Pasivní stavba se začlenila do čtvrti rodinných domů, proporcí
ani měřítkem nevybočuje z okolní zástavby. Její orientaci a tvar jsme určili na
základě analýzy oslunění domu a parcely a analýzy vizuální provázanosti s
okolím. Jejich vyhodnocením bylo vybráno místo pro dům, které umožnilo vytvořit
intimní prostor v zahradě a zároveň se otevírá krajině. Při vhodné skladbě
rostlin se zahrada vizuálně propojí s krajinou, takže podporuje pocit
sounáležitosti se svým okolím. Zároveň je pozice domu plně funkční a logická
vzhledem k příjezdu na parcelu.
Základní koncept domu ovlivnil požadavek na propojení
současných potřeb bydlení s tradicí stavění lidových staveb na českém území.
Pro návrh jsme proto převzali základní principy venkovských staveb. Jedná se
především o obdélníkový půdorys, trojdílné členění dispozice, boční vstup do
domu, sedlovou střechu se sklonem 40-45°, nasazení trojúhelníkového profilu
střechy na hmotu přízemí a výškové usazení hmoty domu na terén tak, aby vznikl
plynulý přechod přízemí na terén. Důležitá byla i konstrukční provázanost s
dispozicí stavby. Dodržením těchto principů vznikl archetyp chalupy
převládající na českém venkově v období do konce 19. století.
Archetypální tvar domu je čitelný zvenčí i zevnitř. Tomuto efektu pomáhá
otevření stropu ve střední části půdorysu a „zvednuté okraje” v obytných
prostorách vytvořené vynecháním krajových polí stropu na delších stranách domu.
Efekt čitelnosti domu zvenčí/zevnitř zdůrazňuje i vizuální shodnost omítek vně
i uvnitř objektu, která tak posiluje celkový výraz domu.
Dalším výrazným prvkem je „pec” uprostřed obytného prostoru. Do tohoto objektu
byly zakomponovány schodiště, knihovna, krb a kuchyňská linka. Uvnitř skrývá
technologie pro vytápění domu. Obdobně jako se ve starých chalupách chodilo na
pec spát, i zde se po tomto objektu stoupá k ložnicím.
Rytmus různě velkých dřevěných oken drží určitou míru symetrie ve fasádě a
přidává tak domu na důstojnosti. Analogicky ke starým chalupám je tmavě šedá
střecha lehce kontrastní vůči omítkám v bělavé barvě.
Stavba garážového stání se skladem byla navržena jako maximálně zjednodušený
přístřešek provedený ve stejném povrchu omítky jako rodinný dům.
Autorská zpráva
Foto: Jaroslav Hejzlar, Jan Medek, Jakub Tomec
Ocenění: Pasivní rodinný dům roku 2015, Dom doka 2017, cena
čitatelov (SK)
Autoři: ….kontinual, projekční ateliér – Jan Medek, Pavel
Pácalt
No to je ale hnus. Evidentně jde o harmonické souznění pravých vyznavačů investorské bezduchosti a architektonického neumětelství, ale kdo se…
Jen malá otázka: k čemu jsou průhledná dvířka |pece|, když se kolem ohně nedá sedět? Oheň je přece od pradávna ústředním místem pro shromažďování lidí.