Pavilon
A byl postaven roku 1931 v rámci nově založeného lounského výstaviště a
byl uveden do provozu prezidentem T.G.Masarykem. Jeho autory byli lounský
inženýr Oldřich Polák a pražský inženýr a stavitel betonových konstrukcí Karel Skorkovský
(mimo jiné stavěl pražský Veletržní palác a palác Adria, nebo Libeňský most). V případě
pavilonu A se jedná o dobře dochovaný příklad moderní architektury mladého
sebevědomého státu a zároveň ukázka stavitelského umění za použití subtilní
monolitické konstrukce až antických proporcí.
Jde
o kompozici třech hmot, řazených za sebe – přízemní otevřenou vstupní arkádu,
tvořenou sloupořadím o 9 čtvercových polích, dále dvojpodlažní vstupní
travé s vestibulem, schodištěm a zázemím a nakonec hlavní víceúčelový sál
přes dvě podlaží na půdorysu protáhlé podkovy s ochozem. Celá stavba je
založena na soklu, vyvýšeném o 1,2m nad úroveň okolního parku, což ji doposud
vždy ochránilo před rozvodněnou Ohří, v jejímž meandru výstaviště leží.
Před hlavním průčelím je díky tomu k dispozici velkorysá terasa, tvořící
podnož budovy.
V průběhu
let prošel pavilon dílčími stavebními úpravami – horní část foyer byla
rozpříčkování na kanceláře, bylo zazděno velkorysé okno v hlavním průčelí
a k zadní apsidě sálu byla přistavěna trafostanice. Kulturní památkou byl
pavilon vyhlášen roku 1996. V posledních letech fungoval pro svůj původní
účel spíše příležitostně, jinak sloužil jako sklad a zázemí pro správu
výstaviště a byl tak trochu zapomenut.
V rámci
celkové obnovy výstaviště město Louny rozhodlo také o celkové rekonstrukci
pavilonu A. Zadáním byla jeho celková modernizace, výměna dožilých povrchů a
instalací, instalace výtahu, zajištění lepších akustických parametrů pro
pořádání společenských a kulturních akcí a především umístění kavárny pro
zajištění trvalého provozu.
Principem
návrhu bylo zejména posílení a obnovení původních kvalit budovy – proto byly
odstraněny všechny nepůvodní dostavby a konstrukce. Namísto nich bylo obnoveno
původní panoramatické okno do kavárny, nově umožňující přístup na terasu nad
vstupní arkádou s nově instalovaným zábradlím, instalován nový výtah a
kompletně přebudována dispozice zázemí návštěvníků v přízemí a kavárny
v patře. Veškeré vnitřní i vnější povrchy byly obnoveny a byly vyměněny
veškeré výplně otvorů za repliky původních. Na část stropů byly namontovány
podhledové desky pro zlepšení doby dozvuku, ze stejného důvodu byla celá zadní
stěna sálu obložena akustickou sendvičovou předstěnou s dřevěnými latěmi.
Vnitřní instalace byly kompletně vyměněny.
Kavárna
v patře je nově srdcem domu, s terasou, nabízející výhled do celého
parku. Pro případy kulturních a společenských akcí je ale vybaven i hlavní sál,
pro který byly vyrobeny na míru mobilní prvky mobiliáře jako šatní a
cateringové pulty a také pojízdné paravány pro příležitostné členění prostoru a
zároveň pro instalaci výstav.
Velký
důraz jsme v návrhu kladli na nový systém umělého osvětlení. Sál je proto
vybaven systémem kulových svítidel dvou velikostí, rozdělených do 5 samostatně
ovládaných okruhů včetně stmívání. Obě venkovní terasy jsou osazeny zemními
svítidly, dotvářejícími atmosféru po setmění.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Autor: Ondřej Tuček
Spolupráce
Jana Kusbachová
Projekt: 2016-2017
Realizace: 10/2017 – 06/2018
Dodavatel: Lounská
stavební a.s. / Jiří Maier
Zastavěná plocha: 530 m2
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…