Přednáška
autorů: v úterý 23. 10. V 17:00 hod. / Studentský
kostel sv. Rodiny – ul. Karla IV. 22, České Budějovice
Zahájení
výstavy: v
úterý 23. 10. V 19:00 hod / Galerie
současného umění a architektury – Dům umění města České
Výstava
trvá: 24.10.
– 22. 11. 2018
Kurátor: Michal Škoda
Podzim a zima letošního
roku proběhnou v českobudějovickém Domě umění ve znamení současné evropské
architektury. První událostí je projekt „The Practice of Architecture“ studia
Sergison Bates Architects – sídlícího v Londýně a Curychu, které
v roce 1996 založili Jonathan Sergison (1964) a Stephen Bates (1964) a
jejichž partnerem se v roce 2006 stal Mark Tuff.
Projekty Sergison Bates Architects zasahují svým pracovním
rozsahem do všech vrstev architektury i urbanismu. Věnují se široké škále projektů od městského plánování až po renovaci,
navrhují jak veřejné budovy, bytové zástavby i privátní domy. Hlavním charakteristickým rysem jejich tvorby
je velice citlivý přístup k místu, reduktivní způsob projektování a cit
pro materiál.
Velkou důležitost shledávají
v historické struktuře, na kterou se snaží reagovat, ale zároveň si také plně
uvědomují problematiku dnešních moderních evropských měst, včetně nutností
měnících se požadavků bydlení. Se zájmem zkoumají, jaké mají současná i budoucí
města možnosti a strategie. Respektují a uvědomují si rovněž stopu, kterou v evropských
městech zanechala historie v podobě rozličných slohů.
Na stavby Sergison Bates můžeme narazit nejen
v Anglii, ale i v nedaleké Vídni, Švýcarsku, Belgii či Německu. Přes
svoji všestrannost se zaměřují především na bytovou výstavbu, kladou důraz na
jednoduchost, detail, kontext, prostorový plán a funkčnost staveb, které
vychází z potřeb jejich obyvatelů.
Velice přesvědčivě dokáží kloubit
tradice s moderními potřebami a bravurně využít materiálů, které umějí
stárnout.
Vedle praktické činnosti jako architekti se věnují
rovněž pedagogickým a teoreticko – publikačním aktivitám. Jonathan Sergison je
od roku 2008 profesorem na Accademia di Architettura ve
švýcarském Mendrisiu, zatímco Stephen Bates působí společně s Brunem
Kruckerem (od roku 2009) na Katedře městského plánování a bytové výstavby
(Lehrstuhl für Städtebau und Wohnungswesen) na Technické univerzitě v Mnichově.
Pro svoji českobudějovickou výstavu „The
Practice of Architecture“ připravili
zcela nový projekt, vycházející z dispozičních možností galerie a
představující pět hlavních rysů jejich tvorby.
Místnost 1: Pohled na město
Fasády současných budov jsou
téměř bez výjimky vícevrstvé. Každá vrstva má specifickou funkci – nosnou
vnitřní vrstvu nebo strukturu, které mají být vyplněny, a tepelnou izolaci a
tenkou vnější vrstvu odolnou proti povětrnostním vlivům. Ekonomické faktory a
univerzální stavební praxe měly sklon všemožně zredukovat tyto složky na tenké
vrstvy pomocí vyrobených prvků. Požadavkem je trvanlivost a schopnost izolace,
ovšem rozpočtová omezení a vzrůstající nedostatek tradičních řemesel znemožňují
vybudovat solidní monolitické stěny. Pro ty z nás, kteří se nespokojují
jen s tím, aby tyto stěny překrývali abstraktními mřížkami a mozaikami,
zůstává architektura obkládání budov nejúrodnějším polem pro průzkum tvorby
fasád. Chceme, aby fasády získaly lidský rozměr a aby z nich vyzařovalo,
že jsou „tvořeny rukama“. Hledáme jakýsi
druh ztišení či monumentálnosti v charakteru, ale rovněž smysl pro
každodennost ve fasádách, které budovám dodávají důstojnost. Jejich
materiálnost odhaluje prvky jejich konstrukce – nikoli jako procesu, nýbrž jako
emotivního spojení s přírodou a bytím. Stěny, které chrání a definují
vnitřní svět, se snaží zapojit se do architektury města. Je v nich
obsažena frontálnost, například upřený pohled portrétu, jsou postaveny „čelem
k nám“, ale také odrážejí něco zpět k divákovi.
