Beton je jedním z klíčových stavebních materiálů. Zejména při realizaci
velkých dopravních, inženýrských či vodohospodářských staveb si lze jeho
absenci skutečně jen stěží představit.
Pro příklad nemusíme chodit daleko. Hned několik největších staveb
naší současnosti využívá beton v masivním rozsahu a bez jeho přítomnosti
by byl jejich vznik nemyslitelný. Těmito stavbami jsou dálnice D3 na
Českobudějovicku, dálnice D4 na Příbramsku, nejdelší železniční tunely
v ČR v Ejpovicích na Plzeňsku a také rekonstrukce a rozšíření Ústřední
čistírny odpadních vod v Praze na Císařském ostrově.
Výhradním dodavatelem betonu na tyto významné stavby jsou betonárny
skupiny Českomoravský beton, jednoho z největších výrobců čerstvých
betonových směsí v ČR. Důvody jsou jednoduché. Zkušenosti, zázemí
a know-how skupiny dávají zákazníkům jistotu bezpečného zvládnutí i těch
nejnáročnějších požadavků, které jsou na ni z jejich strany kladeny. To
je v dnešní době velkých kvalitativních požadavků a nekompromisních
termínů značnou konkurenční výhodou.
Klíčovými stavbami z hlediska našeho dalšího ekonomického rozvoje
jsou dálnice. Kromě dnes velmi sledované probíhající rekonstrukce
dálnice D1, na které se také podílí skupina Českomoravský beton
dodávkami betonových směsí, probíhá rovněž výstavba nových úseků dálnic.
Největší stavební ruch lze nyní zaznamenat v oblasti jižních Čech
v blízkosti Českých Budějovic, kde probíhá výstavba hned několika úseků
dálnice D3, která má po svém dokončení spojit Prahu s jižní hranicí ČR
v Dolním Dvořišti. Také tato rozhodující stavba vzniká s přispěním
betonu od skupiny Českomoravský beton. Stavba je zásobována z betonárny
společnosti TBG SWIETELSKY, s. r. o., člena skupiny Českomoravský beton,
v Českých Budějovicích. Vedoucího betonárny, pana Bc. Michala Kačura
jsme se v uplynulém období zeptali, na kterých úsecích se svými
dodávkami podílejí. Ten záhy vysvětluje: „V uplynulém období jsme
byli výhradními dodavateli betonových směsí při výstavbě dálničního
úseku D3 Borek–Úsilné, který je již v provozu. Zde jsme dodali cca
30 000 m3. Aktuálně řešíme dodávky betonových směsí na úsek D3 Borek–Ševětín, kde předpokládáme dodat cca 4000 m3
transportbetonů. Specifičnost těchto dodávek spočívala zejména v tom,
že veškeré dodávky betonů pro ŘSD musí příslušná oddělení ŘSD také
schválit. To se týkalo nejen samotného betonu, ale i vhodnosti naší
provozovny. Pracovníci ŘSD taktéž schvalují veškeré průkazné zkoušky ke
všem třídám dodávaných betonů. Probíhá to tak, že vlastnosti
jednotlivých typů betonů, které vyrobíme na naší betonárně, nejdříve
odzkouší akreditovaná laboratoř společnosti BETOTECH a následně je ještě
jednou na stavbě před uložením do konstrukce přezkouší stavební dozor
ŘSD. Zkoušena je zejména konzistence betonu, jeho teplota (nesmí
klesnout pod 10 °C) a obsah vzduchu v betonu. Garance přesných
vlastností betonů dodávaných na tuto sledovanou stavbu byla o to
důležitější, že řada betonáží zde probíhala za zhoršených klimatických
podmínek,“ upozorňuje pan Kačur a dále pokračuje. „Pevně věřím, že naše zkušenosti z výstavby D3 budeme moci zúročit i při budování dalších úseků D3,“ uzavírá naše setkání pan Michal Kačur.
