Potkáváme se po třech letech od posledního
rozhovoru. Jak se za tu dobu vyvinula příprava Metropolitního plánu?
Ano,
Kancelář Metropolitního plánu slaví pět let své existence… Poslední dva roky
však znamenaly rozklad a zásadní zdržení všech prací, takže harmonogram se
výrazně proměnil. Od ledna letošního roku ale běží nové práce a jsme připraveni
na dokončení návrhu plánu.
Pokud to vše
dobře dopadne, může na jaře příštího roku začít projednávání. Jeho průběh bude
závislý především na práci pořizovatele – na délce a kvalitě vypořádávání
připomínek, takže celkovou dobu zbývající do účinnosti plánu nelze odhadnout.
Minule jsme hovořili jen o obrysech plánu,
dnes jsou ve vaší kanceláři už ale fyzicky vyskládané řady šanonů a plán visí
na zdi.
V roce 2015
proběhla kolem Metropolitního plánu první krize. Celý rok jsme obhajovali plán
jako celek, zachraňovali jsme Pražské stavební předpisy, podle kterých má být
plán udělán. Odevzdání tedy probíhalo 30. 11. 2015 narychlo, čehož jsme si byli
vědomi; proto jsme k 30. květnu 2016 připravili upravenou, druhou verzi plánu
(2.2). Ta byla jako první zveřejněna, nejprve „pirátsky“, poté jsme ji na pokyn
Rady města na webových stránkách Institutu plánování a rozvoje publikovali
sami. Koncem léta 2016 vyvrcholila druhá krize nesmyslným odvoláním ředitele
Petra Hlaváčka a odchodem celého našeho týmu. Těsně před tím byla odevzdána v září
ještě verze 2.4, která byla uvedena v doslovný soulad se zněním Zásad územního
rozvoje Prahy. V současné době tedy stále (už dva roky) probíhá „kontrola
pořizovatele“.
V jaké verzi se plán nachází dnes?
Plán se
stále vyvíjí, i když v principech se naštěstí mnoho nemění. Aktuální verzi,
která má označení 3.3, budeme nyní znovu posuzovat z hlediska udržitelného
rozvoje (VVURÚ). Ale připravujeme již další úpravy, stále plán cizelujeme. V
lednu očekáváme verzi 3.4, a pokud bude veřejné projednávání zahájeno bez
zbytečných průtahů, bude se projednávat celkem čtvrtá verze návrhu.
Právníci se
neshodují, jestli je možné libovolně publikovat plán před jeho řádným
projednáváním. Zveřejnění nám nicméně spíše pomáhá, protože je evidentní, že
oponenti plánu v něm nenacházejí žádné relevantní problémy. Současné verze jsou
nicméně pracovní a nejedná se o ucelené odevzdání.
Plán byl v létě 2016 recenzován expertní
skupinou. Závěrečný posudek se týkal překvapivě především formálních
náležitostí.
Ano, všichni
víme, že jde o střet se zastánci těžké formy direktivního plánování, kterou
jsme zdědili z dvacátého století. A jak je u nás zvykem, přidaly se k tomu
osobní závisti a nenávisti. V současné době je dokonce připravována novela
vyhlášky, která vlastně přiznává, že požadavky, které na nás byly kladeny, se
pohybovaly nad rámec zákona a nyní by je měla novela legalizovat. Platný
stavební zákon dává vyhlášce zmocnění stanovit obsah územního plánu, ale nedává
jí zmocnění stanovit strukturu územního plánu. Trvat na pořadí kapitol je
směšné. Například v prováděcí vyhlášce následuje kapitola týkající se krajiny
za problematikou infrastruktury. Naproti tomu v zákoně se hovoří o tom, že
krajina je před infrastrukturou. Místo, aby Ministerstvo pro místní rozvoj
přiznalo chybu ve vyhlášce, chce ji novelizovat tak, aby bylo nutné předělat
Metropolitní plán.
Jednání pracovní skupiny opravdu spočívala
v diskuzi nad pořadím kapitol a netýkala se celkové koncepce plánu?
Ano,
formální náležitosti ve výtkách převládaly. Ale na všechny jsme reagovali, vše
znova zvážili a plán upravili. Verze 2.2 a 3.3 se samozřejmě liší, bylo více
času a dostali jsme víc zpětné vazby. To, že jsme v roce 2016 práci na plánu na
dva měsíce zastavili a odešli od něj, nám dalo určitý odstup a motivaci pokusit
se jej ještě více zjednodušit a učinit přehlednějším. Zatímco verze 2.2 má 270
článků, současná verze už jen 207. To znamená, že se podařilo čtvrtinu textu
eliminovat a možná by se dalo uvažovat ještě o další redukci. I když počet
článků není měřítkem kvality plánu, zeštíhlení textu považuji za významný a
důležitý přínos.
