Vlaková doprava je na vzestupu.
Rekonstrukce hlavního nádraží čeká nejen Prahu a Brno, ale i Plzeň. Památkově
chráněná budova plzeňského hlavního nádraží je přibližně ve třetině kompletní
rekonstrukce. Novou podobu interiéru navrhl architektonický ateliér A8000,
který má bohaté zkušenosti s dopravními stavbami. Rekonstrukce vrátí nádraží
architektonickou kvalitu a život do nevyužívaných prostor. Nejvíce se změní
běžný pohyb cestujících. Nově budou moci využít jasný centrální prostor
pokladen, nakoupit si v rozšířené obchodní pasáži nebo si zajít před odjezdem
na oběd do restaurace na samotném nástupišti. Barevnost se navrátí k původní
krémové a šedé. Hlavní halu doplní replika původní historické dlažby.
Celková rekonstrukce
budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu loňského roku. Stavební práce
si vyžádají minimálně dva a půl roku. Celý objekt dostane novou střechu i
fasádu.
„Rekonstrukce navazuje na modernizaci nástupišť a dalších
částí stanice, která proběhla v minulých letech. Nyní je hlavní celková
revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí. Funkční moderní
nádraží je totiž obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ dodává generální
ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nejvýraznější změna
se ovšem odehraje v horní hale, která nově získá charakter obchodní pasáže.
Funkce nádraží se tak rozšíří dle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a
obchodní hub, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní
plochy by měly narůst až o 150 m2. Nepřehlednutelné bude také výrazné
prosvětlení horní haly.
Ateliér A8000
přistupuje k proměně historického nádraží sebevědomě, ale s respektem k
původnímu domu. Dojít by tak mělo například ke změně barevnosti. Nově tak
interiéru, stejně jak tomu bylo před padesáti lety, budou vévodit citlivé a
nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změní výraz a získá
ztracenou noblesu. Interiér doplní odolný sedací nábytek z litého materiálu
jako je corian. Dlažba bude provedena jako replika původní historické dlažby.
Zásadní úpravou
projdou centrální pokladny pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující
si budou moci koupit jízdenky od všech
přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti
usilují především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuální sjednocení. Ústřední
pokladny proto spojí černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety
budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou nové systémy
orientace. Celý prostor budou sledovat bezpečnostní kamery.
„Historické části nádraží renovujeme s respektem a nové
budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve
vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale
klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně
měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je
totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Klíčovou myšlenkou
návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou bude restaurace se zahrádkou,
která oživí dnes nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak budou moci vychutnat oběd či
večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojí nové celoprosklené
dveře.
Hlavní nádraží patří
k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v
renesančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907. Narozdíl od
většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště. Výpravní
budova je od roku 2000 památkově chráněna. Vysoutěžená cena zhotovitele je cca
667 milionů korun.
Architekti A8000 stojí například za revitalizací autobusového a vlakového nádraží v Českých Budějovicích či Chebu a spolu s nizozemským ateliérem Benthem Crouwel Architects se podílí na nové podobě brněnského vlakového nádraží.
Autorský tým: Martin
Krupauer, Pavel Kvintus, Daniel Jeništa, Martin Sedmák
Tisková zpráva
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…