Důležitým zdrojem informací se při rekonstrukci brněnské vily Stiassni, významné památky meziválečné architektury, staly i fotografie a akvarely někdejší paní domu, jimiž dokumentovala interiér i exteriér objektu. Repliky keramických obkladů pro tzv. vládní vilu vyrobila, podobně jako v případě známější vily Tugendhat, tradiční česká značka RAKO, a to i díky „zazděným“ úlomkům střepu původních obkladů, které se jinak vůbec nedochovaly.
Luxusně zařízená vila manželů Stiassni v prominentní brněnské čtvrti Pisárky, která se po komplexní tříleté rekonstrukci otevřela pro veřejnost v prosinci 2014, plnila obytnou, reprezentativní i společenskou funkci. Kromě ní se na pozemku rozsáhlém více než 3 hektary nacházel i dům zahradníka a vstupní objekt s bytem řidiče a stájemi.
Navenek prostá vila, v interiéru vybavení jak na zámku
Rodinná vila textilního továrníka Alfreda Stiassni podle návrhu Ernsta Wiesnera působí na venek záměrně prostě. Wiesner objekt usadil hluboko do svahu a svažitost pozemku využil ve prospěch vily, z mnoha míst byl nerušený výhled do pisáreckého údolí.
Přízemní obytné místnosti propojil s prostorem zahrady pomocí lodžie a obytných přírodních teras umístěných před jižním a východním průčelím. Lodžie byla nad tyto terasy vyvýšená o několik schodišťových stupňů. Často se tu pořádaly rodinné slavnosti a v létě sloužila jako jídelna. Plocha teras byla doplněna zahradním mobiliářem, osvětlená lampami umístěnými na stěnách vily a v nádobách se tu pěstovaly exotické rostliny.
Hmota vily se skládá ze dvou na sebe kolmých kvádrů. Půdorys má tvar obráceného písmene L. I zde byl, jako u ostatních Wiesnerových vil, prostor racionálně rozdělen podle funkce. Větší křídlo, jehož delší strana je orientována k jihu, sloužilo jako obytná část pro rodinu. Přízemí mělo především reprezentativní a společenskou funkci, patro sloužilo pro klidné soukromí rodiny. V menším křídle, směřujícím k jihu, byly umístěny vedlejší provozní prostory a pokoje zaměstnanců. Díky tomuto uspořádání nebyli členové rodiny rušeni obsluhujícím personálem a zároveň bylo dokonale připojeno veškeré zázemí.
Nazelenalá fasáda vily byla členěna obdélnými okny se šambránami z hořického pískovce a spišského travertinu. Horizontalitu umocňovala předstupující kazetová římsa a kamenný sokl. Výraz doplňovaly technické prvky jako lucerny, výklopné žaluzie a výsuvné markýzy. Za účelem začlenění hmoty domu do okolní zahrady byla fasáda bujně porostlá popínavou zelení.
S prostým vnějškem silně kontrastovalo zařízení interiéru připomínající spíše zámecké sídlo. Nacházely se zde honosné mramorové krby, štuková výzdoba stropů a stěn, tmavé obklady, historizující nebo historický mobiliář, starožitnosti. Bylo to tak na přání paní domu, paní Hermine Stiassni, která pocházela z velmi bohaté rodiny významného podnikatele v severočeském uhelném průmyslu Jacoba Weinmanna. Proto autorem interiéru nebyl Ernst Wiesner, i když se dochovaly některé jeho interiérové skici, ale vídeňský architekt Franz Wilfert.
Repliky obkladů se vyráběly v Horní Bříze
Důležitým zdrojem informací při rekonstrukci vily se kromě jiného staly i zmíněné amatérské fotografie a akvarely jednoho z členů rodiny, které posloužily také při obnově koupelen replikami ze závodu RAKO v Horní Bříze.