V posledním roce se otázky spojené s
plánováním města staly součástí společenské diskuze…
Ano, před
pěti lety jsme volali po tom, aby se o vizi města, plánování a architektuře
začalo více mluvit. To se povedlo; bohužel, forma a směřování debaty jsou
tristní. Témata, do kterých se otázky rozvoje zužují, jako jsou například
projekty sociálního bydlení nebo tzv. participování projektů, ve skutečnosti s
plánováním příliš nesouvisejí. Co se zásadně změnilo, je aktivistický obrat
plánování. Část politického spektra si myslí, že jedině ulice má právo
projektovat. Celospolečenskou diskusi v podstatě ovládli odpůrci rozvoje města.
Nepomohlo publikování plánu katalyzovat
jednání na úrovni městských částí?
S městskými
částmi jsme mluvili od začátku prací v roce 2012. S jejich podněty průběžně
pracujeme, potíž je v tom, že jim často nelze vyhovět, protože nerespektují
potřeby celého města, takže se setkáváme například s tím, že by v plánu neměl
být silniční okruh. Druhým extrémem jsou detailní představy typu: zde chceme
tělocvičnu. Ryze lokální projekty tedy městské části umějí formulovat, většinou
ale jejich výstupy fungují pouze omezeně lokálně, nehrají jako celek. To je
největší současná nemoc Prahy. Absolvovali jsme přitom se všemi městskými
částmi čtyři kola workshopů, a to za dvou různých politických reprezentací.
Lze připravit územní plán v průběhu
jediného volebního období?
To není
možné ani v menších městech. Horažďovice mají přibližně 5 000 obyvatel a plán
jsme vytvářeli tři volební období. Nevidím v tom zásadní problém. Naopak, už od
devadesátých let říkám, že zadání má schválit jiné zastupitelstvo než to, které
plán následně vydává. Dokumentace je pak objektivnější a stabilnější.
Jak postoupila příprava podrobnějších
studií vybraných území?
V tomto
směru se moc nestalo. Situace je dokonce horší, narůstá nejistota. Představa o
územích je spíše mlhavá a převládá názor, že je lepší nic nedělat. U
pořizovatele byla ustavena pracovní skupina pro územní studie; pokud vím, zatím
ale není schváleno ani jedno zadání.
Dosavadním
studiím zřetelně chybí společný jazyk. Nejde o to vytvořit dogmatickou
metodiku, ale od studií zadávaných na základě různých zájmů nelze očekávat, že
budou souměřitelné, a to ani legendou výkresů, ani bilancemi výpočtů. A
metropole jako Praha potřebuje jednoduchý a srozumitelný jazyk plánů.
Největší
území v Praze jsou pro rozvoj dlouhodobě zcela zablokována. Není reálné je hned
naplnit, tudíž takto velké části města nelze podrobně naplánovat od stolu.
Stavební uzávěry ale nejsou řešením. Místo musí žít a mít sílu, aby se tam stal
urbanistický čin. Nebo tu sílu mít nebude, a bude se vyvíjet jako rostlé město,
i to je možné. Doba je nejistá a nepřátelsky naladěná k budování, k rozvíjení…
Ale takovou situaci nelze přebít direktivním plánem; ten by byl
neprojednatelný, a i kdyby se ho podařilo projednat, bude krajně nedůvěryhodný
a nestabilní. Proto musí tato území zůstat jako transformační a musí se vážit,
co se v nich odehraje. Ale neznamená to zakázat stavět, naopak je potřeba
neprodleně začít.
Prověřovali jste, jak může v praxi vypadat
stavění podle Metropolitního plánu?
Vybraná
území byla analyzována řadou studií. Pracovali jsme na nich my i externí
architektonické kanceláře. Některé lokality byly zadány paralelně, abychom
prověřili různé možnosti území. Zpětnou vazbu jsme obratem zapracovávali do
dokumentace. Poznání z konkrétních území jsme se snažili propsat do celého
plánu. Do jeho jednoduchosti a vymahatelnosti, ale také do jeho stability a
flexibility.
Překvapilo vás na těchto výstupech něco?
Asi moc ne.
