Pro nově vznikající vídeňskou městskou část Aspern 08 jsme
navrhli kluster základní a střední školy reagující na změny v rakouském
vzdělávacím systému. Dům jsme koncipovali jako mikrourbanismus, tedy město pro
děti. Chodby jsou ulice, učebny a posluchárny samostatnými domy s jasnou
identitou. Jídelna byla povýšena na centrální náměstí s pobytovými plochami a
vynikajícím přirozeným prosvětlením. Celkový prostorový rozvrh jsme navrhli s
ohledem na dobrou orientaci.
Konceptem nové školy v Bildungsquartier Aspern Seestadt je
živé „vzdělávací město“. Naším cílem je vytvořit prostředí pro život a výměnu
informací. Pro jednotlivé funkce slouží samostatné budovy, ty podle vzájemných
vazeb a schopnosti generovat aktivitu veřejných prostorů rozmisťujeme v
urbanistickém plánu. V objektu navrhujeme hlavní ulici, okružní třídu,
centrální náměstí a dvě subcentra. Kolem subcentrer jsou koncentrovány
odpovídající prostory tak, aby docházkové vzdálenosti studentů byly minimální a
interakce mezi nimi maximální. Výukové ostrovy a společné prostory v clustrech
jsou vždy orientovány do veřejného prostoru náměstí a subcenter. Dvory a
vnitřní atria distribuují přirozené světlo hluboko do dispozice domu a slouží
také jako venkovní plocha pro možné rozšíření výukových prostor. Centrální
kruhové atrium nabízí možnost venkovního stravování a relaxu. Veřejný průchod
na jižní hranici pozemku je definován jako zelené náměstí nabité pestrou škálou
volnočasových aktivit s centrálním zpevněným prostorem připomínajícím letištní
provoz minulosti.
Soustava 14 samostatně stojících objemů v modulu 4 x 4 m v měřítku větší
rodinné vily je propojená jednoduchou střechou. Promyšlená členitost stavby a
formální řešení obvodového pláště využívá vzájemného stínění k omezení
energetického působení slunečního záření. Zelené střechy a terasy jsou využity
pro ekologické řešení vodního hospodářství.
Urbanistická struktura domu: Jde o soustavu objemů
definujících širokou škálu veřejných prostorů. Autonomní objekty jednotlivých
funkčních celků vytváří podmínky pro pestrý veřejný život v objektu.
Místo: Území má koncepci městského života. Jde o soustavu
náměstí, ulic a okružní třídy s důrazem na interakci studentů mezi sebou. Každá
část volného prostoru má svou předdefinovanou funkci v rámci společných aktivit
– jídelna, knihovna, galerie, subcentrum, venkovní atria a dvory.
Krajina: Součástí domu jsou dvory a vnitřní atria, které
distribuují přirozené světlo hluboko do dispozice domu. Slouží také jako venkovní
plocha pro možné rozšíření výukových prostor. Centrální kruhové atrium nabízí
možnost venkovního stravování a relaxu. Veřejný průchod na jižní hranici
pozemku je definován jako zelené náměstí nabité pestrou škálou volnočasových
aktivit s centrálním zpevněným prostorem připomínajícím letištní provoz
minulosti.
Organizační princip a provázanost funkčních celků: V objektu
jsou navržena dvě subcentra, pro každý stupeň školy jedno. Kolem subcentrer
jsou koncentrovány odpovídající prostory tak, aby docházkové vzdálenosti
studentů byly minimální a interakce mezi nimi maximální.
Hierarchie a začlenění okolí do struktury domu: Dům reaguje
na okolí vtáhnutím náměstí, parku a veřejného průchodu do svého nitra.
Ulice, Náměstí, Ringstrasse: Hlavním konceptem pohybu po
školní budově je simulace typických městských prostor. Navrhujeme vnitřní
hlavní náměstí, okružní třídu, ulice. Jde o efektivní využívání jinak
samoúčelných chodeb a komunikací. Tento koncept podporuje sociální interakci
mezi studenty, jasně definuje orientaci v domě.
Subcentra: V obou částech domu jsou navržena dvě malá
náměstí – subcentra. Jde o prostor setkání studentů z té části školy, která se
k subcentru vztahuje. Pro nižší stupeň plní funkci odpočinku a her, na vyšším
stupni je subcentrum definováno knihovnou a homebasy.
Výukové ostrovy a společné prostory v clustrech: Ty
jsou vždy orientovány do veřejného prostoru náměstí a subcenter. Jsou
nejaktivnější částí každého „domu“ a plní jednak funkci sociálního aktivizátoru
společných prostor, zároveň jsou filtrem mezi veřejným prostorem školy a
provozy s nároky na klid.
Jednoduchost řešení: Celý dům je navržen v modulu 4 x 4 m.
Jedná se o soustavu 14 samostatně stojících objemů v měřítku větší rodinné
vily, propojených jednoduchou střechou vytvářející vnitřní společenský prostor
ulic, náměstí a okružní třídy. Navržený objekt má potenciál dalšího vývoje
komplexního řešení. S přispěním ekologických principů dává reálný předpoklad k
dosažení minimalizace energetické náročnosti objektu. Promyšlená členitost
stavby a formální řešení obvodového pláště využívá vzájemného stínění k omezení
energetického působení slunečního záření. Vnitřní klima a pohodu ve výukových a
společných prostorách zajišťují stavebně fyzikální vlastnosti obvodového
pláště, tepelně izolační vlastnosti prosklených ploch s decentralizovaným
systémem nuceného větrání a rekuperace, inteligentní systém umělého osvětlení a
regulace ústředního vytápění. Zastřešení objektu se zelenými střechami a
společenskou terasou je využito pro ekologické řešení vodního hospodářství.
Technologicky upravená dešťová voda je využívána jako voda užitková na
splachování WC, úklid a zálivku zeleně.
Prosvětlovací koncept: Struktura je přirozeně prosvětlována
pomocí atrií, dvorů a centrálního kruhového venkovního prostoru. Toto řešení
umožňuje díky přirozenému proudění vzduchu také větrání všech vnitřních
prostor. Prostorové uspořádání a orientace prosklených ploch obvodového pláště
ke světovým stranám také přispívá k dostatečnému dennímu osvětlení výukových a
společných prostor.
Autorská zpráva
Místo: Aspern Seestadt, Vídeň, Rakousko
Klient: Město Vídeň
Program: základní a střední škola
Status: soutěžní návrh
Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Martin Rudiš, Zdeněk Chmel, Václav Novák,
Karel Bartoš, Matej Štrba
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…