Stavba koridoru v Ústí nad Orlicí se posouvá minimálně o rok

Investor stále nemá ani projekt a nemůže tak žádat o evropské dotace.

Ústí nad Orlicí 9. září (ČTK) – Stavba nového železničního koridoru v Ústí nad Orlicí za 2,4 miliardy korun se posouvá minimálně o rok. Tento měsíc měly začít stavební práce, investor však stále nemá ani projekt a nemůže žádat o evropské dotace. Do modernizace trati by měl zapracovat starou nádražní budovu, za kterou bojovalo občanské sdružení Nádraží nedáme!. Investor však stále neví, zda se objekt z 19. století stane kulturní památkou. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

  

„Za první projekt jsme už utratili 25 milionů korun, ten však se starou budovou nepočítá. Koridor musíme začít stavět do roku 2013, jinak o dotaci přijdeme,“ řekl Halla.

  

Kolem nádražní budovy se loni rozpoutala debata poté, co vyšlo najevo, že se má zbourat. Podle řady odborníků je cenná a demolovat by se neměla. Za zachování stavby se v internetové petici postavilo 12.000 lidí. Nicméně stále není jasné, kdo a za co objekt opraví a také, jak bude přístupný, když kolem budou jezdit vlaky. Budovu na půdorysu písmene H vlastní České dráhy, které ji nechtějí, protože neodpovídá požadavkům moderních nádraží. Není vhodná ani pro technické zázemí, které potřebuje SŽDC.

  

„Odhady na modernizaci starého nádraží jsou 50 milionů korun, dalších 120 až 140 milionů korun by stál případný nadjezd k budově. S podobnými výdaji unie nepočítá,“ řekl Halla.

  

Martin Kadrman ze sdružení Nádraží nedáme! považuje výrok o dotacích za nesprávný. „Pan Halla má mylné informace, výdaje na opravy nádraží lze do nákladů zahrnout. Všichni nás teď staví do role, že zdržujeme stavbu koridoru, což není naším cílem. Poté, co se nádraží opraví, moderním požadavkům odpovídat bude,“ řekl ČTK Kadrman a dodal, že sdružení požaduje, aby se dodrželo stanovisko bývalého ministra dopravy Petra Bendla, že budova nejen zůstane stát, ale také že se opraví a bude ji využívat veřejnost.

  

Ministerstvo kultury by mohlo vydat rozhodnutí, zda se budova stane kulturní památkou, příští nebo přespříští týden, řekl ČTK mluvčí ministerstva Jan Cieslar. Možnost, že by nádraží s novým statutem památky převzal stát, mluvčí nepovažuje za pravděpodobnou. „Záleží na vlastníkovi, jak s ní chce naložit. Ministerstvo nemůže přebírat každou památku, jsou jich desítky tisíc,“ řekl mluvčí.

  

jlc sap

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*