Záleží na tom, kdo se na plán dívá a co z něj chce zjistit. Pokud někdo od
plánu očekává například zjištění hodnoty pozemku, je nutné říct, že to není tak
snadné. Ale vyčíst základní principy uspořádání území, jako je struktura,
výšková regulace, využití území, samozřejmě z plánu lze…
Snažíme se
udržet určitou obecnou regulaci. V roce 2011 byl Metropolitní plán koncipován
jako vize celého města v měřítku 1:25 000. Hlavním úkolem byla dohoda na
metropolitních prioritách. Aby se předešlo sporům mezi místními zájmy a
celoměstskými, tedy metropolitními potřebami. Kdyby existovala dohoda městských
částí a hlavního města na nejdůležitějších stavbách, odpadla by samozřejmě
spousta negativní energie. Diskuze nad podobami těchto prvků plánu jsou
vyčerpávající.
Vraťme se ještě k tomu, jak budou uživatelé
s plánem pracovat. Podle současného územního plánu může investor se znalostí
funkční plochy a koeficientu podlahových ploch relativně snadno zjistit, co na
pozemku lze postavit a tím si odvodit hodnotu pozemku. Není jedním z úkolů
plánování území stabilizovat?
Ano, a také
hned zjistí, že mu to nevyhovuje a že potřebuje změnu plánu! Stabilizovat území
a stabilizovat hodnotu pozemku není totéž. Rozpočítávání investice na plochu
pozemku je zrůdné a ani v současném plánu se to nesmí, i když se to dělá.
Je mnohem
důležitější říct strukturu zastavění než celkový index využití, který jak má už
v názvu, hlídá pouze celkové využití lokality. Není určen k rozhodování v
území. Dnešní plán umožňuje postavit velký dům na okraji velkého pozemku mezi
malými domy. To jde jednoznačně proti charakteru lokality. Zabývat se v prvé
řadě charakterem území není ani nespravedlivé, ani nemožné.
V komplikovaných územích ale potřebuje
investor nejprve dohodu s ostatními o podobě celého bloku.
Bylo by to
ideální, byť to v některých případech může být složité. Ale takovou máme
společnost. Celé plánování směřuje k regulaci, která vymezí podrobnější
pravidla. Tam, kde to není nutné, Metropolitní plán nezakládá novou strukturu.
Pouze říká: přizpůsobte se okolí. Jen na zhruba dvou a půl procentech rozlohy
Prahy, v největších ucelených plochách potenciálu, stanovujeme parametrickou
regulaci, kterou je nutné převést graficky do podoby podrobnější dokumentace.
Zároveň říkáme jak – nástrojem má být Územní plán části Prahy. Omezí se tím
nutnost změn Metropolitního plánu. To je zásadní zjednodušení procesu. Bohužel
je to odmítáno aktivisty, developery i úředníky. Věřím, že jsme v rigidní
zákonné úpravě našli cestu, jak to udělat elegantně. Podrobnější regulace je
nezbytná, Metropolitní plán má pro ni stanovit především celkové kapacity. Z
nich je pak možné nakreslit ulice, jako tomu bylo v regulačních plánech z
období první republiky. Nemusí se jednat o složitý dokument, zpravidla by měl
stačit výkres formátu A3. Návrh by měl být zpracován ve variantách, z nichž
bude možné vybrat nejlepší řešení a to dopracovat. Dohodu o podobě území pak má
zakotvit standardní veřejnoprávní projednání, nikoli pouze podpis úředníka.
Měl by Metropolitní plán vymezovat například
polohu nových ulic?
Metropolitní
plán by tuto podrobnost mít neměl, i když obecně je to možné a Metropolitní
plán zakresluje klíčová budoucí propojení; jsou naznačena schematicky, ale
jejich dodržení je závazné. Ano, mohli bychom všechny uliční čáry nakreslit,
netrvalo by to ani dlouho. Ale taková práce by neměla žádnou hodnotu, protože
by všichni začali okamžitě vyžadovat jejich změnu. Navíc by bylo těžké takový
předurčený plán uspokojivě projednat. Metropolitní plán popisuje celou Prahu a
vychází ze znalosti širší metropolitní oblasti, proto má říkat pouze základní
principy. Když bude zaměřený především na definování kapacity území a způsob
jeho napojení, může být schválen. Základními parametry jsou urbánní struktura a
výška. Metropolitní plán u všech ploch stanovuje strukturu zástavby, odvozenou
od některého z existujících území. Záměrně jsme vybírali odkazy na lokality,
které se v Praze již vyskytují, nechtěli jsme přenášet vzory z jiných měst, ani
používat metody sociálních inženýrů.
