MILENA BRAVERMANOVÁ
Myšlenka zřízení restaurátorských a konzervátorských dílen se zrodila počátkem devadesátých let 20. století. Nejprve se uvažovalo o menším trezorovém ateliéru pro bezpečné ošetření nejvzácnějších uměleckých předmětů nejenom z Pražského hradu. O málo později se jako zcela nezbytné ukázalo vytvoření restaurátorské textilní dílny, a to jednak k záchraně unikátního souboru hrobových textilií z 10. až 17. století, pocházejících z archeologických nálezů na Pražském hradě (tato část hradní sbírky je v Čechách výjimečná a neexistuje zde jiná možnost ji na úrovni konzervovat), a jednak pro urychlení restaurování početného souboru hradních gobelínů a církevních parament z fondu katedrály sv. Víta. Nakonec byla koncepce sestavena tak, aby v dílnách mohly být prováděny téměř veškeré restaurátorské a konzervátorské zásahy na sbírkových předmětech Pražského hradu, s výjimkou nábytku. Vlastní stavba byla zahájena v roce 1998 a dokončena v roce 2006.
Dílny jsou rozděleny do dvou částí: v přízemí (z hlediska úrovně vstupu do objektu) jsou umístěny textilní dílny, v suterénu dílny pro restaurování uměleckých předmětů a obrazů. Úsek textilu je rozdělen do několika ateliérů: volného textilu, gobelínů a koberců, všem provozům slouží potom víceúčelová místnost zařízená pro čištění a barvení. Koncepce této části byla vytvořena díky spolupráci s Nadací Wernera Abegga ze švýcarského Riggisbergu, jež patří k nejvýznamnějším evropským centrům restaurování textilu, jeho odborného výzkumu a sbírkové oborové činnosti. Nadace tehdy zcela nezištně poskytla nejen veškeré konzultace v oblasti materiálového vybavení, ale přímo také návody na výrobu speciálních zařízení. Tím je například skleněný prosvětlovací stůl a mycí lázeň. Od začátku byl tento úsek vybaven mikroskopy, posléze byl dokoupen i vakuový stůl. Nezbytnou součástí je zde fotoateliér, určený k fotodokumentaci nejen postupu zásahů, ale i všech hradních památek. Zpočátku byl v této části umístěn i ateliér restaurování uměleckého řemesla, naráželo se však na nedořešené technické problémy, především s odsáváním chemikálií.
Protože se idea restaurování hradních památek přímo na Pražském hradě osvědčila, po určité době se přistoupilo k myšlence rozšířit provoz na restaurování obrazů a přebudovat úsek restaurování předmětů uměleckohistorického charakteru. Celá tato část se umístila do suterénu čp. 2, kde bylo možné problém odsávání vyřešit. Ateliéry obrazů a uměleckého řemesla zabírají vždy více místností, neboť se uvažovalo i o možnosti částečného pronájmu. V ateliéru obrazů jsou sítě na zavěšení předmětů, lakovna a podtlakový nažehlovací stůl. K nedestruktivnímu průzkumu slouží mikroskopy a kamera pro infračervenou reflektografii. V ateliéru restaurování uměleckého řemesla se mohou restaurovat i kovy pocházející z archeologických výzkumů, které vzhledem k dlouhodobému uložení v nestandardních podmínkách vyžadují specifický přístup. K vybavení patří například ultrazvuková vana, vakuová sušárna, restaurátorská tavicí pec či valcna.
Celé restaurátorské dílny jsou nadstandardně zabezpečeny, neboť jsou zde po delší dobu uloženy vzácné předměty, často i národní kulturní památky.
Pro uchování vzácných předmětů jsou zásadní podmínky, ve kterých se nacházejí, především stabilní teplota a vlhkost, často je také nutno zamezit přístupu denního světla. Bezprašné prostředí je samozřejmostí. Proto byly v bývalém Ústavu šlechtičen v roce 2000 dokončeny i dva specializované depozitáře. Jeden pro uložení obrazů s moderním systémem jejich zavěšování na posuvných vertikálních sítích, druhý pak pro archeologické památky vyšší hodnoty, jako jsou šperky, kovy či pohřební klenoty, dále pro textilie z archeologických výzkumů a chrámového pokladu (ten je trvale umístěn v katedrále sv. Víta, kde jsou nicméně pro tkaniny ne zcela vyhovující podmínky). Kvůli stabilním podmínkám sem byla přemístěna i textilní část souboru českých korunovačních klenotů, především plášť. Depozitáře mají upravované vnitřní prostředí a jsou zabezpečeny na odpovídající úrovni.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.