Symbolickým přípitkem na terase u Trig ve středu 9. prosince 2015 v
11 h ukončil ředitel Národního divadla doc. Jan Burian a Ing. Michal
Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, generálního
dodavatele, generální rekonstrukci fasád historické budovy Národního
divadla. Celková proinvestovaná částka z dotace Ministerstva kultury ČR
byla 135 880 610 Kč.
Generální oprava fasády historické budovy Národního divadla započala
oficiálně v květnu 2012, a to tzv. severní etapou. Celá rekonstrukce
byla rozdělena do čtyř etap. Součástí rekonstrukce bylo i restaurování
plastik a dalších prvků architektonické výzdoby. Někdy bylo zapotřebí
doplnit chybějící materiál, například část Apollonovy lyry. To vše
samozřejmě s ohledem na původní materiál, na některých místech proto
muselo dojít k dobarvení kamene, aby se shodoval s originální barvou. „Přesné stanovení postupů se odvíjelo od stavu budovy, který jsme postupně rozkrývali,“ popisuje náročnost rekonstrukce stavbyvedoucí Martin Topka z OHL ŽS, a. s.
Předmětem 1. etapy bylo severní průčelí – divácký vstup do divadla,
lodžie a terasa s nejrozsáhlejší sochařskou výzdobou souboru múz s
Apollonem od Bohuslava Schnircha. „Všechny terasy během rekonstrukce
byly nově pokryty izolací a následně replikou historické dlažby.
Principiálně bylo snahou se navrátit k původnějšímu povrchu, pokud se
zachovala dokumentace,“ říká konzervátorka ND Petra Daňhelová. V
lodžii byly např. použity vzory, které se uplatnily ve vstupním
vestibulu a byly tak nahrazeny žulové desky z 80. let 20. století.
Součástí oprav byly i repase veškerých oken a dveří na budově a
kandelábry a svítidla, která se nacházejí v exteriéru, a v neposlední
řadě ozdobné kovové prvky. „Svítidla se proměnila dle historické
dokumentace v lodžii, na západě a jihu byly vyrobeny repliky dle
Schulzových návrhů. Navrhli jsme také nové kovové truhlíky odlité z
bronzu, inspirované opět architektem Josefem Schulzem,“ prozrazuje dále Petra Daňhelová. „Samostatnou
kapitolou bylo čištění, protože v původním projektu bylo pouze počítáno
s omytím a odstraněním nečistot a lokálním chemickým čištěním. Na
základě odborných konzultací se zástupci NPÚ, investorem, autorským
dozorem a dodavatelem jsme přistoupili k podstatně náročnějšímu čištění
metodou abraze za přispění sponzorského daru firmou Karcher,“ dodává.
Vše probíhalo v restaurátorském režimu pod vedením hlavního restaurátora
Jiřího Fialy. Postupovalo se po etapách, ovšem abrazi bylo potřeba
provést jako jeden z prvních kroků. Následně byly zrevidovány jednotlivé
kamenické prvky – římsy, balustrády a sochy. Sousoší Opery, Dramatu od
Antonína Wagnera na západě a soubor múz s Apollonem byly zrestaurovány a
dotónovány k barevnosti okolní fasády.
Další poměrně náročnou fází bylo sjednocení působení fasád, jelikož
Zítkův dům je postaven především z kamenných bloků až po tambur a část
bývalého Prozatímního divadla a Schulzův dům má na povrchu štukovou
omítku. Tyto budovy byly iluzivní výmalbou fasád sjednoceny do celku
tak, aby imitovaly kámen. Takový záměr měl i hlavní architekt Josef
Zítek, který své stavby pojednával právě iluzivní výmalbou.
Samostatným řešením, které však probíhalo současně se 4. etapou, bylo
statické zajištění kamenné korunní římsy, zubořezu a rohů na JV a JZ.
JV roh byl stažen ocelovou výstuhou, kterou staticky navrhl Ing. Karel
Fantyš již v 80. letech, proto také tato akce dostala název Fantyšův roh
a vyplynula během prací na 2. etapě, kdy byl zjištěn skutečný stav této
kamenné římsy, kde docházelo ke statickým poruchám, v důsledku nich se
uvolňovaly kusy pískovcových bloků a vznikaly tektonické praskliny.
tisková zpráva
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…
Nejen tmavá, ale taky lesklá. Kdyby byla matná a profilovaná jako břidlicové šablony, tak by to tolik nebilo do očí.…