Světce leží asi dva kilometry západně od Tachova v
romantickém údolí řeky Mže. Na ostrohu nad meandrem řeky vzniklo v 15. století
poutní místo, doplněné později klášterem. Ten se po josefinské sekularizaci
stal zámkem rodiny Windischgrëtzů. Kníže Alfred I. v letech 1858 až 1860 nechal
nedaleko postavit monumentální jízdárnu architektem Josefem Haberzettlem z
Chebu.
Pro stavbu vybral severní svah pod bývalým klášterem. Centrem objektu je jízdárenská
hala o půdorysu 20 x 40 m a vnitřní výšky 21m. Halu kryje nadmíru jednoduchá
krovová konstrukce s podélně osazeným světlíkem. Kolem haly je okružní chodba,
na níž jsou navázány ostatní prostory. Dominantní jsou polokruhová boční křídla
se stájemi pro koně. Ve vnitřním prostoru polokruhového půdorysu je schodiště
do prvního patra, záchod a shozy pro použitou slámu a hnůj. Schodištěm se lze
dostat do pater, kde se nachází divácké ochozy a hostinské pokoje. V jižní
části budovy je drobnější schodiště, které spojuje knížecí emporu v patře a
pomocné prostory v suterénu. V každém rohu přízemní chodby jsou polygonální
prostory pro uložení postrojů a nasedání na koně.
Jižní polovina jízdárny je podsklepena, ale toto podlaží je, díky svažitému
terénu, nad zemí. Je zde kovárna a byt správce. Přímo pod halou jízdárny je
kočárovna.
Velkoryse řešená stavba má i odpovídající architekturu –
její vzhled vyšel z novorománského slohu a evokuje charakter pevnosti.
Obloučkové vlysy, polokruhová okna, polokruhové a polygonální půdorysné
tvarování je ale pouze „kabátem“ originální a neobvyklé stavby, kde patrně mělo
hlavní slovo racionální myšlení zkušeného aristokrata, který přes potřebu pouhé
representace vytvořil především neobvykle funkční celek. Myslím, že zde stojíme
před jedním ze vzorů tehdy vznikající industriální architektury.
Po smrti investora, pouhé dva roky po dokončení, se ujal majetku syn – právník,
který prožil celý život ve Vídni a o stavbu neměl zájem. Naprostý zmar jízdárně
přineslo vysídlení německého obyvatelstva. Jízdárna sloužila jako tělocvična
pro učně či vojáky, také jako sklad, ale nakonec začala bez užitku chátrat. Bez
jakékoliv údržby nastal její pád a to doslovný. Koncem 80. let 20. století se
začaly hroutit obvodové zdi, postavené ze špatných nasákavých cihel. Suterénní
zdivo bylo obloženo struskovými tvárnicemi, které vytvořily neprodyšný krunýř a
masivně odmrzaly. Krov zachránila jeho jednoduchá a pružná konstrukce, která
dokázala zůstat na místě, i když jí částečně zmizely podpory. Vzpěradlová
konstrukce s vyztuženými rohy na dřevomorkou napadených pozednicích překvapivě
unesla i světlík, který přišel o celé zasklení a dovnitř stavby pouštěl déšť i
sníh. V roce 1989 byla jízdárna připravena na demolici.
Záchrana unikátní stavby začala v roce 2000 dozděním
destruovaných stěn a podchycením krovu. Po jeho vyspravení byla položena nová
titanozinková krytina. Podle finančních
možností (PZAD a dotace vlastníka – Města Tachov) pokračovala obnova
uspořádáním terénních poměrů pro odvod vody, realizací výplní otvorů podle
některých zachovaných vzorů. Obnova vnějších fasád zahrnovala i rehabilitaci
nástřešního světlíku a originálně tvarovaných fiál na štítech stavby. Tento
architektonický prvek je v dobové tvorbě sice obvyklý, ale jeho tvarování
architektem Haberzettlem je neobvyklé. Protože se žádná fiála do našich časů
nedochovala, byla rekonstruována podle fotografické dokumentace. V roce 2008
pokročila obnova tak daleko, že bylo možné přistoupit k restaurování vnitřních
maleb, které iluzivně vytvářejí pocit vnitřní litinové konstrukce, v době výstavby
přicházející do módy.
Pokračování rekonstrukce bude závislé na přísunu finančních prostředků. Přesto,
že stavba není dokončena, je už využívána pro kulturní pořady, koncerty nebo
také pro soutěže modelářů letadel. Po dokončení prostor jízdárenské haly doplní
muzeum v bývalých stájích a restaurace v suterénní kočárovně. V muzeu se
připravují expozice o samotné jízdárně a historii rodu Windischgrätzů na
Tachovsku.
Autorská zpráva
Foto: Michael Cetkovský
Vlastník: Město Tachov
Autor: Ing. arch. Jan Soukup, Atelier Soukup s.r.o. Plzeň
Projektant: Ing. Jaromír Fořt, Arista Global s.r.o. – ATELIER SOUKUP s.r.o.
Zahájení: 8/2000
Ukončení: podle finančních prostředků
Náklad: předpoklad 137 mil. Kč
Prostavěno: 76 mil. Kč
Doplněno Stavbaweb: Zpráva o rekonstrukci jízdárny na
těchto stránkách také 8. 4. 2015
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,