Svědectvím industriální éry v českých zemích je výstava a publikace Tvář průmyslové doby, které vznikly v rámci bienále Industriální stopy. Výstava potrvá od 18. září do 31. října na Staroměstské radnici v Praze.
Publikaci doplní eseje historiků fotografie a dalších odborníků. Expozice je však jen jednou z výstav, které se v rámci bienále konají.
Fotografie pocházejí z archivu Národního technického muzea a jsou svědectvím o průmyslové kultuře v Praze a českých zemích od poloviny 19. století do 20. let 20. století. V industriální době české země zažily jednu z nejvýraznějších proměn ve své historii.
Souhrn 150 fotografií je mozaikou, která seznamuje diváka nejen s průmyslem tehdejší Prahy a Čech, ale evokuje i atmosféru doby, mnohotvárnost vztahů mezi člověkem a technikou, aspekty sociologické, ekologické, kulturně-historické, jež mají nadnárodní a nadčasový charakter. Snímky zachycují panoramata krajiny a měst, technické výtvory, pracovní prostředí i životní styl, zábavu a sport.
Fotografie vyhlížejí jako dokumentární, ale vzhledem k tehdejším možnostem fotografického média jsou často aranžované. Přesto ale již byla technika natolik vyspělá, že bylo možné zachytit pracovní prostředí v interiéru. Snímky ukazují, jak technika vstupovala do volného času, kterého lidem stále více přibývalo. Další ze změn, které se uskutečňovaly ve zmíněné době, byla proměna krajiny vlivem stavby železnic — i tyto změny fotografie ukazují.
Fotografie z let 1860 až 1920 pocházejí od nejvýznamnějších fotografických osobností té doby — Jindřicha Eckerta, Františka Fridricha, Rudolfa Brunera-Dvořáka, Ignáce Josefa Schächtla, Carla Pietznera, Františka Drtikola, Jana Langhanse a dalších.
Kromě Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT, jež je hlavním pořadatelem bienále Industriální stopy, se na přípravě výstavy a katalogu podílely Národní technické muzeum, Útvar rozvoje hlavního města Prahy, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků a Český svaz stavebních inženýrů. Kurátorkou i autorkou publikace je Vladislava Valchářová (VCPD ČVUT).
Zdroj: ČTK, Markéta Horešovská, kš, 18. 9. 2007
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…