(ČTK) – Horní vlakové nádraží v Karlových Varech se zatím rekonstrukce nedočká. Ačkoli byl plán na jeho rekonstrukci představen už před více než dvěma lety, zahájení prací zatím brání čekání na vyjádření památkářů, jestli má budova památkovou hodnotu, zjistila ČTK. Do nádraží mají společně investovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a České dráhy (ČD). Chybí navíc plán investic do nádraží na letošní rok, a tak ČD zrušily i výběrové řízení na budoucího dodavatele stavby. Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta (doplněno Stavbaweb).
Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského je investice na karlovarském horním nádraží ve fázi projektové přípravy. "SŽDC připravuje investice do železničního svršku a podchodu pro cestující. Realizace stavby se předpokládá v letech 2013 až 2015," řekl ČTK Ptačinský. Z majetku SŽDC je předmětem zápisu na seznam kulturních památek pouze historický přístřešek u prvního nástupiště.
Podnět k zápisu nádraží mezi kulturní památky obdrželo ministerstvo kultury od Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. "Ministerstvo kultury obratem požádalo Národní památkový ústav, územní pracoviště v Lokti, o odborné posouzení podnětu. Podle něho za současného stavu poznání nelze objektivně posoudit míru zachování původních konstrukcí a vybavení ve vazbě na nositele památkových hodnot," sdělil ČTK mluvčí ministerstva kultury Jan Vondryska.
Loketské pracoviště proto začalo zpracovávat stavebně historický průzkum, který bude podkladem pro odborné vyjádření k podnětu prohlásit objekt za kulturní památku. Průzkum ale zatím není dokončen.
Samotná budova nádraží, už značně zchátralá, je majetkem Českých drah, které v roce 2010 představily studii rekonstrukce za 46,5 milionu korun. Současná budova měla být zbourána a nahrazena moderním dvoupodlažním objektem oblých tvarů. Původně měla budova stát už v roce 2012.
"S ohledem na dosud neuzavřenou diskusi o další budoucnosti nádražních budov v systému české železnice zatím nebyl plán investic Českých drah na rok 2013 v této kapitole schválen. Aktuálně tedy nebude zahajována žádná nová stavební investice do nádražních budov," uvedla mluvčí ČD Radka Pistoriusová.
"Se stavbou nadále počítáme, ale musí být dořešena otázka budoucího vlastnictví a způsobu a pravidel využívání nádražních budov v rámci liberalizované sítě," dodala mluvčí ČD. V praxi to znamená, že se na nákladech provozu nádraží musí dohodnout i s dalšími železničními dopravci, kteří ji budou využívat pro své cestující.
Doplněno Stavbaweb:
Nádraží měla původně opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav karlovarského nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky už není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Projektu se pak ujaly ČD. Navržená dvoupodlažní budova tvarem připomíná ledvinu a zahrnuje i prosklenou dvoranu. Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta. V horním patře se vstupem na nástupiště je navrženo ČD centrum. Budova by také měla nabídnout prostory pro komerční služby.
vizualizace: Petr Franta
foto: http://www.zelpage.cz/zpravy/7886
Související články:
- Karlovy Vary použijí historické krytí peronu z nádraží na zastávky MHD 1.10.2012
- ČD už mají stavební povolení na opravu Horního nádraží v Karlových Varech 20.4.2012
- Horní nádraží v Karlových Varech bude mít po letech odkladů novou budovu 13.10.2010
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…