Jsou stavby, které si každý zapamatuje díky jejich
velikosti, objemu prací a třeba i z pohledu finanční atraktivity. Existují však
stavby, které jsou krásné hlavně proto, že vznikly. Mají myšlenku, koncept,
jsou výjimečné svým architektonickým ztvárněním a také svou účelovostí. A jsou
stavby, na které je každý, kdo se na nich podílel, hrdý. Z hlediska kumštu.
Mezi ně bezesporu patří multifunkční kulturní prostor – SONO Centrum v Brně.
Již na první pohled se jedná o velmi netradiční stavbu, a když k tomu přidáme
nadstandardní komfort, pojetí prostoru hudebního sálu a technické vybavení
včetně ozvučení, máme před sebou jeden z nejmodernějších evropských hudebních
klubů vůbec. Koncertní sál má celkem tři podlaží se dvěma velkými balkony a
čtyřmi bary. Co je však důležité, je neobvyklý tvar, který výraznou měrou
přispěl k perfektní akustice. Investorem je společnost SONO Records,
architektem projektu byl Ing. arch. František Šmédek. Na stavbě se podílela
významně i firma Knauf, která dodala na sádrokartonovu konstrukci vnitřního
opláštění anuloidu materiály a společnost JOK, která byla realizátorem
opláštění.
Knauf desky
součástí tvůrčí práce
„Stavba SONO
Centra je unikátní nejen z hlediska konstrukce, ale i statiky a především
akustiky“, vysvětluje
Ing. Jiří Janota, výrobní ředitel firmy JOK, a. s. „Na samém začátku, když jsme poprvé vstoupili do prostoru, který byl
vymezen betonovou skořepinovou konstrukcí anuloidu, jsme si uvědomili, že tohle
bude zcela výjimečná a ojedinělá stavba. O to víc jsme si přáli ji realizovat.
Byla to pro nás velká výzva“. Bylo zřejmé, že se nebude jednat o žádnou
známou a systémovou konstrukci podle manuálů Knaufu, ale o anuloid, plný
poledníků a rovnoběžek, který bylo zapotřebí vytvarovat. Byla to od začátku do
konce doslova tvůrčí práce.
„Nebyli jsme
schopni stanovit předem nějakou cenu a tak jsme požádali investora, aby nás tu
nechal týden pracovat a zkoušet jak konstrukci vytvarovat a sestavit. Nesmělo
dojít k žádné chybě, protože nároky byly vysoké, především z hlediska statiky,
nosnosti a také akustiky. Ta hrála velikou roli. Během toho zkušebního týdne
jsme si sestavili asi 6 dolních polí, a na základě toho vznikla reálná spotřeba
materiálu, predikovali jsme, jak to asi bude vypadat nahoře, a navrhli jsme
finální řešení včetně rozpočtu.“ Investora se podařilo přesvědčit, že nepůjde o standardní
jednoduchou záležitost, ale že je potřeba vše udělat velmi kvalitně tak, aby se
dospělo k odpovídajícímu výsledku.
Proč padla volba na Diamant?
Statika vnitřní konstrukce musela jednak unést vlastní
materiál, ale také akustické zatížení v sále. Volba padla na sádrokartonové
desky Knauf Diamant se zvýšenou pevností jádra a tvrdostí povrchu, které mají
navíc vynikající akustické vlastnosti a jsou rovněž velmi houževnaté.
Nejprve bylo nutné namalovat vodicí rovnoběžky a posléze i
poledníky, podle kterých se postupně vytvořila struktura nosných CD profilů,
které byly různým způsobem tvarované a ohýbané, včetně speciálně vyrobených
úchytů tak, aby bylo možné připevnit sádrokartonové desky Knauf Diamant. Desky
bylo samozřejmě nutné nařezávat do různě velikých pětiúhelníkových celků, jež
se začaly instalovat odspoda nahoru, kde se poledníky sbíhaly a současně také uhýbaly,
až se postupně vytvořil požadovaný tvar. Opláštění sálu bylo nakonec tvořeno
vrstvou minerální vaty, následovala mezera vymezená CD profily s přímými
závěsy, pak přišla na řadu deska Knauf Diamant 12,5 mm, další mezera 50 mm, pak
opět Knauf Diamant 12,5 mm, další sádrokartonová deska Knauf White 6,5 mm a na
to všechno akustický potah. Pro představu, celá plocha je veliká zhruba 520 m2.
Nejtěžší na celé zakázce bylo podle slov Jiřího Janoty
rozhodnutí, jestli celou zakázku vůbec dělat a jak se domluvit s investorem.
Všechno ostatní byla krásná řemeslná práce.
„Při našich výpočtech jsme často používali selský rozum, ale tak, aby vše
sedělo v každém ohledu.“
Stavba dnes slouží svému účelu. Podle slov návštěvníků je
zážitek z akustiky koncertů naprosto ojedinělý.
www.knauf.cz
Ivan Sklenář, foto
archiv firmy JOK a Jiří Hloušek
Místo stavby: Brno
Investor: SONO Records
Generální dodavatel stavby: není
Autor projektu: Ing. arch. František Šmédek
Dodavatel materiálu: Knauf
Realizátor KNAUF: JOK, a. s.
Termín realizace: 04/2013 – 04/2014
Materiál: Knauf Diamant, Knauf White + příslušenství, tmely
atd.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2015, str. 52-53
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,