Fotogalerie ke článku (1)
Návrh vídeňských architektů Fellerera a Vendla z kanceláře Architekten Češka - Priesner
Železniční a dopravní cesty (SŽDC) požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů.
Brno 15. ledna (ČTK) - Stavbě vlakového nádraží v Brně hrozí další zpoždění. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) požádala Jihomoravský kraj o výjimku z ochrany zvláště chráněných živočichů. Řízení může podle kritiků přesunu nádraží trvat až rok, při odvolání účastníků i déle. SŽDC o problému s absencí výjimky vědělo prokazatelně 11 měsíců, když soud v lednu 2009 zastavil z procesních důvodů územní řízení ke stavbě nádraží. ČTK to dnes řekl zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který výstavbu nového nádraží dlouhodobě kritizuje.
"Na základě předchozího doporučení byla skutečně podána žádost o výjimku. V současné době je právně analyzována nutnost a opodstatněnost tohoto kroku a možné dopady na územní řízení. Bližší informace k této problematice poskytneme v pondělí," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
ŠZDC podalo žádost společně s brněnským magistrátem. Ani primátor Roman Onderka (ČSSD) se ale k případu nechtěl blíže vyjádřit. "V prvé řadě si myslím, že je to otázka na investora. Já jen doufám a předpokládám, že veškeré náležitosti jsou natolik propracovány, že by nemělo dojít k tak razantnímu zpoždění jako v minulém období. To znamená rok a více," řekl ČTK Onderka. Připomněl, že období, ve kterém může SŽDC požádat o finanční prostředky z evropských fondů, je velice krátké. Čerpání dotací je možné jen do roku 2013.
Náklady na vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.
ŽDC chtělo územní povolení získat opět ještě do konce minulého roku, aby letos mohlo stavbu zahájit. Chybějící podklady, kvůli kterým Krajský soud v Brně loni v lednu z procesních důvodů řízení přerušil, ale odevzdal až v prosinci. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011. Nyní podle Bartíka hrozí další, až roční zpoždění.
"Bude-li SŽDC při žádání o územní rozhodnutí postupovat dle zákona, bude muset s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. V důsledku toho je zřejmé, že nastane posun se zahájením stavby, a tím pádem i v případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropského Operačního programu Doprava," řekl Bartík.
Také podle Miroslava Patrika z Dětí Země je šance na získání miliard korun z Operačního programu Doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.
Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.
Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.
Související články:
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,
Nějak tomu nerozumím. V článku se píše o fasádním stínícím prvku, ale fotky a část textu je o vnitřní stěně.…