Přednáška
autorů: v úterý 23. 10. V 17:00 hod. / Studentský
kostel sv. Rodiny – ul. Karla IV. 22, České Budějovice
Zahájení
výstavy: v
úterý 23. 10. V 19:00 hod / Galerie
současného umění a architektury – Dům umění města České
Výstava
trvá: 24.10.
– 22. 11. 2018
Kurátor: Michal Škoda
Podzim a zima letošního
roku proběhnou v českobudějovickém Domě umění ve znamení současné evropské
architektury. První událostí je projekt „The Practice of Architecture“ studia
Sergison Bates Architects – sídlícího v Londýně a Curychu, které
v roce 1996 založili Jonathan Sergison (1964) a Stephen Bates (1964) a
jejichž partnerem se v roce 2006 stal Mark Tuff.
Projekty Sergison Bates Architects zasahují svým pracovním
rozsahem do všech vrstev architektury i urbanismu. Věnují se široké škále projektů od městského plánování až po renovaci,
navrhují jak veřejné budovy, bytové zástavby i privátní domy. Hlavním charakteristickým rysem jejich tvorby
je velice citlivý přístup k místu, reduktivní způsob projektování a cit
pro materiál.
Velkou důležitost shledávají
v historické struktuře, na kterou se snaží reagovat, ale zároveň si také plně
uvědomují problematiku dnešních moderních evropských měst, včetně nutností
měnících se požadavků bydlení. Se zájmem zkoumají, jaké mají současná i budoucí
města možnosti a strategie. Respektují a uvědomují si rovněž stopu, kterou v evropských
městech zanechala historie v podobě rozličných slohů.
Na stavby Sergison Bates můžeme narazit nejen
v Anglii, ale i v nedaleké Vídni, Švýcarsku, Belgii či Německu. Přes
svoji všestrannost se zaměřují především na bytovou výstavbu, kladou důraz na
jednoduchost, detail, kontext, prostorový plán a funkčnost staveb, které
vychází z potřeb jejich obyvatelů.
Velice přesvědčivě dokáží kloubit
tradice s moderními potřebami a bravurně využít materiálů, které umějí
stárnout.
Vedle praktické činnosti jako architekti se věnují
rovněž pedagogickým a teoreticko – publikačním aktivitám. Jonathan Sergison je
od roku 2008 profesorem na Accademia di Architettura ve
švýcarském Mendrisiu, zatímco Stephen Bates působí společně s Brunem
Kruckerem (od roku 2009) na Katedře městského plánování a bytové výstavby
(Lehrstuhl für Städtebau und Wohnungswesen) na Technické univerzitě v Mnichově.
Pro svoji českobudějovickou výstavu „The
Practice of Architecture“ připravili
zcela nový projekt, vycházející z dispozičních možností galerie a
představující pět hlavních rysů jejich tvorby.
Místnost 1: Pohled na město
Fasády současných budov jsou
téměř bez výjimky vícevrstvé. Každá vrstva má specifickou funkci – nosnou
vnitřní vrstvu nebo strukturu, které mají být vyplněny, a tepelnou izolaci a
tenkou vnější vrstvu odolnou proti povětrnostním vlivům. Ekonomické faktory a
univerzální stavební praxe měly sklon všemožně zredukovat tyto složky na tenké
vrstvy pomocí vyrobených prvků. Požadavkem je trvanlivost a schopnost izolace,
ovšem rozpočtová omezení a vzrůstající nedostatek tradičních řemesel znemožňují
vybudovat solidní monolitické stěny. Pro ty z nás, kteří se nespokojují
jen s tím, aby tyto stěny překrývali abstraktními mřížkami a mozaikami,
zůstává architektura obkládání budov nejúrodnějším polem pro průzkum tvorby
fasád. Chceme, aby fasády získaly lidský rozměr a aby z nich vyzařovalo,
že jsou „tvořeny rukama“. Hledáme jakýsi
druh ztišení či monumentálnosti v charakteru, ale rovněž smysl pro
každodennost ve fasádách, které budovám dodávají důstojnost. Jejich
materiálnost odhaluje prvky jejich konstrukce – nikoli jako procesu, nýbrž jako
emotivního spojení s přírodou a bytím. Stěny, které chrání a definují
vnitřní svět, se snaží zapojit se do architektury města. Je v nich
obsažena frontálnost, například upřený pohled portrétu, jsou postaveny „čelem
k nám“, ale také odrážejí něco zpět k divákovi.
