přešlo rovnou k realizaci.
Všechny následující věci se řešily na stavbě a výkresy vznikaly na počkání. Zní
to jako amatérský přístup, ale opak byl pravdou – vše se namísto na monitoru
ověřovalo na místě. Tak byl například vybrán „bílý“ odstín laku nábytku, jež
vypadal ve světle bytu nejpříjemněji, ale který je ve skutečnosti mírně do zelena.
A výkres kladu dlažby, dodávané „random“ způsobem vždy po třech z osmi možných
vzorů, vznikl v nedaleké kavárně tak, že to pozorovateli zvenčí muselo připadat
jako hraní pexesa.
Skutečnost,
že byt byl prakticky rozestavěný, usnadnila některá rozhodnutí a značně
zrychlila průzkumy. Bylo rovněž snazší napravit některé hrubé chyby, provedené
předchozí partou především při výměně instalací. Kromě několika málo stavebních
úprav souvisejících s kuchyní a koupelnou bylo rozhodnuto o ponechání dispozice
a byla vytýčena snaha o záchranu všeho původního, co bylo možné. Týkalo se to
především výplní otvorů – jak dveří, tak oken; oboje byla vzorně repasována.
Totéž platí pro podlahy, s výjimkou kuchyně, koupelny a šatny jsou tak všude
původní vlýsky. Tento přístup rovněž vyústil v nejvýraznější výtvarný prvek
celého bytu, dva fragmenty souvrství maleb nalezených pod svrchní vrstvou. Obě
plochy se objevují v obýváku – jedna jako pozadí knihovny a druhá jako
abstraktní obraz nad jídelním stolem. Jejich barevnost také určila práci s
barvami v dalších místnostech, šedě vymalované plochy proto nejsou neutrální,
ale lehce do modra. S tím souvisí i výběr šedomodré dlažby a několik výrazných
kontrastujících akcentů – technická skříň v koupelně, pás nad pracovní deskou v
kuchyni a podlaha v šatně tak v souladu se svou provozní funkcí nesou barvu
sytě žlutou. Další akcenty se pak objevují už v podobě mobiliáře s duchem retra
– modré křesílko od Miroslava Navrátila, židle a stoly v ložnici dánského
výrobce Hay nebo lehce předesignovaný pivní set v kuchyni (pípa se nachází ve
spíži).
I přes
poněkud nestandardní průběh návrhu a realizace dopadla rekonstrukce k
oboustranné spokojenosti. Obecně však podobný postup nelze doporučit. Nemáte li
výborný organizačně-logistický talent, váš architekt sídlí dále než deset minut
chůze od místa stavby a váš dodavatel ví všechno nejlíp, rozhodně nic
nerealizujte podle studie.
Autorská zpráva
Foto: Barbora Ponešová
Autoři: Archanti – Martin Daněk, Martin Doležel, Barbora Ponešová
Návrh: leden
2014
Realizace:
srpen 2014
Náklady: 1
mil. Kč
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…
Dali jste Pardubičákům něco, díky čemu moou být na své město hrdí.