Nová stanice lanové
dráhy, která nahradila původní úzkorozchodnou železniční trať Rigi Scheidegg,
je úžasným příkladem, jak může soudobá architektura zapadnout do krásné
švýcarské krajiny. Hlavní budova je kombinací několika materiálů: dřeva,
hliníku a betonu a působí jako diamant, precizně vsazený do malebné
obce Goldau. O dokonalost celé stavby se zasloužila zejména falcovaná krytina –
čtvercové střešní šablony, které opticky působí, jako kdyby byly vyrobené
z kůže.
Tvořivá matematička
Brigitte
Wullschlegrová byla už od raného dětství velmi tvořivá. Když ještě chodila do
školy, patřila k jejím nejoblíbenějším předmětům matematika. „Libí se mi, kombinovat tvořivou činnost s technikou,“
upřesňuje Wullschlegrová, která si dokonce v mládí sama vyvolávala
černobílé fotografie v domácím ateliéru. Za své životní poslání považuje
hledat vždy funkční řešení problému a následně toto řešení kreativně uvést
v život. Po složení maturity nastoupila studium na Spolkové vysoké
technické škole v Curychu, bohužel ale svou dráhu nezačínala v úplně
jednoduché době. Na konci 90. let totiž bylo pro švýcarské architekty
v jejich zemi relativně malé uplatnění, byla vysoká konkurence a řada
kvalifikovaných architektů proto zkoušela své štěstí v zahraničí. Právě,
když Wullschlegrová zvažovala své pracovní perspektivy, dozvěděla se o tom,
že je v jejím kantonu vypsána architektonická soutěž. S myšlenkou, že
by bylo dobré se soutěže zúčastnit, ostatně Wullschlegrovou oslovil i její
kolega a pozdější profesní partner. Snad to bylo šťastné dílo osudu, že tito
dva mladí a nadějní architekti výběrové řízení vyhráli, což je motivovalo
k tomu, aby si založili své vlastní architektonické studio, které od té
doby zaznamenalo pořádný rozmach. „Z
části to byla náhoda a svou roli určitě sehrál i ten pověstný kousíček štěstí,“
dodává při zpětném pohledu architektka. Dnes je spektrum zakázek, na nichž
kancelář pracuje, velmi široké a zahrnuje různorodé projekty: od privátních
zakázek pro přátele až po veřejně prospěšné stavby či třeba jen kancelářské
budovy. Architektka Wullschlegrová se i se svým obchodním partnerem ráda
účastní veřejných zakázek a soutěží, protože ji to velmi baví. „Zajímá mě srovnání s naší konkurencí,
zajímá mě jejich pohled a práce, což se ve veřejných soutěžích vždycky ukáže.
Navíc my Švýcaři jsme od přírody velmi soutěživí,“ říká dále architektka.
Hlavní požadavek: musí to
zapadnout!
„Úkol pro obnovení
trati Rigi Scheidegg byl jednoduchý i složitý zároveň. Všechno musí být
originální a nové, ale přesto musí dokonale zapadnout do okolní krajiny. Mělo
se jednat o stavbu, která sice bude na pohled zcela jedinečná a moderní,
ale která bude zároveň působit dojmem, jako by byla součástí krajiny
odjakživa,“ vypráví
architektka o nelehkém úkolu. Důležité bylo, jak budou stanice vypadat při
pohledu zvenčí. „Jaký bude obal, kterým
celou stanici zahalíme,“ byla pro Wullschlegrovou vůbec první otázka, jakou
si hned v úvodu musela položit. Osobitý design nakonec nebylo až tak
složité navrhnout a vytvořit, daleko zásadnější roli měl ale sehrát použitý
materiál. Jako optimální volba se ukázala kombinace přírodního dřeva,
elegantního hliníku a pevného betonu. Správní radu předložený návrh i kombinace
materiálů jednoznačně nadchly a tím se potvrdilo, že cesta, jíž se
Wullschlegrová se svým týmem rozhodla jít, je ta pravá.
