V areálu Nemocnice Dačice jsme přestavěli a dostavěli
objekt, který byl realizován roku 1950 a sloužil jako pavilon sester a lékařů. Vznikl
tak Domov pro seniory. Chtěli jsme, aby se staří lidé pohybovali v příjemném
prostředí, ve kterém se budou cítit jako doma a jejich život nebude orientován
pouze na buňku pokoje, ale přijmou za své i společné prostory.
Projekt zahrnoval rekonstrukci šestipodlažního pavilonu a
dostavbu pavilonu nového. Původní pavilon jsme přestavěli tak, že v přízemí, I.
II. a III. patře jsou ubytovací jednolůžkové a dvoulůžkové buňky s vestavěným
hygienickým zázemím. Každé z těchto pater zahrnuje společenskou místnost –
jídelnu, společnou koupelnu, zázemí zaměstnanců, příruční skladování a toalety
pro návštěvy. Ve IV. patře se nachází velká společenská místnost, která
navazuje na střešní terasu s výhledem do širokého okolí, do údolí řeky Dyje a
na město. V tomto patře se nachází též kaple a aktivizace s přístupem na terasu
severní.
Nový pavilon jsme navrhli jako pětipodlažní objekt s celoprosklenou fasádou
otevřenou do korun stromů. Pokoje jsou zde dvoulůžkové, prostorné, se
společnými balkony. Při návrhu jsme kladli důraz na kontakt lidí, kteří se
nemohou sami moc pohybovat, s okolní přírodou. Z pokojů je krásný výhled skrz
koruny vzrostlých stromů do okolní krajiny. Střešní terasa slouží jako
vyhlídková plošina do dalekého okolí. V objektu je množství teras a společných
balkonů, kde se obyvatelé domova potkávají.
Součástí projektu byly rozsáhlé sadové úpravy, které řešily přilehlý park s
cestami pro procházky, pergolou, vodní plochou s vodopádem a vyvýšenými
pěstitelskými záhonky pro aktivní život obyvatel domova. Vybudovali jsme také
novou příjezdovou komunikaci a parkoviště.
Technické informace
U stávajícího pavilonu jsme chtěli zachovat výraz jeho architektury, přitom
však měl splňovat všechny současné technické parametry (zateplení, výměna
výplní otvorů, podlah, obkladů a dalších prvků). Při jeho komplexní
rekonstrukci zůstala hrubá stavba (cihelné zdivo, železobetonové
trámečkové stropy), většina pohledových částí je nová.
Nový pavilon je postaven v kombinaci z keramických tvárnic a železobetonu.
Stropy jsou filigránové s balkony na iso-nosnících. Fasáda je kombinovaná z
několika druhů materiálů: cemento-vláknité desky, vlnitý plech, smaltované sklo
a lehký obvodový plášť. Zábradlí je celoskleněné. Na balkonech byly osazeny
skleněné probarvené paravány.
Oba objekty jsou větrány vzduchotechnikou, vytápění je podlahové. Pod zahradou
jsme umístili velké retenční nádrže, napojené na zavlažovací systém.
Oba objekty mají okna s izolačními dvojskly v hliníkových rámech. Stavby
jsou z vnější strany zatepleny (kontaktní a bezkontaktní zateplovací systémy) s
předsazenými provětrávanými fasádami.
Při realizaci byly použity například bezvýkopová sanace kanalizační sítě nebo
infuzní clony ve stávajícím zavlhlém objektu. Nosná konstrukce střechy byla
realizována z lepených dřevěných vazníků v pohledové kvalitě.
Autorská zpráva
Autoři: JPS J. Hradec – Ing. Milan Špulák, Ing. arch. Milan
Špulák, Jaroslav Šléz DiS., (architektonický návrh, stavební část), Ing. Luděk
Němec PhD. (konstrukční část), Ing. Jaroslav Beneda (konstrukční část), Jiří
Hrůza (požárně bezpečnostní řešení), Martin Cakl (zdravotní instalace), Ing.
Josef Hroděj (silnoproud), Ing. Miloš Kulhavý (slaboproud), Jan Plucar (vytápění),
Jaroslav Janda (vzduchotechnika), Bc. Milan Pospíchal (měření a regulace), Ing.
Miroslava Cimbůrková (sadové úpravy), Stanislav Jiruška (projekt gastro)
Investor: Jihočeský kraj
Dodavatel: HSF System a.s.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…