Pro nově vznikající vídeňskou městskou část Aspern 08 jsme
navrhli kluster základní a střední školy reagující na změny v rakouském
vzdělávacím systému. Dům jsme koncipovali jako mikrourbanismus, tedy město pro
děti. Chodby jsou ulice, učebny a posluchárny samostatnými domy s jasnou
identitou. Jídelna byla povýšena na centrální náměstí s pobytovými plochami a
vynikajícím přirozeným prosvětlením. Celkový prostorový rozvrh jsme navrhli s
ohledem na dobrou orientaci.
Konceptem nové školy v Bildungsquartier Aspern Seestadt je
živé „vzdělávací město“. Naším cílem je vytvořit prostředí pro život a výměnu
informací. Pro jednotlivé funkce slouží samostatné budovy, ty podle vzájemných
vazeb a schopnosti generovat aktivitu veřejných prostorů rozmisťujeme v
urbanistickém plánu. V objektu navrhujeme hlavní ulici, okružní třídu,
centrální náměstí a dvě subcentra. Kolem subcentrer jsou koncentrovány
odpovídající prostory tak, aby docházkové vzdálenosti studentů byly minimální a
interakce mezi nimi maximální. Výukové ostrovy a společné prostory v clustrech
jsou vždy orientovány do veřejného prostoru náměstí a subcenter. Dvory a
vnitřní atria distribuují přirozené světlo hluboko do dispozice domu a slouží
také jako venkovní plocha pro možné rozšíření výukových prostor. Centrální
kruhové atrium nabízí možnost venkovního stravování a relaxu. Veřejný průchod
na jižní hranici pozemku je definován jako zelené náměstí nabité pestrou škálou
volnočasových aktivit s centrálním zpevněným prostorem připomínajícím letištní
provoz minulosti.
Soustava 14 samostatně stojících objemů v modulu 4 x 4 m v měřítku větší
rodinné vily je propojená jednoduchou střechou. Promyšlená členitost stavby a
formální řešení obvodového pláště využívá vzájemného stínění k omezení
energetického působení slunečního záření. Zelené střechy a terasy jsou využity
pro ekologické řešení vodního hospodářství.
Urbanistická struktura domu: Jde o soustavu objemů
definujících širokou škálu veřejných prostorů. Autonomní objekty jednotlivých
funkčních celků vytváří podmínky pro pestrý veřejný život v objektu.
Místo: Území má koncepci městského života. Jde o soustavu
náměstí, ulic a okružní třídy s důrazem na interakci studentů mezi sebou. Každá
část volného prostoru má svou předdefinovanou funkci v rámci společných aktivit
– jídelna, knihovna, galerie, subcentrum, venkovní atria a dvory.
Krajina: Součástí domu jsou dvory a vnitřní atria, které
distribuují přirozené světlo hluboko do dispozice domu. Slouží také jako venkovní
plocha pro možné rozšíření výukových prostor. Centrální kruhové atrium nabízí
možnost venkovního stravování a relaxu. Veřejný průchod na jižní hranici
pozemku je definován jako zelené náměstí nabité pestrou škálou volnočasových
aktivit s centrálním zpevněným prostorem připomínajícím letištní provoz
minulosti.
Organizační princip a provázanost funkčních celků: V objektu
jsou navržena dvě subcentra, pro každý stupeň školy jedno. Kolem subcentrer
jsou koncentrovány odpovídající prostory tak, aby docházkové vzdálenosti
studentů byly minimální a interakce mezi nimi maximální.
Hierarchie a začlenění okolí do struktury domu: Dům reaguje
na okolí vtáhnutím náměstí, parku a veřejného průchodu do svého nitra.
Ulice, Náměstí, Ringstrasse: Hlavním konceptem pohybu po
školní budově je simulace typických městských prostor. Navrhujeme vnitřní
hlavní náměstí, okružní třídu, ulice. Jde o efektivní využívání jinak
samoúčelných chodeb a komunikací. Tento koncept podporuje sociální interakci
mezi studenty, jasně definuje orientaci v domě.
Subcentra: V obou částech domu jsou navržena dvě malá
náměstí – subcentra. Jde o prostor setkání studentů z té části školy, která se
k subcentru vztahuje. Pro nižší stupeň plní funkci odpočinku a her, na vyšším
stupni je subcentrum definováno knihovnou a homebasy.
Výukové ostrovy a společné prostory v clustrech: Ty
jsou vždy orientovány do veřejného prostoru náměstí a subcenter. Jsou
nejaktivnější částí každého „domu“ a plní jednak funkci sociálního aktivizátoru
společných prostor, zároveň jsou filtrem mezi veřejným prostorem školy a
provozy s nároky na klid.
Jednoduchost řešení: Celý dům je navržen v modulu 4 x 4 m.
Jedná se o soustavu 14 samostatně stojících objemů v měřítku větší rodinné
vily, propojených jednoduchou střechou vytvářející vnitřní společenský prostor
ulic, náměstí a okružní třídy. Navržený objekt má potenciál dalšího vývoje
komplexního řešení. S přispěním ekologických principů dává reálný předpoklad k
dosažení minimalizace energetické náročnosti objektu. Promyšlená členitost
stavby a formální řešení obvodového pláště využívá vzájemného stínění k omezení
energetického působení slunečního záření. Vnitřní klima a pohodu ve výukových a
společných prostorách zajišťují stavebně fyzikální vlastnosti obvodového
pláště, tepelně izolační vlastnosti prosklených ploch s decentralizovaným
systémem nuceného větrání a rekuperace, inteligentní systém umělého osvětlení a
regulace ústředního vytápění. Zastřešení objektu se zelenými střechami a
společenskou terasou je využito pro ekologické řešení vodního hospodářství.
Technologicky upravená dešťová voda je využívána jako voda užitková na
splachování WC, úklid a zálivku zeleně.
Prosvětlovací koncept: Struktura je přirozeně prosvětlována
pomocí atrií, dvorů a centrálního kruhového venkovního prostoru. Toto řešení
umožňuje díky přirozenému proudění vzduchu také větrání všech vnitřních
prostor. Prostorové uspořádání a orientace prosklených ploch obvodového pláště
ke světovým stranám také přispívá k dostatečnému dennímu osvětlení výukových a
společných prostor.
Autorská zpráva
Místo: Aspern Seestadt, Vídeň, Rakousko
Klient: Město Vídeň
Program: základní a střední škola
Status: soutěžní návrh
Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Martin Rudiš, Zdeněk Chmel, Václav Novák,
Karel Bartoš, Matej Štrba
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…