Včera byla pro veřejnost otevřena pobočka Musée du Louvre-Lens, v severofrancouzském městě blízko belgických hranic. Projekt SANAA zvítězil v architektonické soutěži mezi 120 jinými návrhy. Muzeum Louvre-Lens nabídne především mistrovská díla zapůjčená z Paříže a dočasné výstavy.
Je nezvyklé, aby pro odnož jednoho z největších světových muzeí bylo vybráno drsné město s populací 36 000 obyvatel a asi 16% nezaměstnaností jako Lens. Zdejší projekt za 150 milionů euro odpovídá však francouzské politice kulturní decentralizace a demokratismu. Když se vláda rozhodla vytvořit pobočku Louvru, vybrala skromný Lens ve víře, že kultura je univerzálním právem a měla by být dostupná penzionovaným horníkům stejně jako tzv. „urban sophisticates“ (moderní obyvatelé měst ve znalostní společnosti, viz definici). Ostatně muzeum stojí na území opuštěného dolu.
Louvre-Lens se nemůže chlubit palácovou architekturou jako jeho mateřská instituce, ani nápadnými tvary a liniemi jako Guggenheim v Bilbau. Architektům nešlo o samostatně existující architektonické dílo, ale o stavbu spjatou se sbírkami Louvru a s historií místa. To ovšem neznamená, že by nové muzeum nebylo ohromující. Nízká horizontální struktura obsahuje centrální čtverec a čtyři obdélníky připojené vždy k rohu některého z ostatních objemů. Stěny jsou mírně zaoblené pro zjemnění linií. Celková plocha je 28 000 m2. Třpytivá fasáda střídá sklo a eloxovaný hliník. Z ptačího pohledu se podobá originálnímu Louvru, ale s jedním zkrouceným křídlem.
Podle krajinářské architektky projektu, Catherine Mosbach, tvoří přechod mezi, muzeem a městem rozlehlý park; neboť mezi skvostným objektem a jeho okolím panuje velký rozpor. Nebydlí tu mladí a „cool“ lidé, mají finanční problémy, možná se v muzeu necítí volně. Proto je třeba vyhledat je venku, v jejich vlastním území. Mýtina naproti vstupu je nyní osazená stromy; označuje místo, kde horníci fárali do dolu. Cestičky k muzeu jsou echem bývalých kolejišť pro transport uhlí.
Hlavním tématem muzea je transparentnost, takže prosklená vstupní hala nabízí průhledy do parku a na město a v rourách z čirého skla jsou knihkupectví a kavárna. Spirála schodiště vede do podzemí, kde má veřejnost možnost nahlédnout na depozitáře a pozorovat restaurátory při práci, což je součást vzdělávacího programu muzea.
V přízemí se nachází nejokázalejší výstavní sál, Galerie du Temps, 120 metrů dlouhá místnost se stěnami z leštěného hliníku a s žiletkovými kovovými stropními nosníky. Přirozené světlo proniká dovnitř přes lamely nad hlavou, podlaha se lehce svažuje v souladu s terénními obrysy. Na hliníkových stěnách není nic zavěšeno, míhají se na nich jen odlesky samotných návštěvníků a vystavených uměleckých děl.
Kurátor Adrien Gardère učinil neobvyklé rozhodnutí vystavit zde díla chronologicky a bez příček, takže návštěvník může srovnávat, co se dělo v různých civilizacích během téže doby – římský sarkofág například je vedle raně islámského umění. (V Louvru by to nebylo možné, tam by se muselo hodně rychle běžet, abyste viděli najednou díla ze stejné doby, ale z různých míst světa.) Časová osa na jedné stěně vyznačuje tisícileté kroky od doby 3500 let př. n. l. do roku 1850 našeho letopočtu. Vystavené kusy v Galerie du Temps postupně přenechají místo jiným, takže během pěti let se zcela vymění. Louvre-Lens nemá stálou expozici, bude vystavovat díla zapůjčená z pařížského muzea, včetně mnoha z těch nejcennějších.
Ve dvou dalších galeriích se budou pořádat dočasné výstavy, včetně výstav soudobého umění a zápůjček z řady různých muzeí.
Projekt muzea inspiroval další rozvoj v tomto utiskovaném městě, které leží pouhou hodinku jízdy vlakem TGV od Paříže, takže je tu naděje, že Louvre tu bude mít stejný efekt jako měl Guggenheim v Bilbau. Původně byly hlavní turistickou atrakcí v Lens jen dvě haldy vysoké jako egyptské pyramidy. Teď tu mohou lidé vidět starověké sochy z opravdových egyptských hrobek.
situace
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…