Prostor 2:
Evropské město
Atmosféru evropských měst lze charakterizovat silným
propojením obytných budov s ulicí. Mezi budovami a prostory mezi nimi
dochází k rezonanci. V nejlepších případech se veřejný charakter
městského prostoru infiltruje do obytných budov prostřednictvím hlubokých
prahů, dvorů a arkád. Budovy samotné nabízejí městu něco formou verand, lodžií
a kleneb. Takto dochází k těsnému spojení privátní sféry a veřejného
charakteru městských prostorů, které je obklopují. Tyto prostorové vztahy se
nacházejí v srdci evropského města. V našich výukových ateliérech na švýcarské
Accademia di Architettura v Mendrisiu a na TU Mnichov v Německu jsme
zkoumali společné přesvědčení o relevanci evropského města. Zde prezentujeme
příklady toho, jak náš ateliér zkoumá budovy a prostory mezi nimi, studie
typologie a vzory budov. Prostřednictvím této ukázněné pozornosti věnované
sledování, tvorbě a znázorňování se studenti ocitají v těsné výměně
s mohutným potenciálem místností a tradičních prostor, materiální vlákno a
složení fasády. Tato cvičení jsou podnětem pro studenty, aby přemýšleli, jak by
tyto obrazy mohly ovlivnit jejich vlastní tvorbu při navrhování prostor.
V protikladu ke vnímání architektonické praxe
jako neustálého sledu provádění pokusů, jejichž hodnota spočívá
v abstraktní originalitě a technické bravuře, jsou tyto obrazy odkazem na
historickou zkušenost architektury a prvky, které ji definují jako praktickou
činnost, kulturní specializaci a atmosférickou zkušenost. Takovýto
scénografický přístup je koncipován tak, aby zdokonalil osobní dovednost
každého studenta, ale také aby jim dal podnět k tomu, aby brali
v úvahu město a svůj přínos k němu tím, že do centra architektonické diskuse
postaví kultivovanost a velkorysost.
Prostor 3:
Knihovna
Psaní považujeme za výzvu i
nutnost. Stalo se předpokladem pro vytváření architektury, přičemž poskytuje
prostředek pro vyjádření myšlenek, pozorování a přemýšlení jako metodu praxe.
Od začátku naší práce v praxi nám bylo jasné, že je zásadní nutností
rozvinout a vyjádřit pozici architektů, teoretický a etický základ pro tvorbu
budov a prostor. Od té doby jsme již dávno poznali, že by mělo být dynamické,
mělo by se měnit a vyvíjet v čase a začleňovat se do širší kultury
architektonického myšlení. Prostřednictvím přesnosti a kreativity slov a
gramatické struktury se nám psaní stalo zdrojem disciplíny pro formulaci našich
myšlenek, otevřené vyjádření našich postřehů a vysvětlení pochopení konvencí –
jinými slovy pro rozvoj našeho postoje. Stejně jako ostatní před námi se těšíme
z poetického a atmosférického potenciálu slov a subjektivity tohoto cvičení a
osobních zvláštností angličtiny nepochybně přispěly ke způsobu, jak uvažujeme o
architektuře a jak ji tvoříme. Psaní, podobně jako kreslení a rozhovor,
podporuje naši společnou a kreativní práci, přičemž jí poskytuje hmatatelný
referenční bod pro předávání sdílených záměrů.
Prostor 4:
Prostorový plán
Při nákresu plánů nás zajímá jejich přesnost, prostorová
logika a způsob, jakým se spojují stěny. Nyní však již dlouho uznáváme, že ze
všeho nejvíce záleží na kvalitě vnitřních prostorů, spíše než na disciplíně
nařízené z důvodů, které lze vyčíst pouze z plánů. Proto se
nespoléháme na plány jako jediný prostředek vytváření interiéru projektu a
často konstruujeme modely velkých rozměrů, které sdělují stupně odchýlení od
abstraktnějších koncepcí. Tato skutečnost nám připomíná, že mnohé z budov,
které nám líbí nejvíce, nebyly realizovány podle plánu, a vyzývá nás, abychom
zaujali tolerantní přístup. Taková tolerance však nemá být zaměněna za
nedostatek disciplíny: je to uznání nutného jednání mezi koncepční přesností a
druhem atmosféry, díky které se cítíme jako doma.
Prostor 5:
Užitečný odkaz
Ve vztahu k roli odkazu
v architektuře panuje jakási mlčenlivost. I tam, kde vyvstávají otázky na
obraz a každodennost, je odkaz často odkázán na abstraktní modely a materiály.
Pro nás je odkaz nejen závažným a užitečným nástrojem, ale také nezbytným rámcem
pro umístění našeho díla. Při spolupráci s ostatními považujeme za
užitečné odkazovat na již existující či předchozí případy. Odkaz zahrnuje
krajinu osobních i společných vzpomínek, asociací a emocí. Protože uznáváme, že
naše dílo je příspěvkem k již existující a vyvíjející se kultuře
architektury, jeví jako nutné seznámit se s dílem předchozích generací a
uvědomit si město a prostory kolem sebe, které tu byly před námi a nás i
přežijí. Spíše než se nechat hnát potřebou vytváření něčeho nového kvůli věci
samotné nebo pracovat izolovaně od tvorby minulosti, se snažíme současným
přístupem interpretovat již existující formy.
tisková zpráva












Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…
Jakým způsobem se likviduje (nebo recykluje?) atypické bednění? Je z něj surovina nebo odpad? Má na to Česká Doka také…
Úplně mě baví, jak se vrací ornamentní skla a jak se kombinuje estetika s praktičností.
OK inspirace pro všechny, kdo plánují moderní interiér.