Prostor 2:
Evropské město
Atmosféru evropských měst lze charakterizovat silným
propojením obytných budov s ulicí. Mezi budovami a prostory mezi nimi
dochází k rezonanci. V nejlepších případech se veřejný charakter
městského prostoru infiltruje do obytných budov prostřednictvím hlubokých
prahů, dvorů a arkád. Budovy samotné nabízejí městu něco formou verand, lodžií
a kleneb. Takto dochází k těsnému spojení privátní sféry a veřejného
charakteru městských prostorů, které je obklopují. Tyto prostorové vztahy se
nacházejí v srdci evropského města. V našich výukových ateliérech na švýcarské
Accademia di Architettura v Mendrisiu a na TU Mnichov v Německu jsme
zkoumali společné přesvědčení o relevanci evropského města. Zde prezentujeme
příklady toho, jak náš ateliér zkoumá budovy a prostory mezi nimi, studie
typologie a vzory budov. Prostřednictvím této ukázněné pozornosti věnované
sledování, tvorbě a znázorňování se studenti ocitají v těsné výměně
s mohutným potenciálem místností a tradičních prostor, materiální vlákno a
složení fasády. Tato cvičení jsou podnětem pro studenty, aby přemýšleli, jak by
tyto obrazy mohly ovlivnit jejich vlastní tvorbu při navrhování prostor.
V protikladu ke vnímání architektonické praxe
jako neustálého sledu provádění pokusů, jejichž hodnota spočívá
v abstraktní originalitě a technické bravuře, jsou tyto obrazy odkazem na
historickou zkušenost architektury a prvky, které ji definují jako praktickou
činnost, kulturní specializaci a atmosférickou zkušenost. Takovýto
scénografický přístup je koncipován tak, aby zdokonalil osobní dovednost
každého studenta, ale také aby jim dal podnět k tomu, aby brali
v úvahu město a svůj přínos k němu tím, že do centra architektonické diskuse
postaví kultivovanost a velkorysost.
Prostor 3:
Knihovna
Psaní považujeme za výzvu i
nutnost. Stalo se předpokladem pro vytváření architektury, přičemž poskytuje
prostředek pro vyjádření myšlenek, pozorování a přemýšlení jako metodu praxe.
Od začátku naší práce v praxi nám bylo jasné, že je zásadní nutností
rozvinout a vyjádřit pozici architektů, teoretický a etický základ pro tvorbu
budov a prostor. Od té doby jsme již dávno poznali, že by mělo být dynamické,
mělo by se měnit a vyvíjet v čase a začleňovat se do širší kultury
architektonického myšlení. Prostřednictvím přesnosti a kreativity slov a
gramatické struktury se nám psaní stalo zdrojem disciplíny pro formulaci našich
myšlenek, otevřené vyjádření našich postřehů a vysvětlení pochopení konvencí –
jinými slovy pro rozvoj našeho postoje. Stejně jako ostatní před námi se těšíme
z poetického a atmosférického potenciálu slov a subjektivity tohoto cvičení a
osobních zvláštností angličtiny nepochybně přispěly ke způsobu, jak uvažujeme o
architektuře a jak ji tvoříme. Psaní, podobně jako kreslení a rozhovor,
podporuje naši společnou a kreativní práci, přičemž jí poskytuje hmatatelný
referenční bod pro předávání sdílených záměrů.
Prostor 4:
Prostorový plán
Při nákresu plánů nás zajímá jejich přesnost, prostorová
logika a způsob, jakým se spojují stěny. Nyní však již dlouho uznáváme, že ze
všeho nejvíce záleží na kvalitě vnitřních prostorů, spíše než na disciplíně
nařízené z důvodů, které lze vyčíst pouze z plánů. Proto se
nespoléháme na plány jako jediný prostředek vytváření interiéru projektu a
často konstruujeme modely velkých rozměrů, které sdělují stupně odchýlení od
abstraktnějších koncepcí. Tato skutečnost nám připomíná, že mnohé z budov,
které nám líbí nejvíce, nebyly realizovány podle plánu, a vyzývá nás, abychom
zaujali tolerantní přístup. Taková tolerance však nemá být zaměněna za
nedostatek disciplíny: je to uznání nutného jednání mezi koncepční přesností a
druhem atmosféry, díky které se cítíme jako doma.
Prostor 5:
Užitečný odkaz
Ve vztahu k roli odkazu
v architektuře panuje jakási mlčenlivost. I tam, kde vyvstávají otázky na
obraz a každodennost, je odkaz často odkázán na abstraktní modely a materiály.
Pro nás je odkaz nejen závažným a užitečným nástrojem, ale také nezbytným rámcem
pro umístění našeho díla. Při spolupráci s ostatními považujeme za
užitečné odkazovat na již existující či předchozí případy. Odkaz zahrnuje
krajinu osobních i společných vzpomínek, asociací a emocí. Protože uznáváme, že
naše dílo je příspěvkem k již existující a vyvíjející se kultuře
architektury, jeví jako nutné seznámit se s dílem předchozích generací a
uvědomit si město a prostory kolem sebe, které tu byly před námi a nás i
přežijí. Spíše než se nechat hnát potřebou vytváření něčeho nového kvůli věci
samotné nebo pracovat izolovaně od tvorby minulosti, se snažíme současným
přístupem interpretovat již existující formy.
tisková zpráva
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…