Revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad v Praze

Za dobu necelých deseti měsíců se ve druhé nejhlubší stanici pražského metra podařilo vyměnit eskalátory, zrekonstruovat eskalátorový tunel i vestibul a provést kompletní revitalizaci nástupiště. Kromě nových eskalátorů, osvětlení, podhledů, kamenných obkladů na nástupišti dostala stanice také nový navigační systém a signál LTE i 5G. Díky tomu je pražské metro ode dneška skutečně kompletně pokryto oběma sítěmi. V dalších měsících bude ve stanici pokračovat výstavba výtahů, jejich zprovoznění DPP očekává na přelomu jara a léta 2024. Zhotovitelem stavby je sdružení společností STRABAG a AŽD Praha. Náklady na revitalizaci stanice včetně výměny eskalátorů činí zhruba 800 milionů korun, celkové stavební náklady včetně výstavby výtahů pak 1,29 miliard korun. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR částkou necelých 85 milionů korun.

Stavební práce na projektu kompletní revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad, zahrnující také výměnu pohyblivých schodů a vybudování bezbariérového přístupu, odstartovaly 1. září 2021. Od začátku probíhaly ve dvou paralelních etapách. První zahrnovala práce prováděné hornickým způsobem, tj. hloubení těžní jámy, ražby šachet pro obě dvojice výtahů, ražby přestupní chodby, která bude oba výtahy spojovat, jakož i ražby šachty pro únikové schodiště. Druhá etapa stavebních prací, probíhající ze začátku zejména v neveřejné části stanice a v částečných záborech na nástupišti a ve vestibulu, zahrnovala kompletní revitalizaci stanice. V rámci ní se DPP a zhotovitelům podařilo v technickém zázemí stanice kompletně vyměnit například veškerou původní vzduchotechniku, kilometry kabelových rozvodů, osvětlení, nebo eliminovat průsaky. 

Zajímavosti z průběhu revitalizace
V rámci revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad proběhly plošné sanace průsaků na celkové ploše zhruba 8 000 m2, bylo vyměněno cca 1 400 m2 lamelových podhledů, odinstalováno, vyčištěno nebo vyměněno přes 3 000 m2 hliníkových obkladů (lidově nazývaných prsa a antiprsa), vyměněno zhruba 1 600 m2 kamenných obkladů, naistalováno více jak 90 nových elektrických rozvaděčů a více než 31 kilometrů kabelových lávek. 

Technické parametry nových staničních eskalátorů – údaje na jedno rameno
Zdvih: 36,5 m
Přepravní délka: 72 m
Počet stupňů (schodů): 399
Délka pásu stupňů: 159,5 m
Rychlost 0,75 m/s 

Součástí revitalizace ji i aplikace nového orientačního systému Čitelná Praha.

Tisková zpráva, upraveno a kráceno
Foto Mariana Pančíková


Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Všechny, kteří vymysleli a schválili nekryté schody do podzemí, bych poslala na povinnou celoroční bezplatnou brigádu na pomoc s úklidem a doprovodem cestujících. Ať si to užijí,

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Což takhle otevřít druhou hlavu Na Staroměstské, skutečně na Staroměstském náměstí.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*