„Interiéry koupelen byly v osmdesátých letech rekonstruovány. Původní umyvadla byla nahrazena novodobými a keramické obklady byly nahrazeny mramorovými. Originální schránky na mýdlo, tzv. mýdlenky však byly odstraněny nešetrným způsobem a nebyly zachovány ani ve fragmentu. Po sejmutí nových obkladů byly na svém místě pouze úlomky střepu v původní vápenocementové, pokládkové vrstvě, tzv. buchtách. Vnitřní keramické obklady ostění mezi okny koupelen zůstaly zachovány. Při rozhodování o barevném odstínu nových replik se vycházelo právě z těchto detailů,“ říká Petr Miklíček, restaurátor keramiky s licencí MK ČR, a pokračuje: „Po dřívějších zkušenostech z Vily Tugendhat byla ke spolupráci vyzvána společnost LASSELSBERGER, výrobce keramických obkladů RAKO. Úkolem bylo přiblížit se co nejvíce původní technologii výroby. Tato technologie tehdy spočívala hlavně v použití olovnaté glazury na předem vypálený, kalibrovaný střep. Vysoký lesk a pokládka beze spár dávaly tehdejším stěnám charakteristický rys, který ještě dnes můžeme spatřit v objektech nezasažených modernizací interiéru. Přitom je paradoxem, že vývoj designu v oblasti keramiky se začíná vracet k počátku minulého století a většina světových firem má ve své nabídce obkladů a dlažeb vzory, vycházející právě z jednoduchosti a dekorativnosti 20.–30. let.“
Požadavek na obklady koupelen byl tedy kalibrovaný, glazovaný střep ve žlutém odstínu – dle původních, zachovaných obkladů. Barva mýdlenek byla určena výše zmíněným úlomkem, zakonzervovaným v omítce pokládky z 80. let, tedy bílá. Společnost LASSELSBERGER, výrobce tradiční české značky RAKO, dodala několik vzorků a po korekcích barevnosti, povrchu byla schválena finální podoba obkladu ve finálním kalibrovaném rozměru 149×149 mm. Na předpřipravenou stěnu v absolutní rovině byly obklady kladeny se spárou 1 mm.
Speciální výrobní zakázku pro vilu Stiassni popisuje produktová manažerka RAKO, Ing. Zdenka Kaslová. „Obklady pro sociální zařízení, na zakázku připravené ve světle žlutém odstínu, se vyráběly ve formátu 200×200 mm a následně byly opracovány vodním paprskem na požadovaný formát 149×149 mm v tloušťce 7 mm. Takto bylo pro Vilu Stiassni vyrobeno 80 m². Pro hrany stěn, vany či parapetů byly obklady vyráběny i se zaoblenou hranou. I v tomto případě nejprve keramici vyrobili formát 200×200 mm, který byl následně opracován vodním paprskem na požadovaný formát 149×149 mm v tloušťce 7 mm. Do výroby 300 ks těchto obkladů byl navíc zařazen mezistupeň – v podstatě ruční opracování zaoblené hrany s následným glazováním včetně zaoblené hrany. Výroba i kalibrace vyrobených replik proběhla úplně symbolicky v Horní Bříze, v závodě, ve kterém byly vyvinuty první kalibrační stroje následně používané, zapomenuté a v posledních letech znovu objevené a používané pro výrobu keramických obkladových materiálů.“
„Dle dobových fotografií bylo potřeba vyrobit také spodní, zakončovací obklady, které ovšem přiléhaly k podlaze ve tvaru malého požlábku. Tyto prvky v celkovém počtu cca 240 ks jsem vyrobil za pomocí silikonových forem a kombinací materiálů, které obecně nazývám moderní stavební chemií,“ vysvětluje restaurátor Petr Miklíček. „Jako podklad posloužil opět fragment původního obložení, zachovaný v jiné části domu. Po dodání obkladů – replik RAKO – byla vyrobena forma pro odlití požlábkových obkladů. Bylo nutné počítat s budoucím smrštěním odlitku, které by se mohlo projevit na nepravidelném spárořezu stěny. Namícháním odstínu směsi a povrchovou úpravou odlitku jsem poté docílil shodného výsledku s replikami obkladů. Z důvodů zachování tajemství „know-how“ použité materiály neuvádím. Použitou technologii tak zjednodušeně nazývám ,keramika za studena‘.“
Při výrobě repliky mýdlenky musel restaurátor detailně prostudovat původní fotodokumentaci a vytvořit rozměrově a tvarově shodný model. Vnitřní boky této kapličky musely mít rozměry obkladačky na stěně pro usazení a zároveň venkovní lem přesahoval spáru. Celkem bylo vyrobeno 10 ks mýdlenek. Barevná a povrchová úprava vyrobených doplňků ke keramickým replikám je vodě odolná a způsobilá zátěžovému režimu provozu.
