Praha 10. května (ČTK) – Stálou expozici Architektury, stavitelství a designu v Národním technickém muzeu v Praze (NTM) obohatila výstava velkoformátových černobílých fotografií Richarda Homoly s názvem Pražské mosty. Byla zahájena ve čtvrtek vpodvečer a potrvá do 19. srpna.
Homola snímky vytvářel v rozmezí několika posledních let v rámci monotematického cyklu zaměřeného na pražské mosty. Národní technické muzeum je s tímto tématem už od svého počátku úzce spjato. "Naše sbírky a archiv obsahují řadu dokumentů týkajících mostního stavitelství," řekla ČTK mluvčí muzea Olga Šámalová.
Velkoformátové fotografie uspořádané na téměř třiceti panelech prezentují postupně 14 pražských mostů přes Vltavu, uspořádaných ve směru toku řeky. Soubor fotografií doplňují ukázky autentických prvků, modelů, plánů a historických dokumentačních fotografií z archivu architektury NTM. Jsou mezi nimi i unikátní model neuskutečněného návrhu celodřevěné lávky přes Vltavu z roku 1838 nebo autentické prvky ze základů Karlova mostu, vyjmuté při jeho opravách po povodni v roce 1890.
Pražské mosty jsou pro autora fotografií Richarda Homolu jedním z jeho nosných fotografických témat, ve kterých už zobrazil řadu historických míst. Byly mezi nimi například cykly z historických klášterů, hradu Bezděz, Českého Krumlova, Telče a jeho rodiště České Lípy. Své snímky prezentoval na mnoha tuzemských i zahraničních výstavách.
Výstava Pražské mosty objektivem Richarda Homoly je s Národním technickým muzeem spojena nejen tématem pražských mostů, ale i technikou klasické velkoformátové fotografie – všechny snímky byly totiž pořízeny dnes již historickým fotoaparátem Magnola.
Richard Homola se narodil 30. listopadu 1966. Působil v NTM jako konzervátor a restaurátor, fotografii se věnuje od roku 1989. Uskutečnil 26 výstav, z toho dvě v USA a v Německu. Od roku 2002 je členem Asociace profesionálních fotografů. V roce 2007 získal 3. místo na soutěži Štíty Viléma Heckela za soubor nazvaný Máchovo jezero. Fotografuje výhradně černobíle a klasickou technikou. Od roku 2002 pracuje hlavně s velkoformátovou kamerou o velikosti negativu 13×18 centimetrů a snímky kopíruje kontaktním způsobem. V poslední době z tohoto negativu pořizuje také velkoformátové zvětšeniny velikosti 50×60 centimetrů.
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…