Budova
s extravagantní architekturou, jejíž jednoduchost na první pohled klame.
Nápadná je nelineárnost, žádná stěna není pravoúhlá. Inspirací pro vzhled
budovy byly okolní horské hřbety – břidlicové střešní a fasádní šablony,
pokrývající celý objekt, evokují dojem skály.
Claudio Conter,
zakladatel architektonické a designérské kanceláře Atelier o7 v Miláně,
otevřel před dvěma lety pobočku v New Yorku. Inspirace zpoza oceánu najdeme
také v jeho práci ve vlasti. A kdo zná Itálii, ví, že rodina je nade vše. Proto
také není náhodou, že budova projektovaná Claudiem Conterem stojí uprostřed
vesnice se 170 obyvateli v Trentinu-Jižním Tyrolsku. Salón krásy, který
přímo vyzařuje extravagantnost a přitom se začleňuje do krajiny, jako by byl
odjakživa její součástí.
Z Milána do New
Yorku, to je obdivuhodná cesta. Jak došlo k tomu, že jste se deset let
poté, co jste v roce 2005 otevřel své architektonické a designérské studio
v Miláně, odvážil za oceán?
CLAUDIO CONTER: Výchozím bodem bylo naše studio
a naše činnost v Miláně, kde jsme zajišťovali a realizovali velké
architektonické projekty. Tam byly položeny základy
pro naše mezinárodní působení. V New Yorku spolupracujeme se dvěma italskými,
ale také s místními architekty.
Jak ovlivňuje Vaše projekty, design a návrhy životní styl New Yorku?
CC: New York otevírá člověku jiné světy a jiné trhy. Je to vynikající
místo pro myšlenky a inspirace. I když je třeba říci, že v New Yorku je
velmi ceněn italský způsob života a italská kuchyně. V New Yorku má velkou
hodnotu estetika a nároky na kvalitu jsou u architektonických projektů velmi
vysoké. Těžiště naší činnosti v New Yorku spočívá v interiérovém designu.
Přitom se snažíme přivést sem také italské výrobce.
Mohou se domácí architekti
něco naučit od svých kolegů z New Yorku?
CC: Ano i ne. V oblasti
interiérového designu a vnitřní architektury se tam pracuje více systematicky. Procesy jsou utvářeny tak, aby byly snadno srozumitelné.
V USA jsou jednotlivé procesy součástí managementu kvality, v Itálii
pracuje každý podle své vlastní metody. Mínusem Newyorčanů je, že ve srovnání
s Italy nejsou flexibilní. Ideální by bylo výhody a způsoby práce vzájemně
kombinovat. Nejlepší by byla střední cesta, při které by byly procesy utvářeny
transparentněji, ale současně by
zůstával dostatečný prostor pro kreativitu.
Co je těžištěm Vaší práce
doma?
CC: Projektujeme, stavíme a
sanujeme budovy po celé Evropě,
ale převážně v Itálii. Většinu projektů realizujeme v Miláně, kde je naše
hlavní sídlo. Dozorujeme a realizujeme nejen stavební záměry, ale také
urbanistické projekty. V naší kanceláři v New Yorku se specializujeme na
přípravu projektů.
Stavba, kterou jste
vyprojektoval v Livu, malebné vesničce se 170 obyvateli, je skutečným majákem v
krajině. Jak vznikl tento mimořádný projekt?
CC: Má sestřenice Arianna Conter si pro svůj salón krásy představovala
nějakou jedinečnou a extravagantní architekturu, něco moderního. Proto mě
poprosila o realizaci. Myšlenku jsme rozvíjeli společně.
Co bylo na této výzvě
mimořádné?
CC: Existovala už budova,
garáž, na kterou se mělo přistavit patro. Zpočátku jsme si mysleli, že
nahoru musíme posadit něco nenápadného, minimalistického, menšího, protože
stávající objekt byl velmi dominantní. To před nás postavilo velkou
výzvu. Ale pak bylo všechno jinak, garáž jsme použili jako základ a na
existující budovu jsme postavili větší strukturu, jakoby obal. Problém nás přivedl k dnešnímu řešení a dal projektování a architektuře více
hloubky
Dům je v souladu s
krajinou a okolními horami, jako by byl jejich součástí…
CC: To bylo pro nás důležité. Použili
jsme různé sklony střechy – zcela podle vzoru hory
Monte Pin v pozadí. Tímto řešením střechy se objekt začlenil jak do
historického centra obce, tak také do okolní horské krajiny Lombardie.
Struktura budovy žije ze své jednoduchosti a v přední části vyúsťuje do velkého
skleněného průčelí, odkud lze vnímat
vesnici i celé údolí.
Ani jedna stěna není
pravoúhlá. Asi nevolíte vždy jednoduchou cestu?