Dům z kůže
„Do našeho konceptu zapadla
hliníková krytina takzvaně doslova a do písmene. Jednotlivé čtvercové PREFA
šablony připomínají šupiny a celkově pak plášť budovy působí dojmem, jako kdyby
byl z kůže,“
vypráví Wullschlegrová. Nespornou předností těchto šablon je, že umožňují použít
stejný materiál jak na pokrytí střechy, tak i na fasádu. Přechod mezi dřevěnými částmi
a falcovanou krytinou bylo možné udělat s naprostou přesností, a
navíc bez zbytečných komplikací. „Výsledný
efekt je velmi přirozený, až samozřejmý a o to nám vlastně celou dobu šlo,“
libuje si Wullschlegrová. „Řada lidí se
mě na tento projekt ptá a já jsem pyšná, že reakce místních jsou velmi
pozitivní. Líbí se jim, že nezničil ráz místní krajiny a že do ní naopak
přirozeně zapadl. Navíc se z objektu stal i oblíbený výletní cíl, což nás
samozřejmě těší dvojnásob.“
Poctivé řemeslo napříč
generacemi
Historie
klempířství Antona Ulricha v Arth am See sahá až do roku 1810, a až do 40. let
minulého století se firma zabývala převážně zpracováním mědi. Dnes už je
portfolio služeb daleko širší a zahrnuje kromě klempířských prací také
izolace plochých střech nebo hromosvodů. Pro současného nositele klempířské
tradice, Tonyho Ulricha, je jeho práce zároveň i velkým koníčkem a o projektech,
na nichž pracuje, hovoří vždy s nadšením. „Jsem rád, že při své práci můžu být venku, na čerstvém vzduchu. A když
je špatné počasí, tak se pro změnu „uklidím“ do kanceláře,“ vypráví s
úsměvem. Tony Ulrich se narodil o rovných 200 let později, než zakladatel
podniku Josef Leonhard Ulrich a představuje už osmou generaci, která drží
rodinnou podnikatelskou tradici. Na jeho bedrech tak leží velká míra
odpovědnosti, aby rodinnou prestiž udržel i nadále. A není to malý závazek:
vždyť bývalá kovárna mědi byla známá v širokém okolí a v roce
1883 se firma účastnila jako vystavovatel dokonce i pařížské světové výstavy.
Během realizace údolní a horní stanice Rigi Scheidegg spolupracovatl Tony jen
s jedním kolegou, a přesto dokázali práci dokončit za pouhý měsíc. „Během stavby se Rigi stalo naším domovem.
Byl to velký zážitek, který člověk hned tak nezažije,“ vypráví sympatický
klempíř, kterému se práce na sluníčku vždy postará o krásné opálení.
Vše šlo hladce
„Použili
jsme PREFA falcovanou střešní šablonu 44×44, se kterou se pracuje stejně
snadno, jako i s ostatními hliníkovými střešními krytinami tohoto
výrobce,“ dodává Ulrich. Klíčovou roli
přitom hrála poddajnost materiálu: „Střešní
zlom jsme mohli provést naprosto precizně a hladce, bez jakýchkoli problémů.
Při měření byla potřebná maximální pečlivost, proto jsme všechno řádně změřili
a zakreslili na dřevo, aby všechno dokonale sedělo,“ uzavírá klempíř, který
svým dílem napomohl tomu, aby nakonec vše skutečně dopadlo perfektně.
Rigi Scheidegg
Lanovka Goldau
Země: Švýcarsko
Architekti: Dettling Wullschleger Architekten AG, Arch. Brigitte Wullschleger
Realizace: Anton Ulrich GmbH
Typ
střechy: PREFA falcovaná střešní šablona 44 × 44
Barva
střechy: P.10 břidlicová
Typ
fasády: PREFA falcovaná fasádní šablona 44 × 44
Barva
fasády: P.10
břidlicová
FOTOGRAFIE: Croce & WIR
podle podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte
HEZKÉ.....jen více takových rekonstrukcí.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…