Bude Metropolitní plán vyžadovat pro
některá konkrétní území podrobnější dokumentaci?
Podrobnější
plány vyžadovány nebudou, ale doporučujeme 15 území, kde je jejich pořízení
vhodné a žádoucí. Jedná se o nejvýznamnější potenciály města. Rozvoj těchto
ploch ale zpracováním podrobnější dokumentace nepodmiňujeme, protože to by
znamenalo stavební uzávěru. Může se stát, že na ně stejně bude uvalena stavební
uzávěra, ale to se ukáže až při projednání plánu – za stanovení uzávěry musí
někdo převzít odpovědnost. Každopádně dílčí plány je zapotřebí vytvářet, jinak
zůstane rozvoj města zablokovaný.
Jaká je celková kapacita Prahy? Jaké jsou
reálné možnosti a očekávání města?
Do celé
Prahy se vejde výrazně víc lidí, než v ní žije dnes. Koncepce Metropolitního
plánu stanovuje hranice rozrůstání do krajiny a umožňuje stavění uvnitř.
Samozřejmě, omezit zastavitelné plochy na okraji města vyvolává spory, ale jsem
přesvědčen, že je to chytřejší a levnější než financovat rozšiřující se řídké
město. Připravujeme dopravní model, který by simuloval různé varianty rozvoje.
Například alternativu, kdy bude výstavba probíhat jen v určitých částech města.
Tyto scénáře by měly být podkladem pro celkové posouzení plánu. Doufám, že na
jaře budou různé scénáře připraveny.
Může tento výstup přehodnocovat potřebnost
infrastrukturních staveb?
Ne, ale bude
možné případně operativně měnit jejich priority. Dosud se stavělo to, co je
rychlejší a snadnější, kde je méně protestů. Účelově se ohýbaly trasy metra a
podobně… Narážíme na problém, že levnější varianty řešení jsou často
znemožňovány Zásadami územního rozvoje. V roce 2012 jsme požadovali Zásady
zrušit, projednat hlavní infrastrukturní stavby v rámci Metropolitního plánu a
takto je zafixovat. Nebo alespoň Zásady územního rozvoje zjednodušit, protože jsou
zbytečně podrobné a území blokují. Dnes je chceme alespoň aktualizovat, ale i
tomu některé destrukční síly brání.
Bude možné Metropolitní plán vydat na
podkladě aktuálních dat? Přeci jen od zahájení prací na plánu do jeho vydání v
Praze jistě vznikají desítky nových ulic.
Život je
vždy rychlejší než plánování, to víme všichni. Samozřejmě se podklady budou
před veřejným projednáním aktualizovat. Musíme pracovat se souborem dat –
katastrální mapa, právní stav změn v území, které jsou vždy uzavřeny ke konkrétnímu
datu. Předchozí plány byly v tomto ohledu mnohem horší, měly zastaralejší
podklady, musely vysvětlovat, že pracují s tloušťkou čáry. Digitální zpracování
Metropolitního plánu v tomto ohledu znamená posun. Problémem nejsou zastaralé
mapové podklady, ale zastaralé mentální nastavení společnosti, projevené
zejména zněním stavebního zákona a s ním souvisejících předpisů. Proto by měl
být plán mnohem obecnější. Přílišnou podrobností jednoznačně ztěžuji jeho
aktuálnost.
Na fyzické podobě plánu zaujme, že po
obecných článcích s legendou následují tisíce stran s popisem konkrétních
lokalit…
Ale celé je
to jeden předpis! Závazný je od začátku až do konce a je doplněný odůvodněním.
Jsou to pravidla využití území podle stavebního zákona. Závazná část je promítnuta
do regulací jednotlivých rozdílných území. Aby byl plán uživatelsky
přívětivější, přečtu jednotlivé kombinace regulativů v Krycím listu příslušné
lokality. Plán je v tomto komplexní a provázaný, v tištěné podobě se zdá být
velmi komplikovaný, ale to je proto, že je připraven pro digitální používání. V
praxi budou uživatelé pracovat pouze s digitální aplikací a „množství
vytištěných dat“ dohromady nikdy neuvidí. Je to asi jako kdybychom chtěli
vytisknout Wikipedii…
Definice lokalit jsou v některých případech
poměrně podrobné. Není jejich zevrubný popis nadbytečná informace?
