(ČTK) – Postupná obnova největšího českobudějovického sídliště Máj, kde žije 18.000 lidí, se chýlí ke konci. Jeho regenerace trvala šest let a stála 281 milionů korun, z toho 179 milionů šlo z evropských dotačních titulů. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Petr Holický (ANO). V šesti úsecích byla rozšířena a revitalizována zeleň, přibyla dětská hřiště a mobiliář, upraveny byly komunikace, vznikly nové cyklostezky a více je i parkovacích míst. Autorem projektu regenerace je studio 4DS (doplněno Stavbaweb).
"Nyní finišují práce v lokalitě, kterou navržený projekt povýšil na zelené centrum Máje, kde se nepočítá s výstavbou žádných budov. V prostoru mezi Českou poštou v ulici Antonína Barcala a supermarketem Penny vznikne přátelské místo pro setkávání a posezení, což přirozeně posílí společenský život lidí," uvedl náměstek.
Dokončuje se přilehlý park s uměle navrženým kopcem kolem restaurace Verneovka. Projekt zahrnuje nové chodníky, cyklostezku, veřejné osvětlení, úpravu parkoviště a velké univerzální hřiště s lezeckou stěnou, zavěšenými pružinovými houpačkami, klouzačkami a dalšími atrakcemi pro děti.
Odpočinkovou zónu doplní uměle vytvořený potůček, visutá lávka a zeleň. Území bude dominovat zvlněná zatravněná plocha s okrasnými stromy, jejímž středem povede chodník navazující na zastávku MHD v ulici Antonína Barcala. Práce by měly být hotovy na jaře.
Sídliště Máj, které předloni neblaze proslulo protiromskými demonstracemi, vzniklo na levém břehu Vltavy v 80. letech na okraji bývalých Čtyř Dvorů na ploše bývalého vojenského cvičiště. I dnes se rozšiřuje, zejména na jih a na západ, ovšem nové části už netvoří klasické paneláky, ale menší stavby. Část sídlistě byla původně postavena pro zaměstnance Jaderné elektrárny Temelín a dalších místních podniků. Část obyvatel sem byla přesunuta z vnitřního města. Ve dvou ulicích žije zhruba 300 Romů, v jedné z nich tvoří až 70 procent obyvatel.
Lidé, kteří nepatří k romské menšině, se snaží odstěhovat, ale byty jsou téměř neprodejné. Naopak Romové se prý na Máj stěhují rádi i z bytů v centru města. Dopravní obslužnost i občanská vybavenost na sídlišti je na dobré úrovni, v dosahu jsou obchody, zdravotní péče, školky i školy.
Revitalizace veřejných prostranství je financována v rámci Integrovaného plánu rozvoje města (IPRM) Máj a Levý břeh Vltavy. Část z Integrovaného operačního programu (IOP) a část z Regionálního operačního programu (ROP) Jihozápad.
Doplněno Stavbaweb:
Více informací o regeneraci panelového sídliště Máj v Českých Budějovicích najdete ZDE.
Projekt na stránkách autorů – studi a4DS – najdete ZDE.
Oficiální stránky projektu
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Souhlasím s umístěním na nevhodném místě. Také se mi nelíbí rozsáhlost a velké pochozí rampy. Dopravní obsluha.Metro.Garaže.Tramvaje.Nádraží.
Hodně jsem už o téhle maltě četl a zjišťoval, zdá se mi to jako velmi dobrá volba na stavbu domu,…
Negativní vlivy nebude mít Filharmonie na okolí, ale okolí na Filharmonii. Koncentrace dopravních provozů aut na Magistrále, železnice na tratích…