CC: Ten rozdíl spočívá v řadě
malých detailů, které jsme navrhli. Projekt lze těžko popsat, člověk
musí budovu vidět a zažít na místě. Pro nás bylo důležité, aby se
architektura stala součástí přírody, proto není žádná stěna pravoúhlá, protože
ani hory nemají pravé úhly. Jak je vidět, neexistuje ani žádná
linearita. Střecha se směrem dozadu zužuje a dopředu rozšiřuje – to dodává
skleněnému průčelí na efektu. U střechy a fasády jsme se rozhodli pro
břidlicovou barvu, barvu hor.
Proč jste pro svůj
architektonický projekt zvolili PREFA šablony?
CC: Byla to ideální střešní krytina
a fasádní obklad, s žádnou jinou bychom nemohli náš koncept takto
realizovat. Kvůli nelineárnosti budovy byla velkou výzvou pokládka střešních šablon,
protože střecha a fasáda měly tvořit jednotný celek. A tento jednotný celek
mohl vzniknout pouze opticky nepřerušenou pokládkou střešních a fasádních šablon,
což bylo možné výhradně se systémem PREFA. Teď to působí jako druhá kůže, jako
druhý obal, napnutý nad horským hřbetem.
S PREFA jste pracoval
poprvé. Zopakujete si to?
CC: Ano, PREFA je velmi zajímavá.
Okamžitě jsem se do toho materiálu zamiloval, neboť lze vzájemně spojovat různé prvky. Díky tomu vypadá plášť, resp. kůže
budovy velmi přirozeně a současně osobitě.
Neviditelné přechody
Je
to pedant a rozhodně ne člověk, který rychle hází ručník do ringu. Adriano
Busetti, šéf stejnojmenné klempířské firmy, je odborníkem ve svém oboru a ve
druhé generaci vede rodinný podnik založený před 40 lety.
„Děláme hlavně klempířské práce na střechách a
fasádách,“ vysvětluje. Stejně tak tomu bylo i u salónu
krásy v Livu architekta Claudia Contera. „S tímto projektem mě oslovili architekt a stavebník. Protože
preferuji produkty PREFA, navrhl jsem architektovi právě tento systém. Pokládka
střešních šablon byla skutečnou výzvou, protože se nejedná o běžnou střechu.
Ale s pomocí PREFA jsme estetické představy architekta naplnili,“ říká
Adriano Busetti. Klempíř se rozhodl pro PREFA šablony 44 x 44. A to
z dobrého důvodu. „Byl to optimální
malý formát pro realizaci plynulého přechodu ze střechy na fasádu,“
objasňuje a dodává: „Kvůli nelineární
struktuře budovy byla práce velmi náročná. Neměl jsem žádný kladečský výkres od
architekta, ale ručně jsem zakreslil každý jednotlivý detail.“
V horách hraje významnou úlohu také odolnost proti povětrnostním
podmínkám. PREFA je
maximálně odolná proti vichřicím. Díky tomu, že jednotlivé střešní a fasádní prvky do sebe vzájemně zapadají a
jsou upevněny příponkami, odolávají dokonce vichřicím o rychlosti až 235 km/h.
Bezúdržbová řešení na
míru
Busetti
pokládal střešní šablony od hrany, od průsečíku střechy a fasády. „PREFA byl jediný systém, který umožňoval
takové individuální řešení, jako je bezešvá pokládka střešních šablon. V žádném
případě jsem nechtěl střešní šablonu odříznout u hrany. Řešením bylo ohnout ji
na přechodu přes hranu, aby střecha a fasáda tvořily opticky jeden celek.
Nebyly nutné ani dešťové žlaby pro odvodnění střechy, protože voda může
jednoduše stéci po stěně“, říká. Busetti se nerozhodl pro pravoúhlý ohyb,
ale pro zaoblení kolem hrany, s ohnutím uprostřed. „PREFA má tu výhodu, že díky kvalitě materiálu není nutná žádná údržba.
A její šablony jsou jedněmi z mála, kterými lze pokrývat střechy i
obkládat fasády. V případě neobvyklého salónu krásy v Livu tedy
optimální řešení,“ zdůrazňuje Adriano Busetti.
O PROJEKTU:
Název projektu: Salón krásy, Livo
Země: Itálie
Objekt, místo: firemní budova, Livo
Typ stavby: novostavba
Architekti: Claudio Conter, Ao7 Studio, pracoviště: Cles, Miláno, New York
Realizace: Adriano Busetti,Tassullo
Typ
střechy: PREFA střešní šablona 44×44
Barva
střechy: P.10 řidlicová
Typ
fasády: PREFA fasádní šablona 44×44
Barva fasády: P.10 břidlicová
FOTOGRAFIE: Croce & WIR
podle podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte s. r. o.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?