V loňském roce dokončený úsek dálnice D4 Skalka – křižovatka II/118
zajistil mimo jiné i bezpečnou a plnohodnotnou jízdu motorových vozidel
s ohledem na zlepšení životního prostředí v přilehlé obci Dubenec a jeho
okolí. Na tuto stavbu dodávala betony také skupina Českomoravský beton,
tentokrát z betonárny v Příbrami. Vedoucí betonárny, pan Ondřej Huml
upřesňuje: „Na tuto stavbu jsme v průběhu výstavby, která probíhala v letech 2015–2017, dodali z naší betonárny více než 5000 m3 KSC (kamenivo stmelené cementem) a 5000 m3 transportbetonu,“ a dále také dodává: „Důkazem
dobře odvedené práce všech zúčastněných stran je i aktuálně získané
ocenění Cena za dopravní infrastrukturu v soutěži Stavba roku
Středočeského kraje 2018.“
Další, zcela mimořádnou stavbou, je výstavba nejdelších železničních
tunelů na území ČR v Ejpovicích na Plzeňsku. Délka každého
z jednokolejných tunelů činí cca 4150 m. Ražba prvního z tunelů
u Ejpovic byla zahájena 1. února 2015. Oba tunely pak byly slavnostně
uvedeny do provozu v průběhu těchto dnů. Dodávky betonů na tuto
významnou stavbu zajišťovala také betonárna skupiny Českomoravský beton –
TBG Plzeň Transportbeton, s. r. o. Její prokurista, Ing. Roman Pánek,
k akci dodává: „Na stavbu dvou jednokolejných železničních tunelů
III. železničního koridoru v úseku Rokycany–Plzeň u Ejpovic jsme
dodávali skutečně širokou paletu nejrůznějších betonových směsí. Patřily
k nim kupříkladu podkladní betony, stříkané betony, vyráběné pro suchou
či mokrou aplikaci a dále pak konstrukční betony, které jsme dodávali
hlavně na výstavbu mostů v daném úseku trati. Zde byly stavbou
požadovány i některé z našich značkových produktů, jakými jsou speciální
provzdušněné betony nebo samozhutnitelné betony EASYCRETE® SV (SCC),“
vysvětluje Ing. Pánek. Zajímalo nás také, zdali si stavba vyžádala
i některé speciální úpravy receptur betonu. Ing. Pánek s odpovědí dlouze
neváhá, když říká: „Ano. Pomoc technologa jsme využili jak při
vývoji nově připravovaných receptur betonových směsí u stříkaných
betonů, tak betonů pro dynamicky namáhané mostní konstrukce i při vývoji
samozhutnitelného betonu. Tento beton byl později využit při budování
pevné jízdní dráhy obou tunelů. V průběhu celé výstavby byla nutná
koordinace výsledků hodnot čerstvého betonu, jak na betonárně (laboratoř
BETOTECH), tak i na stavbě samotných tunelů (laboratoř SQZ),“ uzavírá Ing. Pánek.
Velmi sledovanou stavbou v Praze je rekonstrukce a rozšíření Ústřední
čistírny odpadních vod v Praze. Zde je výhradním dodavatelem betonů na
tuto stavbu společnost TBG METROSTAV, s. r. o., člen skupiny
Českomoravský beton. Stavba byla v těchto dnech uvedena do zkušebního
provozu. Jak se podařilo zvládnout dodávky betonu na tuto stavbu, to již
byla naše otázka na ředitele společnosti TBG METROSTAV, pana Ing.
Jakuba Šimáčka. Ten k průběhu akce říká: „První dodávky betonů na
tuto stavbu jsme zahájili na jaře roku 2016. Vedle velkého množství
běžných betonů jsme zde dodávali také betony pevnostní třídy 25/30
s omezeným průsakem tlakovou vodou i řadu našich speciálních značkových
produktů. K nim patřily kupříkladu samozhutnitelné betony EASYCRETE nebo
vodonepropustné betony pro bílou vanu PERMACRETE. Během dvou let
výstavby jsme pro tuto stavbu vyrobili celkem 160 000 m3 betonu,“
upřesňuje Ing. Šimáček. Na náš dotaz, jak se TBG METROSTAV podařilo
zkoordinovat dodávky betonu, Ing. Šimáček dále poznamenává: „Musím
říci, že stavba byla svým rozsahem zcela mimořádná. V jednu chvíli
stavbu obsluhovalo až 16 jeřábů. Z tohoto důvodu bylo nutné koordinovat
postupy prací na stavbě s dodávkami betonu. To se nám podařilo velmi
dobře z důvodu, že disponujeme dostatečným množstvím techniky. Nasazena
byla všechna naše čerpadla betonu a stavbu permanentně zásobovalo velké
množství našich mixů. Díky tomu se nám podařilo vše skloubit dohromady
a plnili jsme harmonogram dodávek přesně tak, jak si stavba přála,“ uzavírá Ing. Šimáček.
Autor textu: Ivo Románek
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…