Jednu z nejdůležitějších žižkovských
tepen, ulici Seifertova, čeká proměna. Budoucí podobu ulice určí studie, která
vzniká ve spolupráci Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha) s
architektonickou kanceláří edit!. Obyvatelé Žižkova se mohou těšit na schody
osvětlené diodami, nové lavičky nebo na vodní prvek připomínající historickou
pumpu.
Úkol vypracovat koncepční studii revitalizace
ulic Seifertova – Táboritská zadala institutu Rada hlavního města Prahy.
V ulicích se chystá rekonstrukce tramvajové trati, což je příležitost
k celkové proměně veřejného prostranství. IPR Praha pak ve výběrovém
řízení vybral ateliér edit!, který nyní pracuje na návrhu studie. Výsledek by
měl být znám během léta 2017.
„Mám radost, že v Praze přibude
další místo, kde se lidé budou cítit dobře a budou mít chuť trávit více času
venku,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. „Je to poprvé, co pro nás
koncepční studii vypracovává externí firma. V ateliéru edit! pracují šikovní
architekti se svěžím pohledem na věc. Jsem si jistý, že připraví výborný návrh,“
dodává Boháč.
Zadání studie se týká úpravy části ulice
Seifertova a celé ulice Táboritská, neuralgickými body jsou však tři místa:
křižovatka Seifertovy a Chlumovy, schodiště mezi Rokycanovou a Chelčického a
okolí obchodního centra Bezovka. V ulicích vzniknou nové přechody pro
chodce a stávající budou upraveny jako bezbariérové. Úpravou projdou i
tramvajové zastávky a chodníky. Přibýt by mohly i nové stromy a lavičky.
Křížení Seifertovy ulice a ulice
Chlumova vytváří výškovou bariéru. Chlumova totiž leží o tři metry níže než
Seifertova. Výškový rozdíl vyrovnává nevzhledná zeď a příkré schodiště. V
návrhu je proto kladen důraz na plynulejší propojení těchto dvou ulic. Zeď
proto bude nahrazena soustavou zelených ostrůvků a dalších schodišť – kromě
klasických schodů vznikne i rampa a dvoje tzv. „jezdecké schody,“ což jsou
nízké schody, které zajišťují pozvolné, a tím pádem snazší stoupání
s možností příjemného posezení.
V místě propojení ulice
Rokycanova a Chelčického se nachází další historické schodiště, které projde
rekonstrukcí. Jednotlivé stupně budou
doplněny o led diody, které budou kolemjdoucí moci ovládat a vytvářet tak různé
svítící obrazce. Horní část schodiště je doplněna o kruhovou lavičku Františka
Saurera, což byl legendární žižkovský bouřlivák z období první republiky.
Ve spodní části přibyde vodní prvek jako připomenutí historické pumpy, která tu
kdysi stávala.
Prostor obchodního centra Bezovka má
stejně jako ulice Seifertova výškovou bariéru v podobě zdi podzemních
garáží. Návrh toto řeší novým schodištěm, které je zapuštěné do zdi podzemní
garáže a propojuje tak chodník a prostor před Bezovkou. To značně ulehčí
vcházení a vycházení z nákupního centra, které je teď prakticky uzavřené
zmíněnou zdí. Celý prostor bude bezbariérový a doplní jej lavičky, reklamní
nosič a stromy.
Ve čtvrtek 18. května od 17:00 se v sídle MČ Praha 3 na Havlíčkově
náměstí uskutečnila veřejná debata, kde se k návrhu vyjadřovali místní obyvatelé
i další uživatelé ulic. V nejbližší době také na webu IPR Praha vznikne
dotazník pro ty, kteří se k budoucí podobě ulice chtějí vyjádřit. Realizace
tramvajové trati plánuje Dopravní podnik nejpozději v roce 2022, pokud
bude projektová dokumentace hotová dříve, mohly by se ulice měnit již třeba
v roce 2020. Více informací na www.iprpraha.cz/seifertova.
tisková zpráva
Plánovaná proměna Seifertovy a Táboritské ulice na Žižkově začne nejdříve v roce 2020
(ČTK) – Plánovaná proměna Seifertovy a Táboritské ulice na Žižkově
začne nejdříve v roce 2020. Zástupci Institutu plánování a rozvoje (IPR)
to uvedli na debatě dne 18. května ke koncepční studii lokality, kterou nechala
městská organizace na základě pokynu pražských radních zpracovat. Praha
3 by ráda, aby se oprava stihla do konce roku 2020.
Studie by měla sloužit jako podklad pro zadání projektové
dokumentace úprav. V průběhu léta budou architekti zapracovávat přijaté
připomínky ze strany Prahy 3, městských organizací i obyvatel. „Na
podzim tohoto roku bychom studii rádi předali radě městské části a
hlavního města,“ uvedla Michaela Kloudová z IPR s tím, že poté bude
možné zadat výběrové řízení na zpracovatele dokumentace.
Podle harmonogramu samotná práce nezačnou dříve než v roce 2020.
Opravy se také budou muset zkoordinovat s dopravním podnikem, který chce
v roce 2022 začít s rekonstrukcí tramvajové trati v řešených ulicích.
Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) v debatě uvedla, že by
uvítala, kdyby byly úpravy provedeny do roku 2020. „Příští rok začneme
rekonstrukci školy na Havlíčkově náměstí na kancelářskou budovu,“ řekla s
tím, že kanceláře bude po rekonstrukci využívat úřad městské části a
bylo by dobré, kdyby v té době, tedy v roce 2019 nebo 2020, byl už
prostor lépe přístupný lidem.
Architekti ze studia Edit! Architects se v předložené studii
zabývají zejména lepším propojením ulic Seifertova a Chlumova, které
jsou od sebe výškově odděleny zhruba třemi metry. Návrh je propojuje
třemi typy schodišť a bezbariérovou rampou. Studie řeší i schodiště v
Rokycanově ulici, které chce doplnit LED diodami v jednotlivých
stupních. S tím projevilo nesouhlas několik účastníků debaty i IPR.
Dalším lidem se nelíbilo, že návrh je příliš moderní a nerespektuje
původního ducha Žižkova.
Jeden z účastníků diskuze vznesl požadavek na vyřešení hluku z
tramvajové dopravy. Další upozornil na to, že by nebylo od věci do
projektu zařadit veřejné záchodky, s ohledem na jejich nedostatek a na
žižkovský noční provoz v pohostinských zařízeních. Podle spoluautora
návrhu Juraje Calaje by bylo možné toalety umístit u nákupního centra
Bezovka. Starostka Hujová slíbila, že nechá prověřit, kde jinde by se na
Praze 3 daly zřídit.
IPR pro město připravil několik podobných studií, například pro
Vinohradskou či Bělohorskou třídu nebo Dvořákovo nábřeží. Podle zástupců
instituce jsou užitečné při koordinaci větších rekonstrukcí veřejných
prostranství.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.