Základní
popis lokality určuje její „cílový“ charakter. A charakter se skládá ze čtyř
vlastností: zastavitelnost, struktura, využití a stabilita. Různé kombinace
čtyř vlastností dávají místu jedinečný charakter, který je ještě doplněn zcela
individuálním popisem. Metropolitní plán vidí město jako živý organismus, a
proto hledá maximální míru stability a zároveň ovšem flexibility, která
umožňuje svobodný vývoj tohoto vzácného organismu.
Dají se charaktery vůbec výstižně popsat?
Snažíme se o
to už více než 25 let a nejsme jediní, kdo s tímto přístupem pracuje.
Charakter, struktura, stabilita jsou dnes už běžné pojmy. Zjednodušovat územní
plánování pouze na funkční hledisko je dnes neudržitelné. I ve stavebním zákoně
se už hovoří o „využití území a jeho prostorovém uspořádání“. Živá praxe tak
ovlivnila i rigidní intelektuální konstrukt funkčního plánování.
Změnily se nějak prvotní teze plánu?
Snažíme se,
aby se neměnily. Pokud by měly padnout základní teze, musel by se změnit nejen
celý tým, ale především celý plán. Hlavní principy jsou ale natolik společensky
prodiskutované, že i přes ojedinělé odmítavé hlasy jsou jednoduše srozumitelné
a obecně vysvětlitelné. Problémem je pouze to, že jsme neměli možnost tyto
základní teze v průběhu zpracování dostatečně propagovat.
Hustší město
je lepší než řídké a svobodné město je lepší než totalitní. Pokud z těchto tezí
nebudou česká města vycházet, neposunou se kupředu a budou nadále mrhat
prostředky bez uspokojivého výsledku.
Mění se pozice Prahy ve světovém kontextu?
Její význam
a role bohužel vytrvale upadají. Metropolitní plán to nemůže příliš ovlivnit,
je to mimo jeho možnosti. Plán pouze definuje hrací plochu, naznačuje vizi a
strategii – pravidla chování. Ale jen v jedné disciplíně, a to je „využití
území a jeho prostorové uspořádání“. Buď budeme dál ničit krajinu i město, nebo
začneme recyklovat a zkvalitňovat jednotlivá území k transformaci. Musíme se
naučit vytvářet nové hodnoty. Nejméně 30 let se hovoří o udržitelném rozvoji,
vyváženém environmentálním, ekonomickém a sociálním přístupu. Jsem přesvědčen,
že tyto myšlenky jsou v plánu obsaženy a že pro správnou správu města může být
Metropolitní plán dobrým podkladem.
Zdá se, že společnost má strach z jakékoliv
výstavby. Umíme za této situace vůbec posoudit, jaké nástroje jsou pro
plánování přiměřené?
Poslední
zkušenost ze zablokované Prahy přináší na mysl extrémní scénáře:
Zastavme
plánování, udělejme (bez přípravy!) generální pardon, například na 5 let
umožněme libovolnou výstavbu. Zakázány by byly pouze demolice, stavby v parku a
otevřené krajině. Postavte, co můžete, bez zásadních omezení. Poté tuto
extrémní deregulovanou dobu posuďme. Nelze dopředu odhadnout, zda to bude
katastrofa nebo skvělý výsledek… Ale
tato nejistota není dostatečným důvodem to nezkusit. Teprve potom bychom
zodpovědně mohli zhodnotit, jestli a jak plánovat do budoucna. Chaos je
samoregulační, ale přemíra regulace vede vždy ke smrti. To platí pro všechny
živé organismy, tedy i pro město.
MIROSLAV ŠAJTAR
Foto: Marie Votavová
___________________________________
Prof. Ing. arch. Roman Koucký (1959)
je
architekt, urbanista a pedagog. Vystudoval Fakultu architektury ČVUT, kde od
roku 1997 vede ateliér a vyučuje. S Šárkou Malou řídí vlastní
architektonickou kancelář „koucky-arch.cz“, za své práce získali řadu ocenění
včetně dvou Hlavních
cen Grand Prix. Systematicky se věnuje vydavatelské a publikační
činnosti prostřednictvím vydavatelství „Zlatý řez“.
Mezi jeho nejvýznamnější realizace patří
Mariánský most v Ústí nad Labem nebo Trojský most v Praze. Zabývá se také
výzkumem a problematikou územního plánování, je autorem několika územních a
regulačních plánů. Od roku 2012 je vedoucím Kanceláře metropolitního plánu na
Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…