Unikátní fasáda domu z keramických tašek
Rodinný dům Jany a Ondřeje
Žampachových na první pohled zaujme velmi neotřelým a osobitým exteriérem.
Svérázného architektonického výrazu dosáhli tvůrci projektu vizuálním
propojením střešního pláště s fasádou objektu. Ta je pokryta stejným typem
keramických, pálených tašek jako sedlová střecha.
Použití klasických
střešních tašek na vertikálních fasádách je poměrně nezvyklou záležitostí a
v českém kontextu si stavba zřejmě může připsat rovnou prvenství. Moderní
vzhled novostavbě propůjčily antracitové střešní tašky Turmalín s rovným
profilem a obdélníkovým tvarem. Autorem originálního architektonického
konceptu, který v sobě nezapře inspiraci severským stylem, jsou architekti
Lucie Černá a Luděk Černý z ateliéru LINK studio, s.r.o.
Uvést novátorské
řešení fasády v život určitě nebylo jednoduché. Při výběru keramických,
pálených tašek byl kladen důraz nejen na design a kvalitu výrobků, ale také
dostupnou technickou podporu. Tvůrci projektu museli s dodavatelem střešní
krytiny detailně konzultovat technické řešení. Ke spolupráci na projektu byla
přizvána společnost Bramac, jejíž výrobky se
na českém trhu těší výjimečné pověsti. Keramické, pálené tašky
z Bramacu jsou vyráběny výhradně v Německu, kde disponují lepší
kvalitou hlíny. Tašky jsou díky tomu tvrdé, rovnoměrně propálené a
v průběhu času neztrácí pevnost. Nad konkurencí vynikají také velmi
přesnou geometrií. Použitý model tašek Turmalín díky ní disponuje
dokonale rovným a hladkým povrchem, který vynikl právě na velkých plochách
fasády dvoupodlažního domu.
Samotná realizace kladla vysoké nároky na zručnost
řemeslníků a jejich cit pro detail. „Na rozdíl od tašek na šikmé střeše se všechny tašky na vertikálních
stěnách musely kotvit, což bylo vzhledem k tvrdosti keramického střepu velmi
pracné. Komplikované byly i některé detaily stavby jako plynulý přechod krytiny
ze střechy na fasádu bez přesahu nebo detaily kolem bezrámových dveří a oken,
které se musely oplechovat“ vysvětluje pokrývač Filip
Zimčík za realizační firmu Střechy Zimčík. Bramac podle něj práci řemeslníkům usnadňuje
precizně zpracovanými technickými listy, a tak všechny výpočty skvěle sedí.
Fasáda není jediným atypickým prvkem na projektu
tohoto domu. Půdorys novostavby tvoří dva protínající se obdélníky. „Primární hmotu klasického venkovského
stavení se šikmou střechou protíná sekundární hmota přízemního kvádru, jako
když se duch původních staveb snoubí s něčím novým,“
vysvětlují architekti. Svou myšlenku autoři podtrhli i kontrastní barevností – vyšší
a dominantní hmotu v elegantní antracitové barvě protíná objekt
v odstínu bílé. Působivé je vzájemné natočení obou částí stavby k sobě,
díky kterému se architektům podařilo vypořádat s nepravidelným tvarem
pozemku, jeho orientací ke světovým stranám a s pozicí sousedních staveb.
Z jedné strany stavby vyčleňuje přízemní kvádr vytápěnou dvougaráž,
z druhé strany soukromé křídlo hlavní ložnice s výhledem do dalekých
kopců. Svou střechou zároveň vytváří terasu se stejným výhledem pro horní
pokoje.
Realizace bydlení probíhala částečně
svépomocí. Architekti si pochvalují hladkou a příjemnou spolupráci
s investorem, lví podíl na ní bezpochyby měla i vzájemná blízkost jejich
profesí. Majitel měl jako designer spoustu netradičních nápadů a vždy se snažil
vymyslet levnější inovativní řešení. Svými tvůrčími zásahy ovlivnil investor především
podobu interiérů: „Jelikož
pracuje se sklem, snažili jsme se v domě použít kromě dominantního dřeva i
tento materiál. Vznikly tak například dveře s pískováním větví a autorským
dílem je i stěna v předsíni u schodiště,“
dodávají Lucie a Luděk Černí. Výsledná podoba interiérů hraje svěžími a živými
barvami a je zajímavým protipólem k minimalistickému, černobílému
exteriéru, jehož fasáda tak trochu připomíná elegantní krunýř.
___
Ateliér
Žampach
Ateliér Žampach je český rodinný ateliér Stanislava,
Hany a Ondřeje Žampachových. Rodina tvoří
umělecké sklo, křišťálové produkty, ale i designové bytové doplňky již od roku
1990. Činnost ateliéru byla zpočátku zaměřena na design pro sklárny a obchodní
společnosti z celého světa, např. Meiwa Trading Tokyo, Kurata Craft Glass
Tsukiyono-Japonsko, May Company-USA. Od roku 1997 se zaměřuje více na vlastní
vývoj, produkci a prodej reliéfně pískovaného skla. Výrobky ateliéru jsou k
vidění nejen v českých galeriích a specializovaných obchodech, ale i zahraničí.
podle podkladů společnosti Bramac
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…