(ČTK) – Renomovaný architekt Renzo Piano,
který se podílel mimo jiné na návrhu pařížského muzea Centre Pompidou,
nabídl svou pomoc při budování nového mostu v Janově. Informoval o tom ve středu 29. srpna zpravodajský server BBC. Část Morandiho mostu se zřítila 14. srpna,
neštěstí si vyžádalo 43 životů. Hypotézu, že most by se mohl zhroutil,
vyslovil v 80. letech už jeho tvůrce, napsal deník La Stampa.
Janovský rodák Piano už ve městě navrhl novou podobu dvoukilometrového úseku nábřeží. „Nabídku pomoci jsme s díky přijali a (Piano) už přišel s nějakými návrhy,“ řekl guvernér regionu Ligurie Giovanni Toti o architektově zapojení do stavby nového mostu.
Ten
by se měl podle 80letého architekta postavit „brzy, ale ne ve spěchu“ a
s ohledem na „skutečnou povahu a vlastnosti Janovanů“. V den, kdy se
most zřítil, měl Piano v Janově schůzku a od té doby prý na nic jiného
nemyslí.
Podle italských médií architekt odevzdal představitelům
města Janov náčrty, na kterých vozovka spočívá na pilířích ve tvaru
lodní přídě. Dalším podstatným rysem Pianova návrhu je 43 vysokých
stožárů – za každou oběť jeden, jejichž noční osvětlení se bude podobat
plachtám, napsal deník Corriere della Sera.
Na seznamu děl
janovského rodáka figuruje například terminál mezinárodního letiště
Kansai v japonské Ósace z roku 1994, nebo Vědeckotechnické centrum
v nizozemském Amsterdamu (1997), které připomíná příď obrovského
nakloněného korábu, jakož i snové budovy Kulturního centra Jeana-Marieho
Tjibaoua na Nové Kaledonii v Noumei (1998).
V roce 2007 byla
dokončena v New Yorku jeho dvaapadesátipatrová výšková budova The New
York Times. Pro Londýn zase Piano navrhl výraznou špičatou budovu London
Bridge Town Skyscraper, přezdívaný Střep (The Shard), dokončenou v roce
2013.
Zatím není jasné, kdo budování nového mostu zaštítí.
Italská vláda obviňuje provozovatele mostu, společnost Autostrade per
l’Italia, že nedostatečně investovala do údržby mostu.
Italské
ministerstvo dopravy navrhlo, ať provozovatel nový most zaplatí, ale
jeho stavbu nechá na vládě. Výkonná rada společnosti už vyčlenila 500
milionů eur (12,9 miliard Kč) určené na stavbu, odškodnění pozůstalých a
lidí, kteří kvůli zřícení konstrukce přišli o střechu nad hlavou. Vláda
zvažuje, že stavbu zadá státem kontrolované společnosti Fincatieri.
Zodpovědnost
za pád mostu je předmětem vyšetřování. Deník La Stampa dnes napsal, že
mezi dokumenty, které prokuratura během vyšetřování zajistila, je
i zprávu tvůrce mostu Riccarda Morandiho, z 80. let. Architekt v ní
konstatuje, že devátý pilíř, který se 14. srpna zhroutil, a zejména jeho
závěsný systém, jsou v horším stavu, než se očekávalo.
Připisoval
to vnějším faktorům, například mořskému ovzduší, které uspíšilo korozi.
Ve zprávě staré 37 let tvůrce mostu varoval, že stavba by se mohla
zhroutit. Zprávu si od architekta vyžádala společnost Autostrade per
l’Italie, která byla tehdy ještě státní.
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…