Staré a nové obrazy
Rekonstrukce části stavby ve stylu monumentální barokní architektur. Severní
křídlo slouží, stejně jako zbytek budovy bývalé jezuitské koleje pro potřeby
krajské galerie. Jezuitská kolej byla nejdříve sídlem mužského mnišského řádu.
Jezuité byli učiteli: vychovali osvícence, kteří své učitele zničili. Budova se
tak po josefínských reformách stala kasárnami. Až dnes mohou do tohoto prostoru
vstoupit i ženy.
Na první pohled budova působila chladně. Pod nánosy krycích výmaleb i v
rytmizaci a geometrii jsme však nalezli vřelost, která se stala předmětem
práce. Budova je monumentální nejen řádovostí, ale i rozměry. Stavěla se tak
dlouho, že se během výstavby změnil stavební sloh. Orsi během prvních let
výstavby zemřel. Stavba započala severním křídlem v raném baroku a skončila
křídlem středním ve stylu baroka vrcholného, ač stále podle Orsiho konceptu.
Autory vnesených malovaných momentek byli klasicistní, neobarokní a
socialističtí anonymové. Na povrchy architektury se navrstvily jemné výjevy
tvořené zvolna mizející polychromií, fragmenty původních geometrií a časem
zerodované malované figury. V předkládané práci odhalujeme staré a zároveň
vytváříme své vlastní obrazy a prostory s vědomím historického konceptu v
kontinuální linii.
Autorská zpráva
Rekonstrukce byla zařazena mezi nominované stavby České ceny za architekturu
2017
Autor: Atelier M1 architekti – Jakub Havlas, Jan Hájek,
Pavel Joba
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…