CZECHDESIGN zveřejnil výsledky architektonické
soutěže na řešení vstupního prostoru Rudolfina, kterou realizoval pro Českou
filharmonii. Odborná porota nejvíce ocenila minimalistický a k prostoru citlivý
návrh Lenky Míkové.
Novorenesanční
budova Rudolfina je vyhledávaným turistickým cílem nejen
proto, že je sídlem České filharmonie a Galerie Rudolfinum, ale také pro její
architektonický význam. Česká filharmonie se rozhodla přistoupit k úpravě
vnitřního prostoru budovy v předsálí Dvořákovy síně, kde býval jen malý obchod
instituce a kam přes den míří především turisté a večer návštěvníci koncertů.
Cílem
architektonické soutěže bylo najít řešení, které ze vstupního prostoru udělá
reprezentativní a přátelský prostor. Kde kromě návštěvy souvenir shopu České
filharmonie budou moci návštěvníci zhlédnout i komorní výstavu o historii
budovy nebo se jen usadit a poslouchat hudbu. Nové zpracování mělo respektovat
charakter historické budovy a interiéru Rudolfina, zároveň však působit
současně.
Vítězný návrh: citlivost a minimalismus
Ze čtyř návrhů vybrala porota ten od Lenky Míkové, která
jej zhotovila ve spolupráci s Matyášem Ciglerem, Martinem Surovcem, Dominikou
Balanovou a grafickou designérkou Miroko Maroko.
Porotu si získala svým důstojným a pokorným přístupem k
historickému charakteru budovy a přiměřenou návazností na odkaz architektury
80. let a jejího významného představitele Karla Pragera. Zaujala též
ambicióznost v podobě řešení pultu a sezení. Hodnotící také ocenili, že vítězný
návrh vzal do úvahy typologii návštěvníků, pro které bude sloužit.
„Soutěž na
nové řešení vstupního prostoru byla vypsána kvůli potřebě tento prostor
zatraktivnit a zrenovovat tak, aby lépe naplňoval svou funkci pro návštěvníky.
Naším hlavním požadavkem bylo, aby působil současně, ale respektoval historický
charakter budovy. Vytvořit z něj reprezentativní a přátelské místo, které
návštěvníkům nabídne zážitek. Tyto požadavky se pro nás nejlépe snoubí v návrhu
Lenky Míkové, která se inspirovala historickou budovou Rudolfina a její
atmosférou, zároveň do ní však vnáší nový vítr především v podobě práce s
materiály.“ komentuje průběh soutěže
vedoucí projektu Lenka Čápová z České filharmonie.
„V pokoře k
původní architektuře a snaze ji co nejméně rušit vychází i materiálové řešení a
používá primárně povrchy, které už se v prostorách předsálí vyskytují. Objekty
umístěné v prostoru kryje leštěný mosazný plech se zrcadlivým efektem. Obsah
výstavy nesou podsvícené panely se zlatě zabarveným sklem, aby s mosazným
plechem tvořilo zdálky monolitický celek. Obrazové přílohy jsou na skle tištěné
černě a texty na další vrstvě skla bíle, aby prosvícením vynikly. Mosazný plech
kryje i podstavec a stůl v salonkách,“ komentuje výběr materiálů v
návrhu Lenka Míková.
Realizace proběhne koncem letošního roku.
LENKA
MÍKOVÁ
Lenka Míková studovala
architekturu na pražské ČVUT a v Paříži. Zaměřuje se především na rekonstrukce,
rezidenční stavby, interiéry a instalace. Od roku 2014 vede vlastní
architektonické studio, které má za sebou řadu úspěšných řešení jako například
interiér podzemního hodinového hotelu Relax Underground nebo koncept SQUAT id23
v Pařížské ulici. Lenka Míková se podílela i na návrhu pro Café Parlour v
pražském Karlíně. Je držitelkou ceny Interiér roku 2017 za rekonstrukci
usedlosti v Jižních Čechách.
PRŮBĚH
SOUTĚŽE
Soutěž byla
vyhlášena jako uzavřená a jednokolová a probíhala od listopadu 2018 do února 2019. Česká filharmonie ve spolupráci s CZECHDESIGN do soutěže
oslovila čtyři přední architektonická a designérská studia. Každý soutěžící
mohl odevzdat maximálně 2 návrhy, které byly osobně prezentovány odborné
porotě.
Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, velmi
oceňuje, že se Česká filharmonie rozhodla jít cestou odborně organizované
transparentní soutěže. „S Českou
filharmonií jsme spolupracovali poprvé a byla to i naše první soutěž v oblasti
interiéru. Kvalitní úroveň přihlášených prací a vítězného návrhu dokládá, že
námi nastavený proces byl úspěšný,” dodává.
Soutěže se
zúčastnila následující studia (řazeno abecedně):
● 0,5
studio
● Lenka Míková
● Roháč
Stratil Architektonický ateliér
● Uhlík architekti
Porota
hodnotila především citlivost řešení k architektuře, interiéru a atmosféře
budovy Rudolfina, provázanost a návaznost všech řešených místností a schopnost
interiéru souvenir shopu atraktivně prezentovat prodávané produkty.
Skicovné pro všechny účastníky soutěže
bylo 20.000 Kč. Vítězné studio získalo zakázku na vypracování návrhu interiéru
vstupního prostoru Rudolfina v hodnotě 180.000 Kč.
POROTA SOUTĚŽE
Soutěžní
návrhy posoudila a vyhodnotila odborná porota ve složení:
Zástupci
České filharmonie:
MgA. David Mareček, Ph.D., generální
ředitel
Mgr. Michal Medek, obchodní náměstek
Ing. arch. Lukáš Duchek, architekt,
vedoucí oddělení investic a správy Rudolfina
Ing. Lenka Čápová, oddělení marketingu ČF
Nezávislá
část poroty:
Ing. arch. Jan Mach, Mjölk architekti
Mgr. Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN
Mgr. Maja Ošťádalová, oddělení marketingu
Galerie Rudolfinum
Hlasy
poradní (bez hlasovacího práva):
Mgr. Robert Hanč, generální manažer
Ing. Ondřej Matyáš, Ph.D.,
ekonomicko-provozní náměstek
Mgr. Jakub Jareš, Ph.D., autor výstavy v
předsálí
Ing. Michaela Půlpánová, památkový odbor
tisková zpráva CZECHDESIGN
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?