Fotogalerie ke článku (2)
Restaurátorské dílny, foto Filip Šlapal
Restaurátorské dílny, foto Filip Šlapal
MILENA BRAVERMANOVÁ
Myšlenka zřízení restaurátorských a konzervátorských dílen se zrodila počátkem devadesátých let 20. století. Nejprve se uvažovalo o menším trezorovém ateliéru pro bezpečné ošetření nejvzácnějších uměleckých předmětů nejenom z Pražského hradu. O málo později se jako zcela nezbytné ukázalo vytvoření restaurátorské textilní dílny, a to jednak k záchraně unikátního souboru hrobových textilií z 10. až 17. století, pocházejících z archeologických nálezů na Pražském hradě (tato část hradní sbírky je v Čechách výjimečná a neexistuje zde jiná možnost ji na úrovni konzervovat), a jednak pro urychlení restaurování početného souboru hradních gobelínů a církevních parament z fondu katedrály sv. Víta. Nakonec byla koncepce sestavena tak, aby v dílnách mohly být prováděny téměř veškeré restaurátorské a konzervátorské zásahy na sbírkových předmětech Pražského hradu, s výjimkou nábytku. Vlastní stavba byla zahájena v roce 1998 a dokončena v roce 2006. 
Dílny jsou rozděleny do dvou částí: v přízemí (z hlediska úrovně vstupu do objektu) jsou umístěny textilní dílny, v suterénu dílny pro restaurování uměleckých předmětů a obrazů. Úsek textilu je rozdělen do několika ateliérů: volného textilu, gobelínů a koberců, všem provozům slouží potom víceúčelová místnost zařízená pro čištění a barvení. Koncepce této části byla vytvořena díky spolupráci s Nadací Wernera Abegga ze švýcarského Riggisbergu, jež patří k nejvýznamnějším evropským centrům restaurování textilu, jeho odborného výzkumu a sbírkové oborové činnosti. Nadace tehdy zcela nezištně poskytla nejen veškeré konzultace v oblasti materiálového vybavení, ale přímo také návody na výrobu speciálních zařízení. Tím je například skleněný prosvětlovací stůl a mycí lázeň. Od začátku byl tento úsek vybaven mikroskopy, posléze byl dokoupen i vakuový stůl. Nezbytnou součástí je zde fotoateliér, určený k fotodokumentaci nejen postupu zásahů, ale i všech hradních památek. Zpočátku byl v této části umístěn i ateliér restaurování uměleckého řemesla, naráželo se však na nedořešené technické problémy, především s odsáváním chemikálií. 
Protože se idea restaurování hradních památek přímo na Pražském hradě osvědčila, po určité době se přistoupilo k myšlence rozšířit provoz na restaurování obrazů a přebudovat úsek restaurování předmětů uměleckohistorického charakteru. Celá tato část se umístila do suterénu čp. 2, kde bylo možné problém odsávání vyřešit. Ateliéry obrazů a uměleckého řemesla zabírají vždy více místností, neboť se uvažovalo i o možnosti částečného pronájmu. V ateliéru obrazů jsou sítě na zavěšení předmětů, lakovna a podtlakový nažehlovací stůl. K nedestruktivnímu průzkumu slouží mikroskopy a kamera pro infračervenou reflektografii. V ateliéru restaurování uměleckého řemesla se mohou restaurovat i kovy pocházející z archeologických výzkumů, které vzhledem k dlouhodobému uložení v nestandardních podmínkách vyžadují specifický přístup. K vybavení patří například ultrazvuková vana, vakuová sušárna, restaurátorská tavicí pec či valcna. 
Celé restaurátorské dílny jsou nadstandardně zabezpečeny, neboť jsou zde po delší dobu uloženy vzácné předměty, často i národní kulturní památky. 
Pro uchování vzácných předmětů jsou zásadní podmínky, ve kterých se nacházejí, především stabilní teplota a vlhkost, často je také nutno zamezit přístupu denního světla. Bezprašné prostředí je samozřejmostí. Proto byly v bývalém Ústavu šlechtičen v roce 2000 dokončeny i dva specializované depozitáře. Jeden pro uložení obrazů s moderním systémem jejich zavěšování na posuvných vertikálních sítích, druhý pak pro archeologické památky vyšší hodnoty, jako jsou šperky, kovy či pohřební klenoty, dále pro textilie z archeologických výzkumů a chrámového pokladu (ten je trvale umístěn v katedrále sv. Víta, kde jsou nicméně pro tkaniny ne zcela vyhovující podmínky). Kvůli stabilním podmínkám sem byla přemístěna i textilní část souboru českých korunovačních klenotů, především plášť. Depozitáře mají upravované vnitřní prostředí a jsou zabezpečeny na odpovídající úrovni. 
                                    





     
 
 
 





Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…