Bazén vily byl a je obložen světle zelenými obklady RAKO
Tenisový kurt a bazén, ale i květinové záhony, skleníky, sad a užitková zahrada, to vše se nacházelo svého času na pozemku kolem vily Stiassni. Využít prostor k rekreaci, sportu a hospodaření nebyl problém. Důmyslné bylo rozmístění jednotlivých objektů. V severní části se nacházelo zahradnictví, jižní část plnila estetickou funkci, na terase u domu se nacházel plavecký bazén, později byl níže pod bazénem vybudovaný tenisový kurt.
V letech 1920–1930 se keramika uplatňovala jako vynikající mrazuvzdorný fasádní a bazénový materiál a ovlivila tak vzhled řady světových měst, zejména ve střední Evropě, ale i v zámoří (Rakodur, Tunelia). Byla založena projekční kancelář a na realizaci staveb se podíleli vlastní kladečské party. Obchod organizovala společnost Keramika v Praze, a to pro všechny klíčové české výrobce stavební keramiky. Keramické bazény byly v té době, u zámožných rodin, velmi módní záležitostí.
Současný vývoj a výroba obkladů pro rekonstrukci venkovního bazénu probíhal podobně jako v případě koupelen – podle předaného kousku odštíplého původního obkladu. V Horní Bříze bylo vyrobeno 180 m² obkladů RAKO ve speciální světle zelené a ve formátu 97×97 mm. Dalších 1350 kusů se zaoblenou hranou bylo výsledkem ručního opracování hrany s následným glazováním.Rodina Stiassni bydlela ve vile pouhých devět let
Úkolem loni dokončené rekonstrukce bylo zachovat původní detail a navrátit areálu vzhled z doby, kdy jej obývala rodina Stiassni.
První návrh exteriéru a skici interiéru jejich domu pocházejí z roku 1927. Realizaci stavby tehdy zajišťovala firma Artur & Mořic Eisler. Povolení k užívání stavby je z 1. 7. 1929, záznam o kolaudaci je datován k 6. 6. 1930.
Vila byla domovem rodiny Stiassni pouhých devět let. V roce 1938 odešli z obav před okupací Alfred, Hermine i jejich dcera Susanne do Londýna. Později se přestěhovali do amerického Hollywoodu. V následujících letech měla vila mnohé využití: Gestapo zde mělo „Offizierskasino“, přebývali zde ruští kozáci, dvakrát zde pobýval prezident Edvard Beneš a právě od té doby je označována jako vládní vila. Byly zde ubytovány významné státní návštěvy, jako například první indonéský prezident Sukarno, egyptský prezident Násir a kubánský prezident a premiér Fidel Castro.
Po 2. světové válce byl majetek zkonfiskován a 6. 6. 1946 připadl československému státu. V tomto období sloužila vila k reprezentativním účelům. V roce 1952 připadla vila se zahradou Krajskému národnímu výboru v Brně, který ji využíval pro ubytování významných státních návštěv. Na seznam nemovitých kulturních památek byl areál zapsán 20. 12. 1982. V 90. letech byla vila v pronájmu BVV Fair Travel Brno a sloužila pro pořádání konferencí, obchodních jednání a různých společenských akcí.
Od roku 2009 je ve vlastnictví Národního památkového ústavu. V areálu byl opraven objekt pro vzdělávání a nově postaven přednáškový objekt. Vila Stiassni bude celoročně sloužit studijním a badatelským účelům, stane se sídlem Centra obnovy památek architektury 20. století COPA a samozřejmě v něm probíhají i komentované prohlídky vily pro veřejnost.
podle podkladů společnosti Lasselsberger – divize Rako
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?